30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 58)
  • Q:

Bijdrager
    TodiWa

Beeldscherm voor MacBook

Ik ben van plan een beeldscherm aan te schaffen voor mijn MacBook. Ik had gedacht aan de Samsung Syncmaster 940BW (http://www.pixmania.be/be/nl/270460/art/samsung/tft-monitor-19-wide-syncm.html).

Nu zag ik nog een scherm van Samsung staan op deze site: de Syncmaster 205BW (http://www.pixmania.be/be/nl/270461/art/samsung/tft-monitor-20-1-syncmast.html?itag=6058).

Ik wil deze monitor omdat het 13″ scherm van de MacBook te klein is om degelijk op te werken. Nu is mijn vraag: Kunnen deze monitors optimaal aangesloten worden op mijn MacBook of moet ik toch even iets anders gaan zoeken?

Bijdrager
    zmaster

Aangezien een macbook een dvi out heeft kan dat.
    Het zal wel een mini dvi zijn. Dus moet je zon tussenkabeltje erbij kopen.
    http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6614043/wa/PSLID?mco=16401925&nplm=M9321&wosid=rw2osVVn099Q30vkA8L2klYavid

Die samsung schermen zullen het perfect moeten doen.

Ik heb ook gedacht aan dat 19 inch samsung scherm.
    Na enig research ben ik gegaan voor de 19 inch van lg gekozen.

http://www.kieskeurig.nl/product/5769B875F580D7EBC12571D1004D92A7.htm
    Deze.

Deze heeft een hogere beeldcontrast verhouding.
    Samsung = 500/1
    lg = 2000/1

En de responstijd is iets sneller.
    Dat in dezelfde prijsklasse.

Deze monitor bevalt mij super.

Bijdrager
    MacX

Ik zat met de zelfde vraag en ben uiteindelijk voor de HP w20 20,1-inch breedbeeld flat-panel monitor gegaan, nog geen minuut spijt van gehad.

Bijdrager
    jgiessen

Samsung levert erg mooie schermen voor een goede prijsverhouding, echter het scherm wat jij aangeeft de 205 heeft last van input lag bij snelle beelden. Zelf zou ik dan voor een samsung 225bw gaan. Deze is wel 22″ breedbeeld en duurder. Responstijd is goed en geen last van ghosting. Voor reviews en meerdere meningen kun je ook even kijken op dit forum van tweakers. Link: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1179664///fp241w

Bijdrager
    kwispel

Ik werk al een halfjaar met een geweldig 20″ breedbeeld scherm van …. Dell (rond 300 eur ex BTW).
    Het scherm is via DVI aangesloten aan mijn macbook en het is de beste combinatie die ik had tot nu toe gezien. Wellicht wat anders dan Samsung maar toch:)

Bijdrager
    d3nn

ik heb de dell 2407WFP aangesloten op mijn macbook, werkt perfect als je voor onderweg(school) een lekker compact laptopje bij wilt hebben en thuis mooi 24″ beeld wilt hebben.

Zelf heb ik de zwarte macbook en de kleur van de dell schermen is vrijwel precies hetzelfde dus de combinatie is ook erg netjes op je bureau.

Bijdrager
    kwispel

Precies. Bij mij ook zwart+zwart:)

Bijdrager
    bhaenraets

Ik heb de Samsung 205BW en ben er erg enthousiast over! Prachtig beeld, ik gebruik ‘m zelf ook met een MacBook en dat gaat prima. Je kunt de interne en externe monitor naast elkaar gebruiken, mirrored, of met je MacBook in clamshell mode. In dat laatste geval heb je uiteraard wel een extern toetsenbord en muis nodig.

