6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Beeldscherm kalibreren

Ik wilde graag wat meer info hebben over het gebruik van beeldschermen in de grafische wereld.
    Maakt het eigenlijk uit hoe jij je beeldscherm kalibreert ik neem aan dat iedereen andere instellingen of kleur profielen gebruikt ?

Maar wat is nou de juiste ?

Moet je voor dtp-werk en webdesign verschillende schermen hebben als je het goed wil doen?

Wat is de juiste manier om te werken als je het goed wil doen?

Want ik zat zo na te denken stel ik maak een online brochure (pdf) en ik maak het zo op dat alles klopt op mijn beeldscherm (de kleuren etc.) maar wie zegt dat iemand anders in bijv. China het zelfde ziet?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en eigenlijk geld deze vraag het zelfde voor webdesign?

Bijdrager
    Ian83

Kalibreren heeft alleen nut als je jouw werk naar de drukker stuurt. Als het eindresultaat alleen op computerschermen ‘uitkomt’ heeft kalibreren geen enkele nut, want iedereen ziet je werk zoals zijn/haar scherm dat weergeeft (wat ligt aan de kwaliteit, specs en instellingen van hun scherm). Dus je kunt nooit zeker weten hoe iets op iemand anders zijn/haar scherm overkomt qua kleur. Dus ontwerp naar hartelust, gebruik je gezonde verstand en maak je verder niet te druk over hoe het eindresultaat er kleurwijs uit komt te zien bij anderen, want daar heb je geen controle over.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Remly”

maar wie zegt dat iemand anders in bijv. China het zelfde ziet?

Niemand, omdat het simpelweg onmogelijk is. Elke monitor heeft zijn eigen kleurprofielen en ouderdoms afwijkingen. Waar je wel rekening mee kan houden is dat niet elke monitor zo veel detail in tinten en contrast heeft. Pas dus op met het gebruik van lichte kleuren. Die kunnen wel eens wegvallen op een andere monitor en je compositie raakt helemaal zoek wanneer je een licht kleurvlak niet kan zien in de opmaak.

Voor de rest is het gewoon de moeite om je werk eens op een PC systeem te bekijken. Al is het alleen maar om de hoge resoluties van je Apple monitor niet als standaard controle te gebruiken. Dat is gewoon vaak te mooi om waar te zijn..

Edit: Ja ja ja, PC’s kunnen ook mooie kleuren en contrasten weergeven…

Bijdrager
    MouseMighty

Je scherm hoeft geen zak te maken te hebben met de kwaliteit van je drukwerk. Grof gezegd: je kan desnoods je scherm in zwart/wit modus zetten als jij bij het fabriceren van je PDF maar de juiste instellingen gebruikt. De juiste manier van kalibreren? Tja, ligt aan je scherm(en) je budget etc. Kijk eens bij http://www.colormanagement.nl Voor webdesign gelden ook wat regels aangezien bepaalde browsers wel en sommige niet in staat zijn om kleurprofielen te lezen.

Edit: Link gefix0rd :wink:

Bijdrager
    Ian83

@MouseMighty: Link is dood.
    Edit: moet zijn http://www.colormanagement.nl

Bijdrager
    Dr. Maddox

Of: http://www.eci.org/doku.php?id=en:downloads

Voor al de kleur profielen die je nodig hebt! Gratis te downloaden inclusief joboptions voor je PDF bestanden…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.