15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Beginnen met programmeren voor Mac

Hallo allemaal,
    Ik heb laatst een Mac gekocht om Windows eindelijk vaarwel te zeggen. Hiervoor maakte ik als hobby kleine programmaatjes met Visual Basic. Ik kan het niet zo heel goed. Maar nu ik Mac heb wil ik graag voor Mac programmeren. Ik heb wel gezocht, maar het werd me allemaal niet zo duidelijk. Wie helpt mij met het programmeren voor Mac? Ik heb ook ervaring met PHP.

Bijdrager
    _Jan_

Het beste is om eerst even op de Apple site kijken http://developer.apple.com/
    Je kan in iTunesU ook podcasts downloaden van de Stanford University.
    http://deimos3.apple.com/WebObjects/Core.woa/Browse/itunes.stanford.edu.2024353965
    Die zijn ook erg handig
    Stel je ook de vraag wat je precies wilt programmeren

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Ik wilde gewoon programmaatjes voor de Mac maken.

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Oke ik heb nu Xcode, en nu? Hoe moet ik hierin programmeren?

Bijdrager
    MJ

wellicht is xcode weer een stap te ver voor simpele progjes
    kijk eens naar realbasic http://www.realsoftware.com/realbasic/

zelf programmeer ik veel in maxmsp+jitter http://www.cycling74.com
    dit is een node-based programmeer taal netzoiets als quartz composer

quartz composer kun je vinden in
    /Developer/Applications

Bijdrager
    DouweM

Xcode is een IDE, dus geen programmeertaal, maar een environment waarin je kunt programmeren. De standaard programmeertaal voor OS X en het iPhone OS is Objective-C, een afgeleide van C. Veel plezier met leren;-)

Bijdrager
    Yaris

Als het over Objective-C gaat kunnen we verder gaan in Objective-C leren voor beginners en Objective-C leren.

Bijdrager
    Bodevinaat

Programmeren voor OSX is (helaas) niet zo erg eenvoudig. De gratis ontwikkelomgeving van OSX is erg mooi, maar de leercurve is heel steil. Ik heb jaren geprogrammeerd op het Intel/Windows platform met Delphi, maar vond Cocoa erg moeilijk.

Een boek dat je kan helpen zijn: Cocoa Programming for Mac OSX (Hilfgass). Een beetje hét standaardwerk.

Een nieuwe ontwikkeling is Revolution Studio, net zoals RealBasic een z.g. cross-platform compiler. Revolution Studio werkt met een eigen ontwikkelde programmeertaal, die erg veel weg heeft van ‘normale’ taal, zij het in het Engels. Belangrijk voordeel van Revolution Studio is dat het native Mac OSX applicaties oplevert (én Windows executables); dit in tegenstelling tot RealBasic dat steken laat liggen op interface gebied. Kijk maar eens: http://www.runrev.com/products/revolution-studio/feature-tour/

Bijdrager
    bhaenraets
    ”Bodevinaat”

Programmeren voor OSX is (helaas) niet zo erg eenvoudig. De gratis ontwikkelomgeving van OSX is erg mooi, maar de leercurve is heel steil.

Dan is de leercurve dus heel vlak, niet steil. On topic: kijk eens naar ‘Programming in Objective-C’ van Kochan. Vond ik erg instructief.

Bijdrager
    voor een apple en een ei

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter geen Xcode gebruiken?

Bijdrager
    Maccessory
    ”voor

Dat zou ik niet meteen willen zeggen. Xcode moet je vergelijken met de programmeer-omgeving van Visual Basic, simpel gezegd de editor waarin je je code typt (en Interface Builder voor het maken van vensters met hun knoppen etc).

Ik denk dat voor jou de grootste hobbel de programmeertaal is, Objective-C in plaats van Visual Basic.

Wil je zo dicht mogelijk bij Visual Basic als taal blijven omdat je dat gewend bent, dan is Real Basic een optie. Alleen kost dat pakket wel wat, maar Visual Basic was ook niet gratis…

Als je Objective-C wilt leren, wat best te doen is, dan kan ik je het boek Cocoa Programming for Mac OS X van Aaron Hillegass aanraden.

Edit: Aaron’s boek gaat voornamelijk over Cocoa, de “functies” die je aanroept in je Objective-C programma. Objective-C komt ook wel even kort aan bod. Cocoa is essentieel om te kennen als je op de Mac wilt programmeren met Xcode en Objective-C.

