13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Beheerder die wachtwoord van standaardgebruiker niet mag beheren?

Ik moet voor familie hun eerste iMac instellen.
    Gebruiker 1, heeft meer interesse en toch wat kunde, dus zou ik die beheerder maken.
    Gebruiker 2, wil enkel zijn privacy met iMac en mail, dus een standaardgebruiker.
    Maar, kan ik nu voorkomen dat de beheerder het wachtwoord en instellingen van de standaardgebruiker kan beheren?
    Ok kan ik ze alle 2 beheerder maken, maar dan de rechten van beheerder 2 inperken?

Bijdrager
    SunKeeper

Hallo, kunnen mensen niet van elkaars account afblijven?

Een beheerders-account is nou juist alles te beheren. Dus ook wachtwoorden van standaardgebruikers.

Als het allemaal zo kleuterpeuterklasniveau moet, dan moet je een derde account aanmaken, die beheerder maken. Die beheert dan de twee accounts van de kleuters. Een derde persoon mag dan ook als enige toegang hebben tot dat account, om bij problemen via dat account op te lossen.

Let wel op dat bij elke software installatie ook die derde persoon op moeten komen draven om het wachtwoord in te hakken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als ze bij elkaar in huis wonen en dezelfde computer gebruiken, dan zou ik toch verwachten dat degene die beheerder is, genoeg zelfdiscipline heeft om niet in de bestanden van de ander te gaan zitten neuzen alleen omdat dat toevallig kan. Als nummer 2 écht niet wil dat nummer 1 bij z’n bestanden kan, dan moet je óf de taken omwisselen (maar dat zal dank denk ik nummer 1 niet bevallen, omdat die blijkbaar de interesse heeft om de computer te willen beheren), óf nummer 2 moet dan een eigen computer nemen en automatisch inloggen daarop uitzetten. Feit is namelijk dat een beheerder nu net wel dat soort dingen kan wijzigen, voor het geval dat het een keer nodig is bijvoorbeeld omdat de ander het wachtwoord vergeten is.

Bijdrager
    riji

Bedankt, ik vreesde dit antwoord al, maar wilde toch zekerheid.

Bijdrager
    GoeieDag

De standaard gebruiker kan toch gewoon zijn eigen wachtwoord hebben, en dan kan de Beheerder niet zomaar in de thuismap van de Standaar komen. Een beheerder kan universele instellingen veranderen en meer, maar het is geen Root gebruiker, die alles mag en over in komt. Echter, een Beheerder kan de Root wel activeren. Maar goed, dan ben je al een paar stappen verder.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En die kan het wachtwoord van de andere gebruiker veranderen.

Er is wel een min-of-meer oplossing die in elk geval gebruiker 2 laat weten dát gebruiker 1 rond heeft zitten neuzen: laat gebruiker 2 een wachtwoord invoeren zonder dan 1 weet wat dat is, en daarvoor iets nemen dat nummer 1 niet zal kunnen raden. Zolang nummer 2 het wachtwoord goed geheim houdt, zal nummer 1 het weliswaar kunnen veranderen en rondkijken in de bestanden van de ander, maar hij kan het dan niet weer terugzetten naar wat het origineel was — zodat nummer 2 niet meer in kan loggen en weet dat nummer 1 heeft zitten spioneren.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gelijk Jakko; die had ik even gemist. Ik dacht dat voor die ww-verandering ook het ww van de Standaard gebruiker nodig was, maar dat is idd niet zo. Maar wat je ook noemt: hij kan het originele ww niet terugzetten, dus valt wel door de mand.

Bijdrager
    Brombeer

Als er zoveel wantrouwen in de familie is, kunnen ze beter elk hun eigen machine hebben. Of op zijn minst elk vanaf een eigen externe harddisk werken.
    Dapper dat TS het risico wil nemen zijn vingers eraan te branden.

Bijdrager
    fred44nl

wat te denken van deze oplossing:
    TS wordt beheerder.
    beide gebruikers krijgen een standaard account, zonder beheersrechten.

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals ik al suggereerde hierboven.:wink:

Verwacht dan alleen wel op ieder moment dat de gebruikers in de nek van de TS staan te hijgen/contant aan de bel gaan hangen voor elke scheet die scheef gaat.

Bijdrager
    fred44nl

dan moet TS maar bijv. TeamViewer installeren, waarmee hij op afstand de iMac kan beheren:)

Bijdrager
    riji

Allemaal bedankt; zoveel wantrouwen in de familie is er nu ook weer niet; maar elk had liever zijn eigen terrein.
    Ik zal de zaak beperken tot het mailverkeer en een verschillend Apple-ID voor iCloud.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat hebben ze ook met een eigen account:) Je moet elkaar zoals altijd alleen wel goed genoeg kunnen vertrouwen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.