9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Oldy

Beeld op tv pixelt op randen van verticale getoonde voorwerpen

Sinds ik een nieuwe Sony videocamera heb pixelt de met iMovie gemaakte en op standaard dvd gezette film op de verticale lijnen/randen van de voorwerpen in het beeld. Net op het een beetje bibbert. Vooral bij een beweging van het beeld.
    Het beeld is overigens mooi scherp. 25 fps, pal.
    Waar kan dat aan liggen?

Bijdrager
    KarelWillem

Sony en iMovie is geen gelukkige combinatie? .:)

FCE Stuttering video

Maar DVD (720 × 576)* is nu ook weer niet echt helemaal lekker om mooi strak beeld te krijgen.
    Althans; niet naar de huidige maatstaven, waar HD toch wel het minimum is (1280 x 720) en Full-HD het meest gebruikt (1920 x 1080).

Aangezien je het hebt over een ‘nieuwe’ videocamera, neem ik aan dat die minstens filmt op 1920 x 1080. En dat ga jij terug converteren naar 720 x 576. Daar wordt het niet mooier van nee.

(* Of je moet bedoelen dat je de video-output gewoon op DVD hebt bewaard. Dus géén Video DVD hebt gemaakt).

Bijdrager
    Oldy

Karel,
    Dank voor je reactie, maar dat bedoel ik niet.
    Ik heb een gewone standaard LCD-TV.
    En daarom maak altijd gewoon standaard DVD’s. Met mijn oude Canon (miniDV) had ik het door mij bedoelde verschijnsel niet.
    De DV-bestanden liepen dan met aangekoppelde Canon camera via FireWire direct in IMovie, waarna ik een beetje ging editen.
    Ik pak(te) het door iMovie compleet gemaakte *.MOV file vervolgens uit het iMovie projectbestand (via toon Pakketinhoud) en dat trok ik dan op Toast Titanium om er een DVD van te maken.

Met mijn nieuwe Sony camcorder kan ik voor het opnemen kiezen uit AVCHD of MP4 (of allebei tegelijkertijd).
    De AVCHD moet ik eerst converteren; de MP4 kunnen direkt naar het archief van iMovie gesleept worden.
    Ik heb nu zojuist mijn eerste nieuwe DVD gemaakt. Gekozen voor AVCHD 1920 x 1080. Conversie naar HD MOV bestanden. Bewerkt in iMovie en op dezelfde manier als hierboven genoemd een DVD (720 x 576) gemaakt. Prachtig beeld; veel scherper dan vroeger, mooie kleuren, alles veel duidelijker dan met de oude Canon.
    Maar de verticale kleurverschillen in het beeld “twinkelen” bij een langzaam lopend beeld een beetje. Voorbeeld: een strakke witte kerk tegen een blauwe lucht. Op de verticale overgang van het wit naar het blauw “bewegen’ de pixels. Vooral bij scherpe kleurverschillen lijkt het of de staande randen van die kerk “bibberen”. Ik zou alleen willen weten waardoor dit verschijnsel veroorzaakt wordt en of er wat aan te doen is. Als ik het *.MOV bestand met QuickTime afspeel op de monitor van de computer is het verschijnsel er niet. Als ik de DVD afspeel via de Mac op de monitor ook niet.

Bijdrager
    JP

Ik werk veel met Wondershare Convertor Ultimate.

Kan heel veel soorten bestanden converteren naar ander soort of naar een voor een bepaalde device, b.v. Apple TV, iPhone etc. etc. ingebouwde
    converteersessie. Bij ca. 99 % van de mogelijkheden kan je zelf allerlei zaken instellen, frame rates, resoluties etc. etc. en met of zonder audio converteren.

http://nl.wondershare.com/#3rdPage

http://nl.wondershare.com/video-converter.html

Bijdrager
    KarelWillem

Gekozen voor AVCHD 1920 x 1080. Conversie naar HD MOV bestanden. Bewerkt in iMovie en op dezelfde manier als hierboven genoemd een DVD (720 x 576) gemaakt.

