6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Beeldformaat film van 4:3 naar 16:9

Ik heb een CD ontvangen met daarop een videofilm in DV-formaat.
    De originele opname is in 16:9 formaat gemaakt.

Als ik de film open met QuickTime (Pro) krijg ik een 4:3 formaat met een in elkaar gedrukt beeld.

Hoe kan ik daar een 16:9 bestand van maken dat ik gewoon kan bekijken ? Of hoe kan ik het beeld terug uitrekken ?

Bijdrager
    Yaris

Op Apple Discussions heb ik drie reacties gelezen op volgende vraag:

A friend exported video shot in 16:9 and exported from Final Cut to QuickTime, the resulting .mov file was 4:3. Is there a choice for widescreen?

[*:1e1d620620]If the video is to be used on a DVD, then you can set the video asset to be 16:9, and it will do the right thing when seen on a TV. If it’s just for computer playback, then just open the 4:3 version and resize it to 853×480, and do a save. That will then play back looking correct.

There is no difference in the data of a DV file that lets you know that it’s 16:9 anamorphic and not a regular 4:3 movie, so you have to display it how you want it to appear.

[*:1e1d620620]Check the screen size. I’ll bet it’s 720×480.

If it is, then resize to 854×480 and save (QT will stretch it on the fly). As previously noted, DV video is 720×480 pixels regardless of whether it is 4:3 or 16:9. To display correctly on a computer monitor, DV video must ALWAYS be resized.

If the screen size is 640×480, then your friend messed up during the export.

[*:1e1d620620]QuickTime Player will often show a DV track as 640×480, knowing that it would then look right if it’s 4:3 material. If that happens it’s not easy to tell that the video is really 720×480.

MPEG-2 encoders don’t mind, they can take either size and produce 720×480 MPEG-2 from it.[/list:u:1e1d620620]

Bijdrager
      MDF

thanks !

Bijdrager
      Rutger1981

Wat je ook kan doen als je Quicktime pro hebt is als je het filmpje hebt geopend op :apple: j te drukken en dan in je visual aspects de 720 verandere in 1080 en op enter drukken. Daaronder heb je ook nog 3 opties die je kan aanvinken wat de afspeel qualiteit bevoorderd.

Bijdrager
      MDF

Rutger1981, ik heb deze instellingen zo overgenomen.
      Maar dan ? Waar deze te bewaren of hoe dan verder ? :?

edit
      Inmiddels opgelost, op ENTER drukken en beeld past zich aan.
      Geweldig ! Thanks

Bijdrager
      Meneer Guggenheimer

LET OP DIT GAAT OVER NTSC RESOLUTIES!

PAL is 720×576 (altijd ook als het widescreen, 16×9 etc is)

In QT (als je de ratio wil ‘locken’)
      4×3 720×576
      16×9 1024×576

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.