6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Applebvv

beheerders wachtwoord mac app store

hallo,

ik wil apps downloaden in de mac app store, maar dan moet ik een beheerder wachtwoord invullen want ik ben zelf geen beheerder.
    is er ook een mogelijkheid of een instelling die je moet wijzigen om dit niet meer te hoeven invullen?

dankjewel alvast,

apple bvv

Bijdrager
    FotoDirk

Dat is mogelijk maar minder veilig.
    Je kan je eigen id beheersrechten geven en dan moet je geen beheerder wachtwoord meer ingeven.

Het is minder veilig omdat dan maleware rechtstreeks SW kan installeren als jij aangelogd bent. Want er is geen controle nodig. Als je nu aan het surfen bent en verschijnt ineens een popup dat je het beheerderspaswoord moet ingeven, dan moet er een alarm belletje gaan rinkelen.

Bijdrager
    Applebvv

@fotodirk

hoe moet je je id beheersrechten geven ?

Bijdrager
    iep

Dat zul je met je beheerder moeten bespreken. Het is niet voor niets zo geregeld dat gebruikers zelf geen rechten hebben om dingen te installeren. Binnen bepaalde organisaties is het algemeen beleid dat gebruikers dit soort dingen niet mogen ter voorkoming van illegale applicaties en allerlei andere problemen. Vanuit de directie gezien moeten mensen gewoon hun werk kunnen doen en moet het bedrijf niet het risico van boetes wegens illegale software oplopen; het is dus GEEN maatregel van de IT afdeling (die voeren het alleen uit)!

@FotoDirk: het is een computer, geen boot: aangemeld of ingelogd maar niet dat vreselijke aangelogd wat lijkt op aangemeerd:razz:

Bijdrager
    FotoDirk

Die instelling kan je normaal aanpassen via systeem voorkeuren. Daar heb je “gebruikers en groepen”. En dan krijg je alle gebruikers te zien. Daar kan je eventueel voor je eigen de optie opzetten “sta toe dat de gebruiker de computer beheert”. Maar om dat te kunnen opzetten heb je uiteraard ook het beheerders paswoord nodig.

@iep: De term aanloggen wordt echt wel algemeen gebruikt en wordt door iedereen duidelijk verstaan. En ik zou de term aanmeren alleen voor een schip gebruiken en niet voor een boot.

Bijdrager
    iep

Mwoah, iedere beheerder die echt in de materie zit zal dat niet zo snel gebruiken. Het is nogal populistisch taalgebruik zoals euri, goeie moggel, goeie smorgens, enz. Vaak tenenkrommend maar aanloggen is gewoon een grappig woord:) Dan weer wel intrigerend dat iemand het verschil tussen boot en schip kent maar aanloggen blijft verdedigen. Geen van allen is correct taalgebruik (ik had er echter een zekere intentie mee). Het dient echter ook een ander doel: veel systemen hebben het alleen maar over inloggen of aanmelden. Vrij veel mensen gaan op die begrippen af en roepen ook vrij snel dat het er niet staat als iets niet 100% overeenkomt. De juiste term voorkomt dat je iemand 10 minuten lang moet begeleiden om de juiste optie te vinden. Vandaar dat ik me inloggen of aanmelden heb aangeleerd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.