4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    gdebrac

Beeldschermresoluties

De mensen die mij kennen, weten dat ik niet de slimste ben, maar toch wil ik de volgende vraag stellen, die mij al een tijdje intrigreerd:
    Je kunt je beeldscherm instellen op verschillende resoluties: 800×600, 1024×768 enz.
    Is het mogelijk een beeldscherm/videokaart te maken cq bedenken, waar je de resoluties traploos kunt instellen en zo ja, waarom is dat er nog niet?
    En zo nee, waarom niet?
    Iemand?

Bijdrager
    MacBigfoot

Een voorzetje:
    Voor wat betreft het beeldscherm:
    een CRT zal er minder (geen?) moeite hebben, aangezien die alle resoluties ondersteunen tot een bepaald maximum, afhankelijk van je raster en/of kanon (precisie van de elektronenbundel en hoe groot zijn de gaatjes in het masker.
    een LCD heeft er meer moeite mee, want die is geoptimaliseerd voor een bepaalde resolutie (aantal beeldpunten van een LCD ligt in principe vast). Als ik een 1024×800-LCD heb en geef 800×600 weer moeten sommige beeldpunte “kiezen” welke kleur ze willen.
    Een videokaart:
    Volgens mij berekent de videokaart voor ieder beeldpunt de kleur en helderheid en dergelijke voordat deze geprojecteerd wordt. Nu lijkt het mij makkelijker om uit te gaan van een beperkt aantal resoluties oftewel keuzemogelijkheden, de kaart kan dan in zijn berekeningen geoptimaliseerd worden voor die resoluties.
    Zou je de kaart alle mogelijke resoluties mee willen geven dan denk ik dat de berekingen zo zwaar worden dat de kaart veel te traag is om nog te kunnen genieten van het uitzicht.

Bijdrager
    gdebrac

Ik snap je verhaal.
    We lopen hier dus tegen een technisch probleem aan, ontstaan door een bepaalde manier van ontwerpen van beeldschermen (zoiets als krampachtig proberen een grafische schil bovenop DOS te maken, haha!).
    Is het principe van beeldpunten niet los te laten en bijvoorbeeld iets te ontwerpen op basis van vloeistof, bacterie-kolonies oid?
    Dus niet aan-uit, maar gewoon analoog, een beetje zus of heel veel zo.
    (had ik vroeger maar beter opgelet op school…)

Bijdrager
    MacBigfoot

Is het principe van beeldpunten niet los te laten en bijvoorbeeld iets te ontwerpen op basis van vloeistof, bacterie-kolonies oid?
    Dus niet aan-uit, maar gewoon analoog, een beetje zus of heel veel zo.

:?

Ik denk dat het ooit wel mogelijk zal zijn, ik heb er nog niet van gehoord, het lijkt me technisch nog een hele kluif om te ontwikkelen.
    Wel zijn er ontwikkelingen in laboratoria om papier na te bootsen als scherm, oprolbare en opvouwbare schermen.
    Deze werken denk ik steeds minder met transistoren (in chips), dus aan of uit wordt minder belangrijk. Bij dit soort schermen zou ik me iets kunnen voorstellen van enige schaalbaarheid.
    Blijft alleen nog de rekenkracht van de grafische processoren een probleemgebied denk ik, al zullen ze daar ook snel genoeg wat voor vinden.

Bedenk overigens wel dat de ontwikkelingen heel erg snel gaan. Zo’n vijf jaar geleden begon voor de particuliere markt de opmars van 17 inch crt-schermen, 21 inch of groter was toen moeilijk in verband met afbuigingen van de stralen door aardse of andere niet te beĆÆnvloeden krachten. Nu kunnen we al betaalbare 20 inch LCD-schermen kopen!
    En de grafische kaarten kunnen die resoluties ook aansturen, en wel in miljoenen kleuren en 3D-berekeningen zijn “standaard” tegenwoordig.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.