4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Sanhi

Beeld optimalisatie van capture uit DVD

Hallo creatievelingen,

Er is mij gevraagd een stilstaand beeld uit een DVD om te zetten naar een foto. De achtergrond zal ik jullie besparen, maar het gaat om iemand die vlak na deze opname is overleden. Het is een shot uit een reclame video en het wegwerken van het overliggende logo is me redelijk goed gelukt. Het resultaat is nog steeds een ‘slechte’ foto. Nu is het vrij duidelijk dat er qua scherpte niet veel te halen valt uit een uitsnede van een DVD, maar ik zit ook nog met die typische DVD kleur. (en compressie artifacts). Ik heb geprobeerd het eea te ‘Smart Sharpen’ maar dit is ook beperkt bruikbaar. Met de kleuren weet ik helemaal geen raad. Heeft iemand nog een gouden tip om de foto (optisch) op te krikken. Misschien waardoor de illusie gewekt wordt dat de capture wel scherp is.? Alle tips zijn welkom , en het is voor een goed doel.

Eventueel kan ik de ‘shot’ beschikbaar stellen, maar het lijkt me niet zo gepast overleden mensen hier op het forum te posten.

Groet,

Sander

Bijdrager
    computer space

Probeer eens alle RGB profielen toe te wijzen tot de kleuren het beste overkomen. Ik kan niet op de naam komen, maar 1 ervan geeft vaak een flink frissere en meer verzadigde look. Werkt ook prima op negatieven, die vaak standaard dezelfde bedomptheid hebben als een framegrab van een DVD.
    Compressieartifacts zijn misschien te verminderen met wat ruis. Een beetje korrel kan so wie so ook wat gebrek aan scherpte verbloemen.

Bijdrager
    Richele

je kunt met “levels” (appeltje + L) de zwart en wit waardes aanpassen en daardoor de hele kleurintesiteit van de foto beinvloeden. een beeld uit een dvd bevat namelijk geen echt zwart en wit meer. Vind je hem daarna nog te flets kun je eventueel met “hue, saturation” (appeltje + U) de kleurintesiteit nog verder ophalen.

Inactief
    Anoniem

Als je Photoshop CS2 hebt (ik meen dat dit in CS nog niet kon) kun je ook onder Filters > Smart Sharpen aanvinken dat je compression artifacts wil verminderen. Het wordt nooit helemaal perfect natuurlijk, maar het effect is redelijk goed. Modderige DVD-kleuren kun je misschien ook een beetje bijwerken met Shadow/Highlight (onder Image > Adjustments). En daarna je bestand naar CMYK converteren.

edit: typo

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.