Bijdrager
    foobar

Persoonlijk zou ik niet gaan voor 19″ monitoren: ik heb een Acer AL1912 en dat is een ‘prima’ monitor (beeldbewerkende mensen vinden het vast niets, maar voor huis, tuin en keukengebruik is ie perfect). Deze monitor heeft een resolutie van 1280×1024 px, werkt fijn als tweede scherm, enige vervelende is het volgende: op een macbook heb je 1280×800 over 13″ op zo’n 19″ heb je ook 1280 breed –> alles op je tweede scherm is veeeeel groter dan op je macbook. Heb aan mijn MBP dan nu dus ook een 1280×1024 op 17″ gehangen, zodat alles wat kleiner is, zonder verlies van werkruimte. (het ziet/werkt zo raar als je je vensters heen en weer sleept en ze zo dramatisch van grootte veranderen.)
    De 19″ die jij op het oog hebt is wel breedbeeld (werk sowieso wel wat fijner icm. met een breedbeeld laptop), maar ook hier heb je hetzelfde ‘probleem…
    Je zal hier altijd last van hebben, omdat de MacBooks gewoon een heel hoge resolutie hebben op een kleiner oppervlak, omdat je er altijd dicht bovenop zit met je neus. Desktop-schermen hebben een wat lagere resolutie

Bijdrager
    bhaenraets

@martijngrootens: je kunt op je externe monitor toch gewoon een hogere resolutie instellen? Moet je even kijken in je preferences bij displays en het mirror-vinkje uitzetten. Ik draai tegelijk 1280×800 op het scherm van m’n macbook en 1680×1050 op m’n externe monitor.

Bijdrager
    TodiWa
    ”martijngrootens”

–> alles op je tweede scherm is veeeeel groter dan op je macbook.
    De 19″ die jij op het oog hebt is wel breedbeeld (werk sowieso wel wat fijner icm. met een breedbeeld laptop), maar ook hier heb je hetzelfde ‘probleem…

Is dit niet op te lossen door wat aan de resolutie te prutsen?

”bhaenraets”

Ik heb de Samsung 205BW en ben er erg enthousiast over! Prachtig beeld, ik gebruik ‘m zelf ook met een MacBook en dat gaat prima. Je kunt de interne en externe monitor naast elkaar gebruiken, mirrored, of met je MacBook in clamshell mode. In dat laatste geval heb je uiteraard wel een extern toetsenbord en muis nodig.

Bij jou werkt dus alles perfect? Heb je last van de input lag bij snelle beelden waar jgiessen het over had?

Bijdrager
    foobar

@bhaenraets
    En wat voor externe monitor heb je?

Een TFT-scherm heeft een eigen resolutie: het scherm is opgebouwd uit pixels en meer dan er ingebouwd zijn kan je er ook niet op projecteren. Een 19″ scherm 4:3 heeft (meestal) 1280 pixels in de breedte en 1024 in de hoogte. Meer zijn er niet en een hogere resolutie kan je er dus ook niet op projecteren. (wel een lagere, maar dan is alles minder scherp)

Jou monitor heeft dus een eigen resolutie van 1680×1050, je kan er geen hogere op projecteren, wel een lagere. Ga maar eens dicht bij je monitor zitten en zie dat alles is opgebwoud uit blokjes en ga dan in de systeemvoorkeuren de resolutie eens verlagen: dan zie je wat er gebeurt:)

De ouderwetse CRT-monitoren waren/zijn niet opgebouwd uit pixels, maar daar schiet een elektronenkanon op het glas. Dit zorgt voor het beeld. Als ik me niet vergis heeft een CRT-monitor niet een vaste resolutie, natuurlijk wel eentje die het fijnst werkt.

O ja, aan mirrored heb je niks: dan zie je op beide schermen hetzelfde, dat is (misschien) handig met projectoren. Als je een tweede scherm aan je laptop hangt is het eigenlijk zonde om te werken met gesloten laptop (tenzij je een 30″ scherm hebt gekocht, dan merk je het niet). Het werkt heel fijn met twee schermen (en het heeft een vrij hoge WOOW-factor bij mensen die nog nooit een dual-screen-setup hebben gezien als je zo lekker heen en weer sleept met je vensters;) )

Nog een “O ja”: koop wel een iCurve:

Bijdrager
    d3nn

Ik heb mijn macbook gewoon dichtgeklapt omdat ik het probleem van de verschillende resoluties zowiso al niet fijn vind.

