-
Q:
Beheerder die wachtwoord van standaardgebruiker niet mag beheren?
Ik moet voor familie hun eerste iMac instellen.
Gebruiker 1, heeft meer interesse en toch wat kunde, dus zou ik die beheerder maken.
Gebruiker 2, wil enkel zijn privacy met iMac en mail, dus een standaardgebruiker.
Maar, kan ik nu voorkomen dat de beheerder het wachtwoord en instellingen van de standaardgebruiker kan beheren?
Ok kan ik ze alle 2 beheerder maken, maar dan de rechten van beheerder 2 inperken?Hallo, kunnen mensen niet van elkaars account afblijven?
Een beheerders-account is nou juist alles te beheren. Dus ook wachtwoorden van standaardgebruikers.
Als het allemaal zo kleuterpeuterklasniveau moet, dan moet je een derde account aanmaken, die beheerder maken. Die beheert dan de twee accounts van de kleuters. Een derde persoon mag dan ook als enige toegang hebben tot dat account, om bij problemen via dat account op te lossen.
Let wel op dat bij elke software installatie ook die derde persoon op moeten komen draven om het wachtwoord in te hakken.
Als ze bij elkaar in huis wonen en dezelfde computer gebruiken, dan zou ik toch verwachten dat degene die beheerder is, genoeg zelfdiscipline heeft om niet in de bestanden van de ander te gaan zitten neuzen alleen omdat dat toevallig kan. Als nummer 2 écht niet wil dat nummer 1 bij z’n bestanden kan, dan moet je óf de taken omwisselen (maar dat zal dank denk ik nummer 1 niet bevallen, omdat die blijkbaar de interesse heeft om de computer te willen beheren), óf nummer 2 moet dan een eigen computer nemen en automatisch inloggen daarop uitzetten. Feit is namelijk dat een beheerder nu net wel dat soort dingen kan wijzigen, voor het geval dat het een keer nodig is bijvoorbeeld omdat de ander het wachtwoord vergeten is.
De standaard gebruiker kan toch gewoon zijn eigen wachtwoord hebben, en dan kan de Beheerder niet zomaar in de thuismap van de Standaar komen. Een beheerder kan universele instellingen veranderen en meer, maar het is geen Root gebruiker, die alles mag en over in komt. Echter, een Beheerder kan de Root wel activeren. Maar goed, dan ben je al een paar stappen verder.
En die kan het wachtwoord van de andere gebruiker veranderen.
Er is wel een min-of-meer oplossing die in elk geval gebruiker 2 laat weten dát gebruiker 1 rond heeft zitten neuzen: laat gebruiker 2 een wachtwoord invoeren zonder dan 1 weet wat dat is, en daarvoor iets nemen dat nummer 1 niet zal kunnen raden. Zolang nummer 2 het wachtwoord goed geheim houdt, zal nummer 1 het weliswaar kunnen veranderen en rondkijken in de bestanden van de ander, maar hij kan het dan niet weer terugzetten naar wat het origineel was — zodat nummer 2 niet meer in kan loggen en weet dat nummer 1 heeft zitten spioneren.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.