9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Beginnen met Arduino – Uno

Ik zit er over te denken om een Arduino Uno dinges te kopen maar is dit voor kinderen ook nog leuk NA het leren hoe ze een LED-lampje kunnen laten knipperen of motortjes laten draaien?

Ik heb wat filmpjes gezien en het is best wel een geniale manier om kinderen al spelend te leren programmeren zonder dat je ze meteen in het diepe gooit en gaat proberen uit te leggen  wat computertaal is en al dat soort gedoe waar je sokken van uitvallen.

Arduino Language is gebaseerd op C en C++.  Er zijn best wel leuke dingen mee te doen maar ik ben bang dat als je zo’n Starterspakket koopt dat he na 7 keer een LEDje laten branden wel leuk genoeg is geweest. Heeft een van jullie kinderen die hier mee hebben gespeeld of zijn er nog meer van dit soort dingen die je kunt doen met kids ?

https://www.arduino.cc/reference/en/

Bijdrager
    TheBigZ

De mogelijkheden zijn slechts beperkt door je eigen creativiteit.:-)

Wat is je doel? Wil je (beter) leren programmeren?

Bijdrager
    sedikit

(shmoo-grapje) Is het NTI niet een veel beter alternatief?  Van oprichter  Bram van Leeuwen (✝), vriend van Ronnie Tober en zelfbenoemde “Prince de Lignac”

https://www.nti.nl/

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Arduino Language is gebaseerd op C en C++.

Zijn je kinderen geïnteresseerd in computer programmeren? Ik zou uitgaan van wat ze zelf willen.

Er zijn best wel leuke dingen mee te doen maar ik ben bang dat als je zo’n Starterspakket koopt dat he na 7 keer een LEDje laten branden wel leuk genoeg is geweest. Heeft een van jullie kinderen die hier mee hebben gespeeld

Als kind boorde, zaagde en timmerde ik er op los, soldeerde aan elektronica, kreeg mijn eerste brommer als kist met onderdelen en haalde alles uit elkaar om te zien hoe het werkte. Toen ik een zoon kreeg dacht ik met hem samen allerlei leuke “maker” dingen te gaan doen maar dat is nooit gebeurd. Het interesseert hem niet en hij heeft er het geduld niet voor. Belangrijkste is of ze er zelf belangstelling voor hebben.

Of zijn er nog meer van dit soort dingen die je kunt doen met kids ?

Er zijn natuurlijk plenty leuke dingen voor [s]vaders [/s]kinderen

Kijk eens naar de klooikoffers.

Conrad heeft ook leuke  Educatieve bouwpakketten

Lego heeft Mindstorms

Simpel beginnen is het devies. Dan eindig je niet een zolder vol prachtig speelgoed waar nooit me gespeeld wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    Shmoo

Wat is je doel? Wil je (beter) leren programmeren?

Het is niet voor mij maar voor kinderen.

Ik had een tijdje geleden de Playgrounds iOS app op mijn iPad gezet en aan mijn neefje laten zien. Daarmee loop je als het ware ook ‘spelenderwijs’ door bepaalde fundamentals van programmeren heen.  Nadeel was, de app is geheel in het Engels + de monsters in je de puzzels die je opdrachten moet laten uitvoeren zijn gewoon ‘too cute’. Mijn neefje was veel nieuwsgieriger naar welke monsters er allemaal beschikbaar waren dan interesse in ‘programmeren’ zeg maar. Afleiding en randzaken.

Nu dacht ik met zo’n Uno heb je iets tastbaars in handen, het is niet alleen maar programmeren maar je moet ook wat dingetjes aansluiten en knutselen dat maakt het denk ik een stuk aantrekkelijker.

Kijk dit filmpje kwam ik tegen. Deze meneer legt alles op zo’n eenvoudige manier uit dat het voor kinderen (lijkt mij) heel erg interessant wordt. Ik ben alleen bang dat het heel snel OF te eenvoudig blijft OF te ingewikkeld wordt. Dat is een beetje zoals kinderen die hun eerste website willen maken en heel enthousiast zijn maar heel snel opgeven omdat ze Facebook niet kunnen namaken.

Bijdrager
    lord anubis

Misschien gelijk in Swift op de Arduino?

Geplaatst door Swift for Arduino op Donderdag 10 augustus 2017

Bijdrager
    TheBigZ

lord anubis op 4 november 2018 om 10:19

Geef dan meteen de directe link, en niet zo’n suffe FB pagina.:-)

http://www.swiftforarduino.com

Bijdrager
    MrHammond

Zo’n Arduino wordt denk ik pas echt leuk wanneer je er iets aanhangt, het ding zelf heeft slechts één ledje dat je kunt besturen, dat is niet zo interessant…

Wanneer het puur om leren programmeren gaat, kan je het denk ik beter zonder doen, de computer zelf levert dan meer tools (vensters, knopjes, invoervelden etc., eventueel gewoon een Terminal-venstertje) om te interageren zonder dat je eerst dingen in elkaar moet solderen en stekkeren (met de kans natuurlijk dat je iets fout doet en de boel opblaast…)

Ik zou iig met kinderen eerst de basis van elektronica doornemen, en wellicht een basaal bewustzijn van wat je kapot kunt maken door verkeerd aansluiten (halfgeleiders zijn relatief kwetsbaar!). Ik heb als kind destijds veel gehad aan de bouwdozen van Kosmos, daar waren de kleine elektronica-onderdelen op modules aangebracht zodat ze net wat hanteerbaarder zijn dan op een breadboardje. Daar werk ik momenteel mee bij de modelbaan, en ook als volwassen mens blaas ik daar nog regelmatig transistoren op simpelweg door verkeerd aansluiten of een onbedoelde kortsluiting.

Een andere optie is wellicht te kijken of je een geschikt uitbreidingsbordje kunt vinden voor de Arduino, zodat je neefje niet meteen moet beginnen met zelf aan de elektronica knutselen, het lijkt mij nogal frustrerend wanneer het bordje na een paar dagen al kapot is…

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 november 2018 om 10:43</p>

lord anubis op 4 november 2018 om 10:19

Geef dan meteen de directe link, en niet zo’n suffe FB pagina.:-)

http://www.swiftforarduino.com

Apart, ik had een video link gekopieerd waarin de progress besproken werdt, zonder verder te kijken. Zag niet eens dat het uiteindelijk naar FB verwees.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.