15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    pieter01234

beginner

Weten jullie nederlandse sites waar uitleg sta hoe te beginnen met programeren en tutorials ?

grtz pieter

Bijdrager
    Jello

Welke taal had je op het oog?

Cocoa of een andere taal? (RealBasic bv)

Bijdrager
    Yaris

Mag het ook Engels zijn? Dit draadje is vorige week pas gepost: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=93752

Zie ook http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37994

Bijdrager
    pieter01234

ik zou nog niet weten wat dat is … ik zoek gwn informatie over programeren

Bijdrager
    xkrprtl

Beste Pieter,

Begin eens met jezelf in te lezen over programmeren bij bv. Wikipedia. Dan begrijp je dat de vraag van Jello gegrond is. Er zijn nl. verschillende talen.

Bijdrager
    Yaris

Bijdrager
    Jello

Ikzelf ben begonnen met RealBasic,
    een zeer simpele taal die aardig wat kan,

maar op termijn bood het niet voldoende meer (grafische zwakkere punten), en zijn wij (MammoetSoftware), geswitchted naar Cocoa, een C-Objective taal. Pakje moeilijker om te begrijpen, maar eenmaal je het doorhebt zit het wel logisch in elkaar. Ook vind ik dat er voor Cocoa minder referenties te vinden zijn bij problemen. Dus een aanrader om te beginnen is RealBasic, enkel is de stap naar de ‘echte taal’, Cocoa, een grote sprong dat volharding vereist.

Maar met Cocoa kan je uiteindelijk alles…

Bijdrager
    computer space

Bedenk eerst wat je wilt maken en post dat hier. Veel dingen lenen zicht tegenwoordig om platform onafhankelijk en web-based te ontwikkelen. Maar dat betekent wel een hele andere insteek. Vraagt het veel processorkracht en een zware belasting voor de videokaart, dan is een specifiek OS programma ideaal, gaat het meer om iets met een database en een userinterface, dan is web-based interessant.

Bijdrager
    Jello
    ”Martiniman”

Bedenk eerst wat je wilt maken en post dat hier. Veel dingen lenen zicht tegenwoordig om platform onafhankelijk en web-based te ontwikkelen. Maar dat betekent wel een hele andere insteek. Vraagt het veel processorkracht en een zware belasting voor de videokaart, dan is een specifiek OS programma ideaal, gaat het meer om iets met een database en een userinterface, dan is web-based interessant.

ja, maar als je je programma idee gaat verkondigen, kunnen anderen met je idee gaan lopen…:)

Bijdrager
    computer space

Je kunt vast uitleggen welke technologie je nodig hebt.

Bijdrager
    pieter01234

Ik wil eigelijk een programma maken dat horner toepast .

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ja goed het ligt er precies aan wat jij wil pieter.

Ik zal even verschillen tussen C en applescript geven.

Voordelen van applescript ten opzichte van C
    1. Applescript taal is veel simpeler
    2. Door punt 1 is een programma misschien wel 10 keer zo snel gemaakt
    3. Command line acties is makkelijker uit te voeren (je hoeft niet te pipen)
    4. In xcode (applescript studio) Kan je code van je cocoa library uitvoeren die je in applescript niet zou kunnen doen. Zoals popup buttons in table view nieuwe items toevoegen. Ook kan je zelf geschreven objective-C code toevoegen in applescript.
    5. Je kan andere scriptable programma’s aanroepen om acties voor je uit te voeren zoals de finder, photoshop en andere.

Nadelen van applescript tov van C
    1. Je programma is 10 tot 1000 keer zo langzaam afhankelijk van de acties natuurlijk. (voorbeeld: met applescript alle bestanden van mijn harde schijf ophalen en kijken wat de laatste bewerkingensdatum is duurde alleen al meer dan 6 uur en had nog maar 350.000 bestanden gehad van de 700.000. ik heb ditzelfde in C geprogrammeerd en het programma was binnen een minuut klaar.
    2. Slechte uitwisselbaarheid met andere macs. Als je bijvoorbeeld gebruikt maakt van een andere library dan de standaard library die je bijvoorbeeld gedownload hebt werkt je script op een andere machine al niet. Wanneer een andere computer met een andere applescript versie werkt het script niet wanneer je code gebruikt die alleen door jou applescript versie wordt ondersteund.
    3. Debuggen van applescirpt is moeilijker omdat er tijdens het “compilen” alleen maar wordt gekeken of je syntax van je code goed is maar er wordt niet gekeken of de variabelen goed zijn en andere dingen.

Voordelen van C tov applescript
    1. Debuggen van je programma is veel makkelijker dan in applescript omdat tijdens het compilen wordt gekeken of je programma wel goed zal draaien.
    2. Uitwisselbaarheid tussen andere macs is veel beter. Als je namelijk gebruikt maakt van een library die niet standaard is zoals een MySQL library is dat geen probleem. De code die nodig is van je library wordt mee gecompileerd in je programma waardoor de andere computer deze library niet meer nodig heeft.
    4. Je hebt een goede basis voor andere programmeertalen.
    5. Omdat C niet een taal is die voor een mac is geschreven maar voor alle platformen (ook embedded systems in bedrijven) is over deze taal heel veel informatiete vinden en functies te downloaden

Nadelen van C tov applescript
    1. Moeilijke programmeertaal waardoor het programmeren meer tijd in beslag gaat namen
    2. aanvulling op punt 1. De gigantische libraries zal je nooit uit je hoofd leren dus je moet altijd heel veel zoeken. (na drie jaar applescript ervaring kan ik zeggen dat ik eigenlijk geen obstakels meer heb waardoor ik in 1 streep kan door programmeren tot het programma klaar is)
    3. Je moet met veel meer dingen rekening houden zoals je geheugen moet je zelf beheren (geheugen aanmaken en vrij maken wanneer je het niet meer nodig hebt)

Bijdrager
    pieter01234

bedankt voor je uitleg ! Ik ga nu wat meer opzoeken over dat applescript.

Bijdrager
    Maccessory

Het lijkt me handiger om voor dit soort wiskundige programmaatjes een scripttaal zoals Ruby of Python te leren. Beiden zijn standaard geĂ¯nstalleerd op de Mac. Met AppleScript kom je dan niet zo heel ver denk ik.

Bijdrager
    Fiddich

Ik raad je Python aan.

‘Puts the fun back into programming’

Alles is te vinden op hun site;-)
    Niet de standaardinstallatie gebruiken, dit is een oudere versie
    Er is een dmg voor 2.5 beschikbaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.