Ik sluit mijn macbook thuis aan op een extern beeldscherm,toetsenboard en muis en dan ligt de macbook dichtgeklapt langs mijn externe monitor te wachten tot ik hem loskoppel om mee te nemen naar school of dergelijke.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Ik zelf heb (voor mijn Mac mini dan) een Samsung SyncMaster 760BF.

http://www.samsung.com/au/products/monitors/tft/760bf.asp

Ik heb hiervoor gekozen omdat die helemaal in de Mac style is en DVI. Een super scherm, enige nadeel is dat je ‘m niet handmatig kunt configuren, maar alles via software. En laat die er nu net wél zijn, maar niet werken:o

Bijdrager
    bhaenraets

@martijngrootens: ik zie nu wat je bedoelt. Je hebt op beide schermen 1280 pixels breed, maar omdat een 19″ veel groter is, wordt het window dat je erop sleept ook opeens groter. Da’s inderdaad niet fijn. (Ik kon me overigens al niet voorstellen dat je mirrored draaide, maar wilde het toch even noemen voor de zekerheid!)

@todiwa: ik heb geen lag geconstateerd, maar misschien komt dat ook omdat ik doorgaans geen applicaties met snelle beelden gebruik. (Games ofzo, noem eens wat.) Bij films is het me in elk geval nog nooit opgevallen.

Bijdrager
    SvS
    ”bhaenraets”

Hier hetzelfde! MacBook met deze scherm. Ik werk tegenwoordig met MB dichtgeklapt, met externe muis en toetsenbord. Ideaal en wanneer ik het wil kan ik MacBook zo loskoppelen en meenemen.

Alleen heb ik het idee dat 1680×1050 veel van videokaart vraagt, maar het zal ook komen door het feit dat ik met Photoshop CS1 werk en dat werkt sowieso trager op Intel.

Deze Samsung is bovendien niet schreeuwend duur… Gewoon doen dus! Of in ieder geval monitor nemen dat 1680×1050 kan ondersteunen, dan ga je echt vooruit met meer bureauruimte. Ik ben geen 19″ tegengekomen dat dat kan.

Bijdrager
    MicMac
    ”d3nn”

Ik heb mijn macbook gewoon dichtgeklapt omdat ik het probleem van de verschillende resoluties zowiso al niet fijn vind.

Ik sluit mijn macbook thuis aan op een extern beeldscherm,toetsenboard en muis en dan ligt de macbook dichtgeklapt langs mijn externe monitor te wachten tot ik hem loskoppel om mee te nemen naar school of dergelijke.

Wordt de machine dan niet te warm? Ik kan me voorstellen dat ie best heet wordt bij een beetje intensief gebruik.

Bijdrager
    d3nn

Warm word hij toch wel, heb ook niet gemerkt dat hij warmer word ofzo nadat ik het externe scherm heb aangekoppeld.

Bijdrager
    MicMac

Ik bedoel dat het scherm er door beschadigd raakt..

Bijdrager
    foobar

Hij werkt dichtegklapt, dus dat betekent dat hij zo gebouwd is dat er geen schade door ontstaat;)

Maar nogmaals: het is echt zonde om ‘m dicht te klappen als je beide schermen kan gebruiken;)

Bijdrager
    TodiWa

Begint de MacBook ook harder te draaien als je het scherm er (lange tijd) op aansluit? Kan ik werken met een externe Bluetooth muis en toetsenbord als de MacBook dichtgeklapt is?

Bijdrager
    foobar

Tuurlijk kan je werken met BT muis en toetsenbord als hij is dichtgeklapt
    Ik denk dat de kans dat je fan harder gaat blazen wel aanwezig is ja…. maar waarom zou je ‘m dichtklappen als je je vensters van de ene naar de andere monitor kan slepen? je paletten op je ene scherm, Adobe op het andere? iTunes op de ene, je werk op de ander?