Lastig om uit te leggen aan iemand die VB gewend is… In VB is het meer één geheel (editor + taal + functies), bij minder-geïntegreerde talen zijn het aparte stukken (Xcode + Objective-C + Cocoa of Visual Studio + C# + .NET bijvoorbeeld).

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”voor

Zoals gezegd: nee, dat is niet wat er wordt gezegd (lekker dubbel :D)

De vraag is vooral wat je wilt gaan doen en in welke taal. De keus is aan jou. Ik kan ook wel zeggen dat ik wil gaan schilderen, maar dan is altijd nog de vraag “wat?”. De muren van m’n huis? Het interieur? Een stilleven? Een mooi naakt voor aan de muur? Met programmeren is het’t zelfde… je kan je wel voornemen dat je wilt gaan programmeren, maar het maakt het leven een stuk gemakkelijker als je eerst een bepaalde richting kiest en besluit -wat- je wilt gaan maken.

Bijdrager
    Pieterr
    ”bhaenraets”

Dan is de leercurve dus heel vlak, niet steil.

:D

Blijkbaar is de uitdrukking steep learning curve niet eenduidig:

The familiar expression “steep learning curve” may refer alternately to rapid learning that is easy, or especially hard, or to steady progress that is increasingly difficult. Which is referred to needs to be clarified by context.

Helemaal eens met cailin. Afhankelijk van wat je wilt programmeren kun je de daarbij behorende “tools” (zoals de taal) kiezen. In de zakelijke wereld wordt de taal vaak opgelegd door de opdrachtgever.

Bijdrager
    voor een apple en een ei
    ”cailin
    ”voor

Zoals gezegd: nee, dat is niet wat er wordt gezegd (lekker dubbel :D)

De vraag is vooral wat je wilt gaan doen en in welke taal. De keus is aan jou. Ik kan ook wel zeggen dat ik wil gaan schilderen, maar dan is altijd nog de vraag “wat?”. De muren van m’n huis? Het interieur? Een stilleven? Een mooi naakt voor aan de muur? Met programmeren is het’t zelfde… je kan je wel voornemen dat je wilt gaan programmeren, maar het maakt het leven een stuk gemakkelijker als je eerst een bepaalde richting kiest en besluit -wat- je wilt gaan maken.

Ik was met VB al zulk soort programmaatjes aan het maken: http://tomsom.tomline.nl
    Dus zoiets wil ik ook nu gaan maken. Misschien een Mac-versie?

”Maccessory”
    ”voor

Dat zou ik niet meteen willen zeggen. Xcode moet je vergelijken met de programmeer-omgeving van Visual Basic, simpel gezegd de editor waarin je je code typt (en Interface Builder voor het maken van vensters met hun knoppen etc).

Ik denk dat voor jou de grootste hobbel de programmeertaal is, Objective-C in plaats van Visual Basic.

Wil je zo dicht mogelijk bij Visual Basic als taal blijven omdat je dat gewend bent, dan is Real Basic een optie. Alleen kost dat pakket wel wat, maar Visual Basic was ook niet gratis…

Als je Objective-C wilt leren, wat best te doen is, dan kan ik je het boek Cocoa Programming for Mac OS X van Aaron Hillegass aanraden.

Edit: Aaron’s boek gaat voornamelijk over Cocoa, de “functies” die je aanroept in je Objective-C programma. Objective-C komt ook wel even kort aan bod. Cocoa is essentieel om te kennen als je op de Mac wilt programmeren met Xcode en Objective-C.

Lastig om uit te leggen aan iemand die VB gewend is… In VB is het meer één geheel (editor + taal + functies), bij minder-geïntegreerde talen zijn het aparte stukken (Xcode + Objective-C + Cocoa of Visual Studio + C# + .NET bijvoorbeeld).

Dus dan zal ik toch maar Xcode gaan gebruiken. Maar Visual Basic wat trouwens wel gratis hoor. Er is een gratis versie en aangezien ik alleen maar programmeer voor mijn lol en na de aanschaf van die iMac toch geen geld heb ik een programma kopen geen optie.

Ik zal wel eens kijken of ik dat boek in de bibliotheek van Goes kan vinden…

Bijdrager
    Pieterr
    ”voor

Ik was met VB al zulk soort programmaatjes aan het maken: http://tomsom.tomline.nl
    Dus zoiets wil ik ook nu gaan maken. Misschien een Mac-versie?

Je zou kunnen beginnen met Become an Xcoder. Daarin wordt onder andere uitgelegd hoe je een programma kunt maken wat enigszins lijkt op TomSom. http://www.cocoalab.com/BecomeAnXcoder.pdf

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.