26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    sven-

Beeldscherm MacBook niet egaal zwart?

Kan het kloppen (ik bedoel: hoort het) dat het scherm van een MacBook niet egaal zwart kan worden? Vooral tijdens het kijken van een DVD met donkere beelden valt namelijk op dat de onderste helft van het scherm meer grijs dan zwart kleurt.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Oewps

Dit is volgens mij aan de hoek hoe jij naar je MacBook kijkt,
    als je het scherm beweegt zal je zien dat de onderste helft wel meer zwart kleurt.

Als je op een bepaalde manier voor je scherm gaat zitten ( ik kan je niet uitleggen hoe,
    maar probeer maar eens ) zal je hier amper last van hebben!:wink:

– Dus ja, dat is normaal hoor –

Bijdrager
    RobinH

Buig je scherm maar eens naar voor of achter:wink:

Ik denk dat je het zo het beste kan zeggen……

Bijdrager
    sven-

Ik begrijp dat hoe je het scherm kantelt veel uitmaakt, maar ik heb het idee dat los daarvan het niet mogelijk is. Misschien heb ik hier te maken met een probleemgeval, maar hoe ik ook kijk, ik krijg nooit één egaal zwart.

Bijdrager
    Oewps

Ik zie natuurlijk niet hoe het er juist uitziet op je scherm,
    maar ik vrees toch een beetje dat dit normaal is :(

Bijdrager
    sven-

Het zal me eigenlijk weer niet verbazen als dit weer een geval is met een cheap TN paneel. Zal morgen maar eens met Apple bellen.

Bijdrager
    G-Force

Je beschrijving klinkt als een combinatie van een slechte kijkhoek en backlight leakage. Beiden zijn normaal, de schermpjes van de MacBook zijn over het algemeen niet zo best (maar bijna elke laptop heeft daar last van).

Voorbeeld van backlight leakage (effect is erger dan de werkelijkheid vanwege de camera):

Bijdrager
    sven-

Heb het idee dat het hier nog erger is dan op de foto. Ik geloof niet dat het bij elke laptop zo erg is. Verder heb ik ook last van een soort “ghosting” tijdens het scrollen op bijv. de hoofd forum pagina van OMT.

Wat ik ook zo vreemd vind is dat je zo goed als altijd schermen van Macs opnieuw moet kalibreren. De standaard instelling “Kleuren LCD” is in mijn ogen echt verschrikkelijk licht.

Bijdrager
    G-Force

Je kunt altijd Apple even bellen zoals je van plan was als het echt niet normaal is.:) Ghosting? Heel erg, of gewoon iets meer als op je iMac bijvoorbeeld. Want verwacht niet teveel van de schermpjes van de MacBook (of elke andere willekeurige laptop uit die prijsklasse), ze zijn niet echt goed…

Op mijn MacBook ‘flikkert’ de tekst op de One More Thing pagina trouwens een beetje als ik scroll, vergelijkbaar met wat jij ziet?

Bijdrager
    sven-

Op mijn iMac heb ik geen last van ghosting (zover ik weet en zie). En op mijn iMac is de “backlight leakage” (want dat zal het wel weer zijn, waar komt dat toch steeds vandaan?!?) in ieder geval anders, maar ook gewoon minder (meer zoals op jouw foto).

Je kunt dat ghosting misschien inderdaad wel flikkeren noemen. Ik wist niet wat ik zag, maar als ik scroll (niet eens snel of zo) dan verandert de kleur (donkerblauw naar lichtblauw) alsof de tekst niet in 1 keer meekomt. Beetje moeilijk te beschrijven eigenlijk…

Bijdrager
    G-Force

Nou ik zou zeggen, als het niet bevalt gewoon terug met die MacBook. Je hebt hem net en je kunt gewoon met de Apple Store bellen (bel NIET met de technische dienst) en laat hem omruilen. Ik heb uiteindelijk mijn MacBook de eerste 3x ook omgeruild en de 4e was eindelijk naar mijn zin want ik accepteer geen laptops met beschadigingen en dode pixels en andere rotzooi… Als iets je stoort, niet twijfelen maar gewoon omruilen want als je eenmaal een computer krijgt die wel goed is dan ben je enorm blij dat je het toch hebt gedaan.

Nu heb ik gedurende die 4 MacBook grote verschillen gezien tussen de schermen. Mijn huidige MacBook heeft een scherm van LG Displays, en de kwaliteit is echt _veel_ beter dan die van de AU Optronics schermen die op 2 van de 4 MacBooks zaten. Zowel in kleurweergave als in kijkhoek.

