7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    HRM

Beheerder en Wachtwoord probleem iMac

Ik heb een heel groot probleem dat ik zelf veroorzaakt heb (een hele domme actie). Ik kan nl. via het hangslotje geen belangrijke wijzigingen meer op mijn iMac aanbrengen.

Wat heb ik gedaan:

In “Systeemvoorkeuren” heb ik “Gebruikers en groepen” aangeklikt.

Vervolgens heb ik op mij naam (beheerder) geklikt en “Geavanceerde opties” geopend.

Vervolgens heb ik bij “Volledige naam” mijn naam veranderd in de naam van mijn dochter (die mijn iMac krijgt). Ik wilde nl. mijn dochter beheerder maken. Ik heb in het vakje er boven ook bij “Accountnaam” mijn naam verandert in haar naam. Vervolgens heb ik op “OK” gedrukt en toen was het kwaad geschied.

Via de naam van ’n gebruiker kan ik nog wel inloggen maar ik kan niets meer herstellen omdat ik het slotje niet open krijg; niet op haar naam met wachtwoord en ook niet op mijn naam met wachtwoord. Ik weet beide maar de Mac reageert er niet meer op.

Ik kan ook nog steeds met mijn gebruikersaccount in iCloud en ook aankopen doen in iTunes. Maar dat is logisch omdat je hiervoor een andere Gebruikersnaam en wachtwoord hebt.

Mijn vraag:

Heeft iemand misschien ’n idee hoe ik weer “beheerder” kan worden of nog beter hoe kan ik mijn dochter beheerder maken. Kortom hoe krijg ik het slotje open en hoe kan ik de boel weer rechttrekken?

Op een externe HD heb ik in TimeMachine een recente reservekopie. Bovendien heb ik ook nog alle bestanden gekopieerd naar

een externe HD, dus genoeg backups. Als ik de Mac terugzet naar fabrieksinstellingen is mijn probleem dan verholpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  HRM.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    GoeieDag

Jouw tweelingbroer heeft hetzelfde probleem gepost bij de buren: Beheerder weg op MacBook Air

Misschien staat daar wat nuttigs tussen?

Moderator
    Night

Het is natuurlijk niet de manier om dan maar naar de buren te wijzen.

Heb je een TM backup van nét voor je ging liggen rotzooien in de instellingen? Dan is de allersnelste manier om MacOS opnieuw kaal te installeren en tijdens de installatie te kiezen voor het terugzetten van de juiste TM backup. Daarna kun je dan een nieuw administrator-account aanmaken voor je dochter en dit testen door onder haar naam in te loggen op het nieuwe account. Als alles werkt kun je uiteindelijk je eigen account weghalen.

Een andere manier is wellicht om een nieuwe gebruiker aan te maken, die wel beheerder is, maar ik kan van hieruit niet zien in hoeverre je daarvoor de rechten hebt.

Bijdrager
    HRM

Bedankt voor jullie reacties.

GoeieDag, Helaas werkt je suggestie van de buren niet.

Night en GoeieDag, graag jullie mening over het volgende: Als ik nu eens mijn iMac terugzet naar “Fabrieksinstellingen” en hem opnieuw installeer op naam van mijn dochter met haar AppleID en met mijn “Programma’s” en mijn “iTunes Library” vanaf mijn externe HD (ik heb beide daar naar toe gekopieerd), ben ik er dan ook? Loop ik dan nog tegen het probleem van de beheerder aan? Of is dat dan opgelost omdat mijn dochter dan automatisch beheerder wordt, omdat de Mac dan op haar naam staat?

Bvd!

Moderator
    Night

Teneinde permissie-problemen, dataverlies en koppelings-problemen met bv. iCloud te voorkomen, zou ik het op de juiste manier doen.

Eerst de Mac vanuit Recovery mode wissen en MacOS installeren en vanuit die installatie je TM backup terugzetten. Dan is je Mac weer zoals hij was.
    Dan een tweede account aanmaken voor je dochter en deze beheerdersrechten toekennen.
    Vervolgens kijken of alles naar behoren werkt en of je nog data en/of apps die op gebruikersniveau zijn opgeslagen, wil verplaatsen.
    Als laatste kun je dan óf je eigen account verwijderen óf je account handhaven zodat je in de toekomst altijd nog gebruik kan maken van de Mac, bij bv. problemen met haar account.

Bijdrager
    HRM

Bedankt Night voor je antwoord.

Het probleem is uiteindelijk opgelost met de deskundige hulp van medewerkers van Apple Support. Klasse zoals ik door hen geholpen ben, ik heb bewondering voor hun geduld!

Het was voor mij best wel ingewikkeld. Ik kan het daarom helaas hier niet reproduceren voor een bezoeker met hetzelfde probleem. Dat Apple Support mij kon helpen kwam doordat ik alle updates van Apple ook netjes en op tijd op mijn oude (2009) iMac had geïnstalleerd.

Dat is dan ook de enige boodschap die ik aan eenieder door wil geven :

Installeer alle updates op je devices die Apple aangeeft. Dan kunnen de meeste problemen, ook als je ze zelf veroorzaakt, worden opgelost.

Dit topic is hiermee afgesloten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  HRM.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  HRM.

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 5 februari 2018 om 00:49
    Het is natuurlijk niet de manier om dan maar naar de buren te wijzen.

Eerlijk gezegd had ik het idee dat TS hier en op MF dezelfde waren. De problemen en situaties leken wel erg op elkaar. Maar blijkbaar zit het in de lucht: https://www.onemorething.nl/community/topic/gebruikersnaam-beheerder-weg-gastgebruiker-nu-ineens-beheerd/

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.