Je converteert een aantal malen in dit traject. En dat is best zonde.

Ik heb geen verklaring waarom je het verschijnsel niet op je monitor hebt, maar wel op je TV.
    Behalve dat er verschil zit tussen een monitor en een TV. In refreshrate, in resolutie (je monitor is denk ik minstens Full HD en je TV wellicht HD?).

Heb je echt geen mogelijkheid je films op een andere manier te bekijken dan via een DVD?

Bijdrager
    shanna61

Ik denk dat je bedoeld dat op de randen een soort van bewegende pixels te zien zijn Karel.
    Dit heeft alles te maken met compressie.

Eenvoudig uitgelegd. Een wit vlak (kerk) en een blauw vlak (lucht) zijn als het beeld gecomprimeerd wordt een stilstaand plaatje. Alleen de beweging tussen deze 2 vlakken wordt opgeslagen. En dit zie je als een onrustige rand met onrustige pixels. Dat je dit nu wel ziet en eerst niet kan komen omdat je nieuwe camera veel scherpere beelden opneemt als je oude camera. Bij beide zal dit verschijnsel optreden. Dit is inherent aan de opslag techniek van dvd.

Bijdrager
    KarelWillem
    shanna61 op 19 april 2017

…Dit heeft alles te maken met compressie…

Uiteraard, en conversie op conversie. Je moet in 2017 gewoon ver weg blijven van alles wat met DVD-video te maken heeft.

Alleen waarom het op de ene monitor wel zichtbaar is en op de andere niet is dan minder duidelijk(?)

Als ik het *.MOV bestand met QuickTime afspeel op de monitor van de computer is het verschijnsel er niet. Als ik de DVD afspeel via de Mac op de monitor ook niet.

Bijdrager
    mtooster

Is het geen beeldverbetering-filter wat de TV toepast?
    Dat is soms per video-input in te stellen.

En anders ligt het ‘gewoon’ aan de wijze waarop de dvd-speler het beeld uitstuurt naar de tv.

Er zijn zoveel manieren waarop dit kan gebeuren. Maar het lijkt niet zozeer aan de compressie te liggen, maar juist aan het uitpakken en weergeven door de dvd speler en televisie. (of de combinatie daarvan)

Speel anders eens even met de output instellingen van de dvd speler en/of de input instelingen van de tv.

Bijdrager
    KR1275
    KarelWillem op 19 april 2017
    shanna61 op 19 april 2017

…Dit heeft alles te maken met compressie…

Uiteraard, en conversie op conversie. Je moet in 2017 gewoon ver weg blijven van alles wat met DVD-video te maken heeft.

Alleen waarom het op de ene monitor wel zichtbaar is en op de andere niet is dan minder duidelijk(?)

Als ik het *.MOV bestand met QuickTime afspeel op de monitor van de computer is het verschijnsel er niet. Als ik de DVD afspeel via de Mac op de monitor ook niet.

Het .mov bestand is niet het mpeg2 bestand, zoals op dvd komt te staan.

Ik vermoed ook dat je gelijk hebt, dat er teveel conversies plaatsvinden.

M.i. moet je het bestand importeren in iMovie (AVCHD kan bij mij worden geïmporteerd; ik heb ook een Sony). Pas in de allerlaatste fase omzetten naar dvd. Dan vindt er maar 1 keer een conversie plaats. Zo weinig mogelijk verspillen door conversie, dus zo hoog mogelijke bitrate. Helaas kent iMovie alleen PCM audio, dus 1/4 van de dvd wordt door geluid opgeslokt.

Maar waarom dvd inderdaad??? Dat is op een lcd-tv met meer dan 32 inch scherm niet meer om aan te zien…

Dat z’n Canon dit verschijnsel niet had, is logisch. DV is ongecomprimeerd en wordt alleen gecomprimeerd van dv naar mpeg2, maar niet geconverteerd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.