19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

Beginnen met Filemaker

Ik heb de proefversie van Filemaker Pro Advanced gedownload en ben ermee aan de slag gegaan, gebruik makend van online tutorials. M’n eerste app gemaakt, een artikelendatabase en het werkt perfect. Ik kan het nu gebruiken binnen m’n eigen netwerk.

Als ik het buiten (bij klanten bijvoorbeeld) wil gebruiken dan moet ik de app extern gaan hosten en dat kost weer een bom extra duiten. Paar vragen:

1. Is er een goedkope manier om te hosten buiten m’n eigen thuis netwerk?
    2. Kan ik zelf een mac mini bv kunnen gebruiken om zelf te hosten? (voor gebruik buiten m’n eigen netwerk)

Groet,

Jaap

Bijdrager
    Shmoo

Ja dan moet je bij AppleISP zijn. 😂 🤣 😂

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt op je Mac een eigen webserver draaien (maar de vraag is of je dat moet willen).

Wat wil je precies gebruiken bij je klanten? Wil je door een set van artikelen kunnen browsen, en een artikel bekijken? Of wil je meer handelingen met de database verrichten?

Als het alleen bekijken van artikelen is, is een Filemaker Pro database server wellicht overkill.

Bijdrager
    nnsa

Neem eens contact op met http://www.ifresh.nl

Als je het bestand wil gaan delen (naar een multi-user versie en extern contactmaken met de data-base), is er geen goedkope oplossing (meer).

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>TheBigZ op 31 januari 2019 om 18:42</p>
    Je kunt op je Mac een eigen webserver draaien (maar de vraag is of je dat moet willen).

Ik vind Filemaker een prachtig programma maar het is alleen te duur voor een externe database met productgegevens. Er hoeft op de externe locaties (nog) geen data te worden ingevoerd en wat dat betreft heb je gelijk, dat kan op een andere manier een stuk goedkoper.

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>nnsa op 31 januari 2019 om 22:30</p>
    Neem eens contact op met http://www.ifresh.nl

Als je het bestand wil gaan delen (naar een multi-user versie en extern contactmaken met de data-base), is er geen goedkope oplossing (meer).

Helder, voor nu dus te duur voor wat we ermee doen op dit moment. Ik doe een online cursus en dat gaat prima. Het plan was om ooit alle externe (cloud) applicaties te vervangen voor een geïntegreerde applicatie op maat. De aanschaf is al prijzig maar in combinatie met de hosting hiervan wordt het iets teveel van het goede.

Dank voor de reacties!

Bijdrager
    Shmoo

Let op dat die 700,- per jaar is, om teleurstellingen te voorkomen.

Zodra de volgende versie van FileMaker uitkomt droppen ze de software -ondersteuning voor nummertje 17. Ik weet niet in welke periodes ze gebruikelijk upgraden maar aan de getallen te zien lijkt mij dat jaarlijks. 2014, 15, 16, 17 – dat zou zomaar jaartallen kunnen zijn. Waar blijft 18 dan of komt er nu meteen 19  en wanneer gaat die uitkomen ?

Het zou extreem lullig zijn als jij nu, na je proefversie, een 700,- kostende licentie koopt en halverwege dit jaar komen ze met FileMaker X <i>( hmmmm wat een lekker naampje zou dat zijn voor software )</i> terwijl jij vanaf dat moment nooit meer een software update gaat krijgen voor jouw versie 17, je hebt dan enkel recht op ondersteuning, iemand die je kan helpen met problemen hoe je de software moet gebruiken. Niet, help FileMaker crasht omdat ….

Komt Apple in september 2019 of 2020 met macOS New York Underground en features als glimmende latex knoppen hier en daar en allemaal dat soort kermis ( dark mode ) dan zal jouw versie van FileMaker daar nooit meer een update voor krijgen. Breekt iets, vanwege deze nieuwe features in macOS dan kun je alleen maar gaan zoeken online of er mogelijk nog een FileMaker 16 of 15 is die wel / of beter functioneert rondom die bugs.  Zie tabel hier boven, YES, only for downgrades. Dat is namelijk het niveau wat nu gaande is en dat zie ik heel veel mensen adviseren wanneer ze online problemen melden met ‘oudere’ versies van FileMaker die probleempjes hebben met Mojave of wat dan ook.

Dat zijn volgens mij wel een paar dingen om rekening mee te houden wanneer je dit soort prijzige software – voor het eerst gaan aankopen. ☝️ 🥪

Bijdrager
    nnsa

Ik denk dat ik een oplossing heb: zet je filemakerbestand in iCloud of Dropbox o.i.d. Zorg ervoor dat je het bestand deelt eventueel. Op deze manier kan je er altijd bij. Pas bij meerdere gebruikers hoef je het bestand te hosten. Met de Filemaker app kan je er ook op je iDevice bij.

Bijdrager
    iJack

@shmoo Zou de update ook het zelfde bedrag zijn als een nieuwe versie kopen??

