13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

(Beetje) koffie over Macbook Air – minimale schade maar maximale kosten?

Hallo,

Er is een klein beetje koffie (zonder suiker) over het toetsenbord van de MBA (late 2010, 13″) van mijn vrouw gegaan. Maar wel genoeg om het toetsenbord te vernaggelen – waardoor-ie niet meer kan opstarten. Ik ben er redelijk zeker van dat de rest nog intact is.

Het probleem is dat ik zo’n toetsenbord wel voor een eurootje of 50 te krijgen is op eBay, maar ik mezelf niet helemaal vertrouw om dat toetsenbord te vervangen: het zijn allemaal folietjes en membraantjes. Ik heb wat reparateurs gebeld; winkel 1 wil eerst een vochtschadecheck a 140 euro (ex) uitvoeren en daarna eventueel het toetsenbord voor 300 euro inbouwen; winkel 2 doet die check niet en rekent 250 euro voor inbouw.

Mijn vraag: is dit een normaal bedrag voor zo’n reparatie en zonee, weten jullie nog alternatieven?

Bijdrager
    brinkey

Ik denk dat dit een normaal bedrag is, of je moet een hobbyist vinden. Overigens hoe weet je zeker dat het alleen het toetsenbord is? Wanneer hij helemaal niet meer opstart lijkt me dat er ook iets meer aan de hand kan zijn.

Je zou het nog even bij card.nl kunnen proberen. Die analyseren volgens mij kosteloos. In ieder geval de laatste keer bij mij wel.

Bijdrager
    MacTS

Ik had laatst ook koffie, mèt suiker, over m’n MBA late 2010. Aan de buitenkant niets te zien, maar onderzoek bij A-Mac (à €85,-) wees op total loss vanwege interne schade. Vrijwel alles zou vervangen moeten worden. Heb toen mijn inboedelverzekering aangesproken. Kreeg de nieuwwaarde plus onderzoekskosten en het opsturen van de MBA helemaal vergoed! Zou ik als ik jou was ook eens proberen (even vooraf laten informeren).

Bijdrager
    Hermanko

Een zelfde ervaring; een drank over MacBook Air gevolg; 500€ reparatie bij MacRepair A’dam.

Geblokkeerd
    Anoniem

@brinkey: Hij startte daarna automatisch op, alleen in safe mode, waarschijnlijk omdat de shifttoets bleef hangen. Alles leek het normaal te doen, behalve dat je alleen met een extern toetsenbord je account-pw kon ingeven (wederom, shift). Daarna liet-ie zich helemaal niet meer aanzetten, waarschijniljk omdat het toetsenbord geheel wijlen was. Zeker weet je het nooit, maar de reparatie komt nu in de buurt van de waarde van het ding.

@MacTS
    : ik zal inderdaad de inboedelverzekering aanspreken, dank voor de tip!

Moderator
    Mac Daddy

Je hebt opstartproblemen, dan is er hoogstwaarschijnlijk meer beschadigd dan enkel het toetsenbord. Het nadeel van MacBooks is dat het bijna 1 geheel is van binnen. Als er 1 onderdeel defect is, moet er vaak meer worden vervangen en wordt het dus ook duurder.
    Als de reparatie duurder wordt dan dat je er ooit voor hebt betaald, dan is wellicht een nieuwere (of 2e hands) een betere investering. Als de HDD nog intact is, kan je die overplaatsen.

Ik heb zelf ooit een defect grafische kaart in een MacBook gehad. Deze is onderdeel van het logicboard, dus het gehele board moet dan worden vervangen. Bij het toetsenbord zou het goed kunnen dat ook zoiets geldt.

Bijdrager
    FloorvN

zoals ik het lees, denk ik dat de koffie door het toetsenbord heen op het logic board terecht is gekomen.
    En denk dus dat je een nieuw logic board, toetsenbord en misschien nog moet laten vervangen/repareren.
    Dit zal een dure reparatie gaan worden, mocht dit het geval zijn..

Het feit dat je zelf aangeeft dat hij nog aanging in safe mode, maar daarna ging hij helemaal niet meer aan lijkt mij dat er echt veel meer defect is dan het toetsenbord..

Ik zou hem ook eens laten onderzoeken door een Reseller !

En dan contact opnemen met je verzekering !

Bijdrager
    maccer9999

Kan best dat alleen het toetsenbord defect is. Als het alleen een beetje koffie is geweest word het meeste door de diverse folies opgevangen en zou je logicboard geen tot minimale schade hebben. Wil je het echt zeker weten dan moet de Mac open gemaakt worden om te kijken voor vochtschade.
    Ik heb als ACMT vaak Macs gezien met vochtschsde op toetsenbord die intern niks hadden (gelukkig) maar nog eens wilde opstarte.

En ja kosten zijn redelijk conform de marktprijzen.

Geblokkeerd
    Anoniem

@FloorvN: je had gelijk: terug van de reseller, logic board ook zo dood als een pier en geschatte reparatiekosten ongeveer 1000 euro. Dus wij kijken nu naar een nieuwe MBA en de nog wel werkende delen (scherm, SSD en voor zover van toepassing de case) slijt ik wel op Marktplaats.

@maccer999: het probleem met het 2010-model is dat hij grotendeels identiek is aan het 2011-model, maar dan zonder die folie onder het keyboard. Er zal wel een reden zijn geweest dat die folie werd toegevoegd en mijn vermoeden is dat we die reden net hebben ontdekt.

Geblokkeerd
    Anoniem

@maccer9999: ik had een 9 gemist, dus. Sorry.

Inactief
    Anoniem

Balen zeg. Inboedelverzekering bood geen uitkomst?

Bijdrager
    CyberCiska

@MacTS:

Waar heb jij je verzekering? En was je extra verzekerd voor je laptop? Ik ben me er ook in aan het verdiepen, want ook ik ben zo dom geweest over mijn macbook te knoeien. Ik heb hem net bij Amac gebracht voor de check van €85, maar ze gaven al aan dat hij hoogstwaarschijnlijk total loss is.

Mocht nog even een fototje maken voor hij werd verstuurd. (dit is na 3 dagen rijst) Ik dacht nou dat zijn maar een paar druppeltjes, maar zij zei gelijk, het zit overal dus total loss. Ik zie dat er ook vocht op het flash geheugen zit, weet iemand of die daar tegen kan? Aangezien ik niet helemaal bij was met backuppen.

Bijdrager
    CyberCiska

btw dit is een macbook pro retina 13″

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.