4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    JBG

Beeldformaat en title knop in dvd studio pro

Hallo,

Ik ben bezig met een dvd maken. Een breedbeeld. Nu kan ik kiezen tussen 16:9 letterbox, panscan en letterbox & panscan. Ik heb gekozen voor letterbox (test 1) en letterbox & panscan (test 2). Bij beide test heb ik de DVD op 3 verschillende tv’s gekeken. Op 1 tv doet hij toch een panscan (bij allebei de tests), op 1 tv doet hij in beide gevallen letterbox (zoals het hoort) en bij 1 tv (een breedbeeld notabene) snijd hij het beeld gewoon lomp af. Niet eens naar 4:3 formaat, maar nog kleiner. En als ik de tv verander naar ‘widescreen, smart, etc’ instelling schijnt niks uit te maken.
    Iemand bekend met dit probleem en hoe je dit kunt verkomen?

Een tweede vraag betrefd de ‘titel’ knop. Ik wil instellen dat als de titel-knop ingedrukt word dat je vanuit de videotrack, ongeacht welke, terug schiet naar het laatst bezochte menu. Dit is ook zover ik weet bij iedere dvd standaard. Maar als ik de DVD ga simulaten in dvd studio pro heeft hij hier de grootste problemen mee.. Iemand tips?

Alvast bedankt!:)

Bijdrager
    Outragemac

Is je footage ook 16:9? Doe je de MPEG2 encoding in DVDSP zelf of eerst via FCP/Compressor?
    de LB+ panscan optie, of enkel de panscan optie heeft weinig zin als je bij de montage geen reframing hebt gebruikt.

Wat de title knop betreft: het target voor deze knop is slechts eenmaal instelbaar en geldt voor de hele dvd, en kan dus niet gebruikt worden voor hetgeen jij wilt. Het is zeker geen standaard op DVD. Sterker nog, vaak wordt deze niet eens gedefinieerd.
    Maar..
    Dat kan wel met de “menu” knop. Per track kun je namelijk instellen naar welk menu je terugspringt als je op “menu” drukt. In de regel is dat natuurlijk het menu van waaruit je de track start.

Bijdrager
    Marven

Wat bedoel je precies met reframing?

de LB+ panscan optie, of enkel de panscan optie heeft weinig zin als je bij de montage geen reframing hebt gebruikt.

Thanks!

Marven

Bijdrager
    iTC

De ‘Title knop’ biedt niet ‘het laatst bezochte menu’ maar ik dacht een link naar het eerste menu volgens je menu architectuur in DVDSP. Dus de bovenste in je menu outline.

De ‘Menu knop’ is instelbaar voor de DVD én ook per individuele track. Nog leuker is: werken met Stories. Hiermee kun je weer per story (item) aangeven wat te doen na het afspelen van een track, een clip etc. en ook wat te doen bij het indrukken van de Menu knop of Title knop. Dus er zit vast een oplossing voor je bij Svonsk.

Wat betreft formaten 16:9 e.d. – DVD algemeen instellen op 16:9 …..en vergeet niet dat je de tracks ook in moet stellen anders wordt het nog uien.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.