20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Pasav

Beginnen met Kleur Beheer …

We willen onze beeldschermen, en printer een beetje op elkaar af gan stemmen. Nou loop ik alleen tegen de volgende problemen op :
    – we hebben gemixed LCD en CRT Screens
    – iedereen kan gaan zitten waar ze willen (flex plekken)
    – gebruikers hebben totaal geen kleurbeheer kennis

Mijn Vraag is
    – wat heb ik software matig meer nodig dan de profielen van mijn monitoren en printer
    – welke hardware eventueel als ik monitor / printer wil kalibreren

We werken niet in een DTP opgeving, maar in een Architecten omgeveing maken zelf onze eigen renderingen met Artlantis .. en shoppen dit dan weer in photoshop .. Ook komen de afbeeldingen deels uit Vectorworks …

We hoeven geen > 95 % te hebben maar wat blouw op het scherm is moet ook blauw op de print zijn en niet vies groen …
    Ook zijn de grijsvlakken een groot probleem die worden meestal erg blauw …

Hoor graag …

Bijdrager
    awi

stap 1: alle monitoren calibreren met bijvoorbeeld de Eye1 van gretach macbeth (+/- 300 euro) Dit is niet al te moeilijk en het gemeten profiel wordt automatisch op zijn plek gezet.

stap 2: de printer calibreren. Dit is voor niet al te hoge kosten mogelijk door oa bij Kleurgamma.nl een kleurkaart-bestand van hun site te halen en die uit te printen. De print wordt dan opgestuurd en voor 75 euro wordt daarvan een profiel gemaakt. (voor die specifieke printer/inkt/papier combinatie)

stap 3: aan het werk!

Bijdrager
    Pasav
    ”awi”

stap 1: alle monitoren calibreren met bijvoorbeeld de Eye1 van gretach macbeth (+/- 300 euro) Dit is niet al te moeilijk en het gemeten profiel wordt automatisch op zijn plek gezet.

stap 2: de printer calibreren. Dit is voor niet al te hoge kosten mogelijk door oa bij Kleurgamma.nl een kleurkaart-bestand van hun site te halen en die uit te printen. De print wordt dan opgestuurd en voor 75 euro wordt daarvan een profiel gemaakt. (voor die specifieke printer/inkt/papier combinatie)

stap 3: aan het werk!

Is het echt zo simple …. WOW …

Bijdrager
    Freek.

Ff zoeken op t forum naar kleur; kleurmanagement; colormanagement; beeldschermen; profielen etc.
    Eea doorlezen en stel weer een vraag in 1 vd fora als je nog meer wilt weten.
    PS: Zie dit svp niet als afschepen, maar er staat al zo veel info over kleurmanagement op MacOSX.nl dat het zeker de moeite loont om ’s rustig te zoeken en te lezen. Succes.

Bijdrager
    Pasav
    ”FreekMac”

Ff zoeken op t forum naar kleur; kleurmanagement; colormanagement; beeldschermen; profielen etc.
    Eea doorlezen en stel weer een vraag in 1 vd fora als je nog meer wilt weten.
    PS: Zie dit svp niet als afschepen, maar er staat al zo veel info over kleurmanagement op MacOSX.nl dat het zeker de moeite loont om ’s rustig te zoeken en te lezen. Succes.

Zal die zoektermen een gebruiken, bedankt …

BTW ik heb als het goed is al een Kleurprofiel van de printer .. Die zat stond op de CD .. Het is een ColorLaserJet 5500 A4/A3

Bijdrager
    awi
    ”Pasav”

BTW ik heb als het goed is al een Kleurprofiel van de printer .. Die zat stond op de CD .. Het is een ColorLaserJet 5500 A4/A3

hmm, ja. zo’n profiel zegt eigenlijk niet zoveel, is waarschijnlijjk een standaard/gemiddeld profiel voor alle printers van dat type. Eigenlijk moet je het wel apart meten want elke individuele printer (en scherm) is anders, zeker ook met verschillende papier soorten. En dan heb je de geruststelling dat het echt gemeten is. kijk ook nog eens op http://www.colormanagement.nl/

Wel erg lovenswaardig dat jullie de goede kleuren op het scherm willen zien, als niet-dtp’ers of fotografen.
    Ik ben het al vaak tegengekomen bij opdrachtgevers (bijv fotografie voor architecten bureau’s….) dat je heel erg je best doet op de kleur en met het dan op vreselijk afgestelde monitors gaat bekijken.

Bijdrager
    Pasav
    ”awi”
    ”Pasav”

hmm, ja. zo’n profiel zegt eigenlijk niet zoveel, is waarschijnlijjk een standaard/gemiddeld profiel voor alle printers van dat type. Eigenlijk moet je het wel apart meten want elke individuele printer (en scherm) is anders, zeker ook met verschillende papier soorten. En dan heb je de geruststelling dat het echt gemeten is. kijk ook nog eens op http://www.colormanagement.nl/

Wel erg lovenswaardig dat jullie de goede kleuren op het scherm willen zien, als niet-dtp’ers of fotografen.
    Ik ben het al vaak tegengekomen bij opdrachtgevers (bijv fotografie voor architecten bureau’s….) dat je heel erg je best doet op de kleur en met het dan op vreselijk afgestelde monitors gaat bekijken.