@nnsa Kan voor laptop maar dan hem dan niet openen in Filemaker Go op de iPad of iPhone helaas…

Ik heb er best wat voor over, ben bezig met een online cursus en zie toch veel mooie mogelijkheden, voor nu en in de toekomst maar elk jaar zo’n bedrag uitgeven waar ook nog een dure hosting bij komt gaat inderdaad wat (te) ver…

Even hardop nadenken, als ik ‘m zelf zou hosten op bv een oudere Mac mini en zou benaderen via een VPN verbinding op m’n iPhone / iPad naar m’n eigen netwerk, zou dat werken?

Bijdrager
    nnsa

Waarom kan je het filemakerbestand (in iCloud) niet openen op de iPad (ik kan dat wel):

Filemaker Go / onderaan Apparaat / links boven > Folder met pijl omlaag en je komt in je iCloud bestanden.

Bijdrager
    Shmoo

@shmoo Zou de update ook het zelfde bedrag zijn als een nieuwe versie kopen??

Meestal hebben bedrijven wel speciale prijzen voor mensen die willen upgraden en al een bestaande licentie hebben.

Kan niet zo snel vinden hoe of wat maar dit kwam ik wel tegen.

https://store.filemaker.com/product/upg

Daar wordt gesproken over een upgradeversie van FileMaker. Ik ga er ook van uit dat mensen die normaal binnen 3 maanden voordat de nieuwe versie uitkomt een licentie kopen, dat die mensen meestal wel gratis mee mogen naar de nieuwe versie. Zij hebben immers minder updates gehad voor hun geld. Als je een softwarelicentie koopt dan betaal je eigenlijk ook voor een beetje vooruitgang. Als je laat in de cycli koopt dan hebben andere mensen die in het begin erbij waren veel meer waarde voor hun geld gehad. Dit is ook zo’n dingetje waarom abonnementen vaak wel de juiste oplossing zijn voor softwarelicenties.

Bijdrager
    willemk

<p class=”cite”>nnsa op 4 februari 2019 om 17:52</p>
    Waarom kan je het filemakerbestand (in iCloud) niet openen op de iPad (ik kan dat wel):

Filemaker Go / onderaan Apparaat / links boven > Folder met pijl omlaag en je komt in je iCloud bestanden.

Klopt in zoverre dat je dan het bestand in de app zet. Ga je nu een verandering aanbrengen gebeurt dat alleen in de app en niet in iCloud.

Als je dit bestand op de Mac aanpast, moet dat dus overschrijven op je iPad.

Het wordt dus niet zoals b.v. numbers of pages gesynchroniseerd in iCloud.

Bijdrager
    nnsa

Het Filemakerbestand kan gewoon (na mutaties) weer worden teruggeschreven (via delen / bestanden) naar de plek waar het vandaan kwam.

Dit is inderdaad niet synchroniseren, maar is voor een single-user wel bruikbaar.

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>nnsa op 4 februari 2019 om 19:36</p>
    Het Filemakerbestand kan gewoon (na mutaties) weer worden teruggeschreven (via delen / bestanden) naar de plek waar het vandaan kwam.

Dit is inderdaad niet synchroniseren, maar is voor een single-user wel bruikbaar.

Prima, dank voor de tip. Feit is dat ik graag meer wil leren over Filemaker en op langere termijn de voordelen daar zeker van inzie. Voor nu voor dit doel iets te duur, (nieuwe versie aanschaffen en hosten) voor mij en ik denk voor meer kleine ondernemers. Oudere versie gebruiken is misschien een optie, wellicht minder mogelijkheden maar als beginner kijk je toch eerst naar de basis denk ik. Jammer dat Filemaker geen “instap versie” heeft..

Dank voor de reacties!

Bijdrager
    nnsa

Filemaker heeft een standaard versie en een plus versie. Met de plus versie kan je Filemaker standalone programma’s maken etc. Ook heeft Filemaker regelmatig aanbiedingen.

Bijdrager
    Wolfdebor

Je zou wel een Filemaker Development Subscription kunnen nemen, dan heb je toegang tot een testversie van FileMaker Server en daarmee kan je wel je bestanden delen (om te testen) en openen op iPad, iPhone, etc…

https://store.filemaker.com/product/FDS

Bijdrager
    iJack

<p class=”cite”>Wolfdebor op 22 mei 2019 om 10:42</p>
    Je zou wel een Filemaker Development Subscription kunnen nemen, dan heb je toegang tot een testversie van FileMaker Server en daarmee kan je wel je bestanden delen (om te testen) en openen op iPad, iPhone, etc…

https://store.filemaker.com/product/FDS

Heb ik inmiddels, werkt prima en is een hele goede manier om FMP te leren kennen. Dank!

Bijdrager
    koen

Bijdrager
    Shmoo

Gelukkig—>vakantiegeld($)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.