17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    pt

Beeldscherm iMac 27" gek geworden

Hallo, het beeldscherm van mijn iMac 27″ (medio 2010) is gek geworden.
    Met exacte regelmaat wordt hij achtereenvolgens: doorzichtig wit, flikkerend (onderste helft), normaal. Zo’n cylcusje duurt 6,5 seconden.

Ik heb 4 maanden geleden het beeldscherm opengemaakt om de stofwolken ertussenuit te vegen, sindsdien werkte alles uitstekend, tot vandaag.
    Heb hem al even opgeschroefd om alle connectoren te controleren, maar hielp niet.

Iemand enig idee?

Bijdrager
    Zakske

Waarschijnlijk een defecte GPU.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    pt

Er zit nu een ATI Radeon HD 5670 in.
    Ik zie op internet videokaarten van ca ca 80€ die hetzelfde lijken te kunnen.

Weet jij of ik die makkelijk zelf kan vervangen?

Waarom zou zo’n GPU ineens stuk gaan?

Bijdrager
    Zakske

Niet al te hard van stapel lopen; dergelijke verschijnselen worden dus meestal veroorzaakt door een defecte GPU, maar die conclusie mag je niet direct trekken. Meer onderzoek is echt nodig.

Als je extreem handig bent kun je zo’n grafische kaart wel vervangen, maar voor een normaal mens is het een enorme “shit show”. Een iMac is geen PC waar je zelf onderdelen kunt vervangen.

Bij een Apple Store / APR zal het verdict – vrees ik – een nieuw moederbord zijn.

Bijdrager
    pt

Dank je voor meedenken. Ik ga het beste wellicht toch maar langs een reparateur.

Bijdrager
    Zakske

Hou er rekening mee dat een nieuw moederbord absurd duur is, dat gaat al snel richting de 1k euro.

Succes!

Bijdrager
    pt

Dan kan ik beter voor een nieuwe gaan sparen. Verdorie.
    Als een schermafbeelding (appeltje-shift-4) het wel goed doet, ligt het defect dan misschien niet tussen de GPU en de monitor?

Bijdrager
    Moriarty

Kan een display of een GPU zijn…

Overigens is de GPU een losse videokaart, en maakt geen deel uit van het moederbord.

Kosten zijn lager dan die van een nieuw moederbord, maar nog steeds duur 500-600 zit je eerder aan.

Moderator
    Night

Je kunt eens een Apple Hardware test doen; doordat je dan eigenlijk geen systeemsoftware draait heb je snel genoeg in de gaten of het inderdaad hardwarematig is.

Bijdrager
    Laurensblom

Ik heb dit ook wel eens gehad en toen bleek dat ik veel te veel icoontjes op mijn beeldscherm had staan. Die heb ik toen allemaal in een mapje gedaan en toen was het beeld weer normaal.

Bijdrager
    pt

Dank jullie.
    Aan de icoontjes ligt het niet. En mijn iMac meldt dat hij geen Hardwaretest ondersteunt.
    Inmiddels is het probleem wat veranderd: de onderste helft van mijn beeldscherm flikkert. Net als een televisie die niet helemaal goed is getuned.
    Zucht.

Bijdrager
    mackerjack

gokje: heb je sterke magnetische dingen dicht in de buurt van je imac staan?

Bijdrager
    pt

Nee heeft niet met magnetisme te maken.
    Heb inmiddels een tweede scherm aan mn iMac gehangen, met synchrone weergave, dat gaat prima. Klopt mijn redenering dat het probleem dus niet in de videokaart zit maar in het beeldscherm of bedrading daarnaartoe?
    grP

Bijdrager
    Zakske
    pt op 27 mei 2016

Klopt mijn redenering dat het probleem dus niet in de videokaart zit maar in het beeldscherm of bedrading daarnaartoe?

Ik denk dat je gelijk hebt; het is inderdaad niet de GPU, maar het scherm, de bedrading… of de versie van OS X die je draait. Het gebeurt soms dat er in de ene versie van OS X een bug in de video driver zit, en in een andere niet.

Bijdrager
    pt

denk dat ik een externe monitor koop. goedkoopste oplossing waarschijnlijk; ik zie er een van 269 euro
    zou er nog een nadeel aan zitten, vertraging via DisplayPort-verbinding?

Bijdrager
    pt

Na nog wat snuffelen in mijn iMac vermoed (hoop) ik dat de platte zwarte kabel tussen de GPU en de monitor na mijn repartie van vier maanden geleden in de knel heeft gezeten. Als ik er aan frut verandert het beeld. Deze kabel is het.
    Voordat ik er een bestel en €67 uitgeef, wat denken de experts, zou dit het inderdaad kunnen zijn? Dus de veroorzakers van het geflikker en brakke onderste deel van mijn beeldscherm?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.