Kleur wordt ook voor ons steeds belangrijker … Zeker dmv de renderingen …
    Ik wil eerst kijken nwat er gebeurt als ik uitgaande van ons huidige profielenpark al een betere kleur kunnen krijgen

Bijdrager
    awi

ok, je kunt me altijd een PB sturen met vragen.

Bijdrager
    bruno

Misschien een nuttige tip!
    Er zijn gratis seminars over color manegement in het Apple Centre Centraal station! Kun je met al je vragen terecht!

Op de volgende URL vind je data’s –> http://www.macsupport.nl/nieuws/seminars.php

Bijdrager
    Pasav

Wat is de ervaring met die Eye 1 van Gretach … Wat is de kwaliteit van de meeting en haal je daar gewoon een goed resultaat mee ??

En wat ben je gemiddeld kwijt aan tijd … Om een mac kleur gereed te krijgen ….

Bijdrager
    PICAPICA

Mijn GRETAG MACBETH I1 is alvast onderweg… dus binnenkort kan ik mijn ervaringen misschien wel delen…

:?

Bijdrager
    Pasav

Monitor is gecalibreerd … Profiel van mijn Printer is onderweg ….

Maar even mijn gedachte …

Als de monitor gecalibreerd is en ik heb een profiel van mijn printer … krijg ik dan Monitor = Printer ??

Bijdrager
    Elian
    ”Pasav”

Monitor is gecalibreerd … Profiel van mijn Printer is onderweg ….

Maar even mijn gedachte …

Als de monitor gecalibreerd is en ik heb een profiel van mijn printer … krijg ik dan Monitor = Printer ??

Nooit 100%. Maar je komt een heel eind in de buurt. Je kunt bijvoorbeeld in PS een softproof op je scherm maken waar je je printerprofiel toewijst. Je kunt dan met Apple-Y zien hoe je beeld er met je printerprofiel uit komt te zien.

Bijdrager
    MacFG

Ja, dat van die softproof is idd bekend. Maar de vraag van Pasav is veel specifieker… Kan je het resultaat zoals dat bij de softproof eruit komt, ook “standaard” krijgen? Dus dat alles eruit ziet zoals op de printer?

Bijdrager
    Elian
    ”MacFG”

Ja, dat van die softproof is idd bekend. Maar de vraag van Pasav is veel specifieker… Kan je het resultaat zoals dat bij de softproof eruit komt, ook “standaard” krijgen? Dus dat alles eruit ziet zoals op de printer?

Waarom zou je dat doen? De kleurruimte van je monitor en van het AdobeRGB zijn veel groter dan de kleurruimte van je printer. Je vraag impliceert dat je jezelf op voorhand al een, wat kleur betreft, grote beperking wil gaan opleggen.

Bijdrager
    MacBeer

Het is ONMOGELIJK om de kleuren van je beeldscherm precies uit de printer te krijgen!!!!

Wat je moet doen is ervoor zorgen dat de MONITOR de kleuren weergeeft zoals de PRINTER ze uitprint. Eigenlijk precies andersom.
    Natuurkundig gezien kan een printer (die met inkt werkt) nooit alle kleuren reproduceren die de monitor (die met licht werkt) laat zien.

Bijdrager
    Pasav

oke dat is duidelijk … ik heb mijn calibratie patroon binnen voor mijn printer … dus we gaan aan de slag …

Bijdrager
    Erik
    ”MacBjorn”

Natuurkundig gezien kan een printer (die met inkt werkt) nooit alle kleuren reproduceren die de monitor (die met licht werkt) laat zien.

Andersom geldt hetzelfde; niet alle kleuren die je wel kunt printen,
    kunnen correct op de monitor getoond worden.

Maar dit betreft een relatief klein gedeelte.

Erik

Bijdrager
    MacBeer

Dat begrijp ik even niet Eric. Waar ligt dat dan aan?

Bijdrager
    Erik

Een monitor is doorgaans beter in zijn eigen primaire kleuren (RGB),
    een printer weer meestal met zijn primaire kleuren (CMYK).

Ik heb nog ff movie opgezocht die we destijds voor het Apple LCD onderzoek hebben vervaardigd.

Deze kan je hier bekijken

Zoals je zal zien, heeft een beeldscherm een grote kleurruimte, maar er zijn ook kleuren die je wel kunt printen/drukken, maar niet correct op je monitor kan laten zien. Cyaan en Yellow zijn mooie voorbeelden daarvan.

Erik

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.