10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Psmiles

Beeldscherm wordt af en toe 2 sec zwart – en trilt

Ik heb een MacPro 2010 met daaraan een Dell-p2715q-monitor (4K).
    Sinds een paar weken wordt af en toe het beeld 1-2 sec achter elkaar zwart. De vraag is hoe dat komt.

toevoeging 17 sep: en nu schokt ook het beeld om de zoveel seconden.

Ik heb helaas geen tweede scherm dat ik kan aansluiten om te testen of dit komt door het scherm zelf dan wel de aansturing door de MacPro. Of kan het aan bepaalde software liggen?

Weet iemand een manier om daar achter te komen, zonder tweede scherm?
    Kun je zoiets bijvoorbeeld achterhalen uit een log-bestand?

Inactief
    Anoniem

Welke versie van macOS gebruik je?

Werkt het scherm van de laptop zelf wel, zonder de Dell?

Bijdrager
    Psmiles

Sierra
    en het gaat om een MacPro, niet een MacBookPro : )

Bijdrager
    erwinde

Ik zou in eerste instantie eens een andere kabel tussen de computer en het scherm proberen. Het liefst zo een kort mogelijke. Ik ken dit effect (ook met een Dell, maar dan 2K) scherm, waarbij een slechte HDMI kabel ook kort wegvallend beeld veroorzaakte. Nieuw kabeltje en het probleem was opgelost.

Bij 4K luistert de kwaliteit van de kabel nog nauwer, vanwege de nog hogere frequenties/bitrates die eroverheen moeten. Ik gebruik zelf een LG 4K scherm en daarbij wordt een ‘speciale 4K’ display port kabel geleverd. Met een gewone display port kabel uit de rommelbak krijg ik geen beeld.

Uiteraard is niet uit te sluiten, dat het toch ergens anders aan ligt, maar dat ga je alleen ontdekken door een en ander uit te proberen.

Bijdrager
    Dieter_31

Welke video kaart gebruik je in de mac pro? Ik werk met een 4k LG display

Bijdrager
    Psmiles

@Erwinde Klinkt als een goed startpunt voor onderzoek. Dank. Ik wist niet dat zo’n kabel zo belangrijk was. Ik ga er eentje bestellen.

@Dieter_31
    De videokaart is: AMD FirePro D500 3072 MB

Bijdrager
    Dieter_31

Euhm deze video kaart pst toch niet in een mac pro 5.1. Het zal een 6.1 zijn.

Je kan kan gewoon command⌘ + option⌥ + P + R tegelijkertijd in drukken en na de 2de pieptoon los latrn. Dan zal alles terug in orde staan

Bijdrager
    Psmiles

@Dieter_31 Ja, je hebt gelijk: het is een MacPro 2013, dus idd 6.1.

Bijdrager
    Psmiles

@Dieter_31 En – nog beter – je tip lijkt te werken! Hulde!

Bijdrager
    Psmiles

Toch een nieuwe kabel Displayport-MiniDisplayport besteld, want de reset werkte maar eventjes.
    De nieuwe kabel helpt niet.

Nu dus verbonden met een HDMI-kabel. Dat werkt wel.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.