Het ‘verkleuren’ van de blauwe tekst heb ik overigens geen last van op deze MB.

Bijdrager
    lumpii
    ”sven-“

Je kunt dat ghosting misschien inderdaad wel flikkeren noemen. Ik wist niet wat ik zag, maar als ik scroll (niet eens snel of zo) dan verandert de kleur (donkerblauw naar lichtblauw) alsof de tekst niet in 1 keer meekomt. Beetje moeilijk te beschrijven eigenlijk…

Ik heb inderdaad precies hetzelfde op de hoofdpagina van OMT. Dit komt door dat rare draaiding die daar staat met het laatste nieuws en een plaatje, als die draait, flikkert alle tekst. Dat is in ieder geval bij mij het probleem…. Ik heb me er maar bij neer gelegd en ben gestopt de hoofdpagina te lezen:(

Bijdrager
    G-Force

Ja nu je het zegt, het flikkeren is in elk geval geen eigenschap van het scherm want op het forum merk ik er niks van. Nouja, ik denk dat het aan Sven is om te bepalen in hoeverre de andere problemen hem storen.:)

Bijdrager
    sven-

@ G-Force: hoe kun je zien welk paneel (welk merk o.a.) in je scherm zit? Ik heb geen idee of ik LG of Samsung of wat dan ook heb.

Verder wil ik wel bellen met Apple, maar ik heb wel alles vandaag al in orde gemaakt op de laptop. Ik heb geen zin om op een nieuwe MacBook alles weer opnieuw te doen. Is daar een oplossing voor of niet? Want als ik eentje heb met iets andere hardware lijkt het me mogelijk dat een schijfkopie niet voldoet.

Bijdrager
    G-Force

In de Terminal:
    [code:1:5039b04b79]ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6[/code:1:5039b04b79]
    Overigens heb ik een vergissing gemaakt. Mijn MacBook heeft een AU Optronics B133EW01 V0 LCD-paneel. Het waren dus de LG Displays die bij mij zo slecht waren.

En een schijfkopie zou geen probleem mogen zijn.:)

Bijdrager
    LEXY
    ”G-Force”

In de Terminal:
    [code:1:ee916351cd]ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6[/code:1:ee916351cd]
    Overigens heb ik een vergissing gemaakt. Mijn MacBook heeft een AU Optronics B133EW01 V0 LCD-paneel. Het waren dus de LG Displays die bij mij zo slecht waren.

Dan heb ik een heuse LP133WX1-TLA1 Color LCD op mijn MacBook :?

Bijdrager
    G-Force

Hoeft niet slecht te zijn, misschien had ik wel pech met m’n eerste 2 MacBookjes.;)

Bijdrager
    bartje

een ‘B133EW01 V0’ hiero :s

Bijdrager
    sven-

Die van mij geeft in Terminal onderstaande weer:

LP133WX1-TLA1
    Color LCD

Zelfde dus als LEXY. Is dat goed of slecht?

Bijdrager
    LEXY

Lichtgrijze tinten hebben bij mij altijd een roodblauwe zweem.

Bijdrager
    LighScan

LTN133W1
    Color LCD

Bij mij… Leuk en wel, maar dan weet je het merk nog niet. :P

Edit: maar dan heb je de grote vriend natuurlijk nog :D

Bijdrager
    sven-

Slim, inderdaad gewoon met Google zoeken:wink:

Die van mij is blijkbaar een LG Philips.

Bijdrager
    LEXY

Ik wist niet dat LG en Philips verbonden zijn. Weer wat geleerd.

Bijdrager
    RobinH
    ”LighScan”

LTN133W1
    Color LCD

Bij mij… Leuk en wel, maar dan weet je het merk nog niet. :P

Edit: maar dan heb je de grote vriend natuurlijk nog :D

Zal wel een Samsung zijn dan hè?:P
    —————-
    Ik heb een…… Weet ik niet!:cry::P
    Waar kan je dat vinden? :innocent:

Bijdrager
    G-Force
    ”LEXY”

Ik wist niet dat LG en Philips verbonden zijn. Weer wat geleerd.

Als ik het goed heb is het tegenwoordig LG Display en niet meer LG.Philips Displays. Philips neemt een beetje afstand van deze business.

Bijdrager
    sven-

Ik snap alleen niet dat er zoveel fouten worden gemaakt. Is er zo weinig kwaliteitcontrole aanwezig in die fabrieken of zijn die Zuid-Oost Aziërs maar een stelletje koekenbakkers? Waarom is er bijv. zo vaak sprake van een te felle backlight of eentje die niet egaal z’n licht verspreidt?

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.