11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    MacAdder

Beeldvullend printen in Photoshop

Ik heb al even een search gedaan, maar kon het niet vinden.

Hoe kan ik totaal beeldvullend printen op A4 vanuit Photoshop. Mijn foto’s zijn digitaal en hebben dus niet de goede verhouding, maar er kan een stuk afgesneden worden bij het passend maken op A4. Alleen als ik in de print view scale to fit media aanklik schaalt hij hem met behoud van alle informatie zodat er witte randen ontstaan. Dat wil ik dus niet, het moet ECHT beeldvullend zijn.

Hoe doe ik dat?

Moderator
    unSOUND

Die mogelijkheid moet je niet zoeken in Photoshop, maar in je printerdrivers. Photoshop kan alleen maar het bestand sturen, maar de printerdriver bepaald de marges.

Bijdrager
    Tinnieman

ik geef in dit soort gevallen de foto’s het formaat A4, daarna print ik het op A3 en snij het vervolgens uit. op de meeste printers is dit niet anders mogellijk in verband met de printermarges.

Bijdrager
    computer space

Voor de gevallen dat je een A4 foto aflopend wil hebben, kun je ook naar de HEMA uurservice gaan. Volgens mij nog goedkoper dan inktcartridges leegspuiten bovendien.

Bijdrager
    MacAdder
    ”Martiniman”

Voor de gevallen dat je een A4 foto aflopend wil hebben, kun je ook naar de HEMA uurservice gaan. Volgens mij nog goedkoper dan inktcartridges leegspuiten bovendien.

Ik werk zelf in een fotowinkel, dus randloos afdrukken via een lab is geen probleem :P

Ik gebruik de ip4000 printer van Canon (en binnenkort de i9550 A3+ printer) in de zaak om studiofoto’s zelf af te drukken. Het lab is qua kleur namelijk nogal onbetrouwbaar.
    Vandaar dat ik ook 20/30 beeldvullend wil hebben.

Waar in de printerdrivers kan ik de marges instellen? :oops:

Bijdrager
    Richele

Al je in photoshop in plaats van “print” kiest voor “print with preview” dan krijg je een scherm te zien waarin je prcies kunt zien hoe je foto op het papier komt. Kies je in dat scherm voor “page setup” en selecteer je dan als pagina formaat “A4 borderless” dan zie je dat je pagina in de preview groter is geworden. Onder de kop “scaled print size” kun je dan een waarde invullen die groeter is dan 100% en zie je ook meteen hoe dat gedeelte op je pagina terecht komt. Zet je de functie “center image” uit, dan kun je nog met het beeld schuizen zodat je precies het gedeelte op je blad krijgt wat jij wil hebben. Let op: wanneer je nu op “print” klikt geeft Photoshop automatisch aan dat het geheel niet past. Trek je daar niet van aan en druk op OK dan krijg je een randloze print…

Bijdrager
    MacAdder

Hmmm….ik kan niet kiezen voor a4 borderless. Die optie staat niet in het rijtje :cry:

Bijdrager
    Richele

Als je nadat je op “page setup” geklikt hebt zie je ergens een kopje “format for”, daar staat standaard “any printer” en dan kun je inderdaad niet kiezen voor “A4 borderless”. Kies je echter bij “format for” voor “ip4000” dan kun je dat in een keer wel (onder A4 kun je dan kiezen uit twee mogeljkheden)
    succes

Bijdrager
    computer space

De meeste printers hebben gewoon technische beperkingen om tot de rand te printen: Een rol moet het vel pakken, inkt mag niet naast de randen gespoten worden etc. etc. Een belichter met chemische ontwikkeling heeft dat probleem niet, en kan dus wel eenvoudig tot de rand printen. Een printerdriver weet wat die marges bij ieder papierformaat zijn en geeft daarom netjes het printbare gebied aan . Daaraan tornen heeft geen zin. Alleen grotere vellen gebruiken biedt mogelijkheden.

Bijdrager
    mcbijna

Bij de installatie cd-rom van de canon zit ook een programmaatje easy photoprint.
    Hier zit de optie a4 borderless printen

Bijdrager
    MacAdder
    ”mcbijna”

Bij de installatie cd-rom van de canon zit ook een programmaatje easy photoprint.
    Hier zit de optie a4 borderless printen

Klopt, die gebruikte ik ook altijd, ware het niet dat de kleuren die de printer print in dat programma niet zo neutraal zijn als printen vanuit Photoshop :?

Bedankt voor alle tips mensen, ik ga er nog eens even fijn mee rommelen en gespannen wachten op de nieuwe i9550 printer :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.