12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Brainalyser

Beeldverlies VLC op LCD TV

Als ik mijn MBP op mijn LCD TV aansluit en een filmpje kijk op full screen mis ik een klein beetje beeld aan alle kanten. Op zich heb ik er niet zoveel last van maar met subtitles wil het soms nog wel is vervelend zijn omdat ze dan tegen de onderkant van mijn scherm zitten geplakt. Kan ik op een of andere manier een custom aspect ratio maken voor vlc, of kent iemand dit probleempje en ook de oplossing? Ik weet wat het probleem is het is misschien een beetje moeilijk uit te leggen maar ik doe mijn best.

Mijn TV geeft ook als ik bijvoorbeeld firefox aan zet in fullscreen de randen niet helemaal weer. Het lijkt alsof de TV niet doorheeft dat de resolutie anders is en dat er nog wat pixels buiten het scherm vallen, die de programma’s wel zien maar ik dus uiteindelijk niet. Er vallen dus pixels buiten het beeld, het digitale beeld is groter dan weergegeven word.

Sorry voor de brakke uitleg, ik heb al geprobeerd resoluties te veranderen van de TV en ook van de MBP maar dat helpt ook niet. En als ik ze synchroon laat lopen dan is het ook zo en mis ik dus de menubalk bovenaan, een gedeelte van mijn dock en aan de zijkanten dus nog wat.

Ik heb de MBP aangesloten via HDMI, als dat er misschien iets met maken mee kan hebben.

Zoals ik al zei is het niet heel erg storend, ik sluit hem alleen aan als ik films ga kijken en vaak zitten daar geen subtitles in of zet ik ze uit maar als het verholpen zou kunnen worden zou ik dat wel graag horen.

Bijdrager
    Pieterr

Welke TV (merk/type) heb je?

Bijdrager
    Brainalyser
    ”Pieterr”

Welke TV (merk/type) heb je?

Samsung LCD TV
    HD-Ready (1366×768)
    Type: LE40R51B

Een jaartje of 3 oud ongeveer

Hij staat als ik hem aansluit in 1280 * 720 (720p), maar als ik hem op 1366 * 768 zet heeft hij het nog steeds. Mijn Xbox 360 is via de component aangesloten en staat ook op 720p en heeft geen last beeld verlies.

Bijdrager
    Pieterr

Probeer eens “overscan” uit te zetten.

Bijdrager
    Brainalyser
    ”Pieterr”

Probeer eens “overscan” uit te zetten.

Waar doe ik dat??
    Via de mac of de tv??

Bijdrager
    GrizzDesign

Systeem voorkeuren
    Beeldschermen
    op TV scherm
    derde tabblad
    Vinkje uit/aan

EDIT:
    Mac:
    – Systeem voorkeuren
    – – Beeldschermen
    – – – derde tabb lad (op TV scherm, er verschijnt namelijk op beide een schermpje)
    – – – Vinkje uit/aan

Bijdrager
    Brainalyser
    ”GrizzDesign”

Systeem voorkeuren
    Beeldschermen
    op TV scherm
    derde tabblad
    Vinkje uit/aan

Ik denk dat het niet met mijn TV kan want het staat echt nergens, heb ook al bij info gekeken op de mac maar daar staat ook iets dat niet op mijn TV te vinden is.

Bijdrager
    Osiso

Je moet het via de instellingen van je Mac doen, niet via die van je TV.

Bijdrager
    GrizzDesign
    ”Osiso”

Inderdaad. Ik heb het er ff voor de duidelijkheid bijgezet.

Bijdrager
    Brainalyser
    ”GrizzDesign”
    ”Osiso”

Inderdaad. Ik heb het er ff voor de duidelijkheid bijgezet.

Weet ik, staan maar twee tabs, die van de resolutie en die van de kleuren.
    Bij die op mijn mac staan er wel drie(resoluties, rangschikking en kleur) maar daar staat het ook niet tussen.

Heb het ook al geprobeerd met programma’s als switchresX en DisplayconfigX maar dat lukte me ook niet en ik hou het er maar bij, vind het wel best. Dan maar een beetje moeilijk gaan schuiven met het vlc scherm(als die niet in full screen staat) dan kan ik hem namelijk ook precies helemaal op het scherm krijgen, maar dat doe ik alleen bij films waar de ondertitels voor nodig zijn. Engelse films kan ik namelijk gewoon zonder ondertitels volgen alleen soms mijn gasten niet, maar dan kloot ik wel ff is binnen een minuut gedaan.

Bedankt voor de hulp, ook al heeft het niet veel opgeleverd maar daar is niets aan te doen.

Bijdrager
    chatsmit

je kunt de boel misschien ook behelpen door de subtitles in vlc op andere plek te zetten, kan me namelijk herinneren dat je in vlc de positie van subtitles kunt wijzigen

Bijdrager
    Brainalyser
    ”chatsmit”

je kunt de boel misschien ook behelpen door de subtitles in vlc op andere plek te zetten, kan me namelijk herinneren dat je in vlc de positie van subtitles kunt wijzigen

Hoe doe je dat heb ernaar gezocht maar kan de functie niet vinden…
    En nou wil het opeens dat me oude confuiguratie niet meer werkt na dat ik bovenstaande programma’s gebruikt heb, namelijk 1280 * 720 op 60 Hz, nu wil die hem niet meer op 60 Hz weergeven maar alleen nog op 50 Hz…
    Enig idee hoe dat zou kunnen komen??

En dat terwijl de andere resoluties wel 60Hz worden weergegeven…
    Sterker nog als ik hem roteer dan op deze resolutie dan weergeeft ie hem ook in 60Hz weer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.