Bijdrager
    MicMac
    ”martijngrootens”

Hij werkt dichtegklapt, dus dat betekent dat hij zo gebouwd is dat er geen schade door ontstaat;)

Maar nogmaals: het is echt zonde om ‘m dicht te klappen als je beide schermen kan gebruiken;)

Bij de iBook was het niet zo bedoeld, hiervoor werkte ik met een G3 powerbook die dit weer wel kon.
    Maar inderdaad, afhankelijk waar je de computer voor gebruikt kan het wel handig zijn om twee schermen tot je beschikking te hebben, als je alleen een teksteditor gebruikt ofzo maakt het ook niet zoveel uit of je nou 1 of 2 beeldschermen hebt.

Bijdrager
    RiFF

Ik ben ook van plan die Samsung breedbeeld te kopen. Erg goedkoop en zag er lekker uit in de winkel:)

Bijdrager
    TodiWa

Ik denk nu wel dat ik dat Samsung 205BW scherm ga kopen, vooral omdat alles perfect weergegeven wordt doordat de resolutie (1680×1050) perfect is voor een MacBook.

”RiFF”

Ik ben ook van plan die Samsung breedbeeld te kopen. Erg goedkoop en zag er lekker uit in de winkel:)

We kunnen korting vragen als we nog een paar mensen vinden die dat scherm willen kopen. :P

Bijdrager
    Wika
    ”SvS”
    ”bhaenraets”

Hier hetzelfde! MacBook met deze scherm. Ik werk tegenwoordig met MB dichtgeklapt, met externe muis en toetsenbord. Ideaal en wanneer ik het wil kan ik MacBook zo loskoppelen en meenemen.

Alleen heb ik het idee dat 1680×1050 veel van videokaart vraagt, maar het zal ook komen door het feit dat ik met Photoshop CS1 werk en dat werkt sowieso trager op Intel.

Deze Samsung is bovendien niet schreeuwend duur… Gewoon doen dus! Of in ieder geval monitor nemen dat 1680×1050 kan ondersteunen, dan ga je echt vooruit met meer bureauruimte. Ik ben geen 19″ tegengekomen dat dat kan.

En hoe zit het met de performance van de Core Engine effecten (3d-engine OSX) en dergelijke? Gaat het zgn “minimaliseer-effect” bijvoorbeeld nog steeds even soepel als in 1280*800?

Bijdrager
    F e r o x

Als ik mijn MacBook via DVI verbindt met een Dell 24″. Zal hij dan goed draaien op die resolutie (kan de gpu het gemakkelijk aan). Ik gebruik vooral Flash en Aperture als zwaardere programma’s (met Aperture in mindere mate).

Bijdrager
    TodiWa

De Dell schermen zijn zopas goedkoper geworden, gisteren stonden ze nog hoger. De Dell 20″ lijkt me wel iets. http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=be&l=nl&s=dhs&cs=bedhs1&sku=78638

Iemand die dit scherm heeft staan? Is de responstijd goed met 18ms? Voor de rest problemen mee?

Edit: Heb nog wat rondgezocht en dit scherm lijkt me toch niet zo goed. Ik denk dat ik voor de Samsung 205BW ga. Denk je net iets gekozen te hebben, begin je weer andere leuke dingen te zien die je aandacht trekken. :P

Bijdrager
    mac lover
    ”d3nn”

brand die kachel van een macbook je bureau en je scherm dan niet helemaal weg?? naar mijn weten mag je dat ding nooit werkend dichtklappen met externe apparaten in gebruik. ik heb al een aantal keer gehoord dat je daar oververhittingsproblemen mee kreeg. als dat bij jullie niet zo is wil ik het graag horen.

Bijdrager
    RiFF
    ”mac
    ”d3nn”

brand die kachel van een macbook je bureau en je scherm dan niet helemaal weg?? naar mijn weten mag je dat ding nooit werkend dichtklappen met externe apparaten in gebruik. ik heb al een aantal keer gehoord dat je daar oververhittingsproblemen mee kreeg. als dat bij jullie niet zo is wil ik het graag horen.

Als dat zo was had Apple vast niet die clamshell functie ingebouwd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 58)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.