16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Ralphie

Beeld onscherp bij lagere resolutie

Hallo iedereen,

Ik heb een macbook pro met een resolutie van 1920 x1200. Als ik de resolutie wil verlagen naar bijvoorbeeld 1680 x 1050 dan is mijn beeld minder scherp. Hoe kan ik dit verhelpen? Op mijn pc heb ik hier geen last van.

Ik heb de support service van apple gebelt, maar de persoon daar kon alleen maar iets over de brightness vertellen:? Dus ik werd doorverwezen naar een apple store in mijn omgeving. De persoon daar kon mij ook niet helpen.

Is er iemand die hier die weet of het mogelijk is om te werken op een lagere resolutie die ook scherp is?

Bij voorbaat dank

Bijdrager
    mvdenberg

Welk scherm heb je op je pc? Ik vermoed een CRT beeldbuis.
    Op een TFT scherm kun je de resolutie wel verlagen, maar dan het het beeld er niet uit. Met andere woorden: TFT schermen geven het beste beeld bij de aanbevolen resolutie: in jouw geval 1920 x1200
    CRT schermen hebben dit niet.

Bijdrager
    LEXY

Waarom heb je dan bij aankoop juist voor dit optionele hoge resolutie scherm gekozen en niet voor het standaard 1680 x 1050?

Bijdrager
    Dorkiban

Mvdberg heeft gelijk. Het is een technisch verschil tussen tft schermen en crt schermen. Die laatste (beelbuizen) werken met lijnen die achter elkaar op het scherm worden gezet. Deze lijnen kunnen meerdere resoluties weergeven, vandaar dat meerdere resoluties er goed uit zien. Tft schermen hebben een aantal beeldpunten die aan of uitgezet kunnen worden. Als deze overeenkomen met de gekozen resolutie zijn ze scherp, maar als de gekozen resolutie afwijkt van het aantal beelpunten in het scherm, dan kan het zijn dat een pixel ‘verdeeld’ wordt over meerdere beeldpunten, en dat geeft een vaag beeld. Kortom Tft schermen hebben meestal (altijd?) maar 1 optimale resoltie.

Dit is geen mac issue, want als je Windows PC een Tft (plat) scherm had, dan was dit oook zo…

Bijdrager
    LEXY
    ”Dorkiban”

Tft schermen hebben een aantal beeldpunten die aan of uitgezet kunnen worden.

Er kan helemaal niks worden uitgezet, dat aantal blijft hetzelfde.

Bijdrager
    Ralphie

Bedankt voor de snelle reacties.

mvdenberg: Ik heb een TFT scherm op mijn pc.
    LEXY: ik heb voor de hogere resolutie gekozen omdat ik dat prettig vind werken. Alleen voor sommige programma’s is het minder prettig als je niet dichtbij je scherm zit.

Als ik op mijn pc de resolutie verlaag voor mijn TFT scherm dan is het lang niet zo onscherp dan als ik dit doe met mijn macbook pro.

Bijdrager
    LEXY

Misschien biedt ‘Leopard’ dan uitkomst voor jou want:

Schaalbare interface

De eerst opmerkelijke toevoeging heet ‘resolution independence’. Het betekent dat de hele interface van 10.5 ongeacht de resolutie en de dpi’s (dots per inch) van het beeldscherm goed leesbaar is. De meeste beeldschermen tegenwoordig zijn 100 dpi. In de komende jaren zal dat alleen maar toenemen: denk aan 300 dpi beeldschermen.

Hierdoor worden de beelden nog strakker, maar een interface gebaseerd op pixels zal te klein worden voor normaal gebruik. De oplossing heet resolution independence waardoor de interface onafhankelijk van het aantal dpi’s kan schalen. De afmetingen van de interface veranderen niet, maar de resolutie en scherpte van het beeld nemen wel toe dankzij beeldschermen met een hoge dpi.

Bijdrager
    Nikita
    ”Ralphie”

mvdenberg: Ik heb een TFT scherm op mijn pc..

Is het misschien een 17″ niet-breedbeeld-scherm? Want daar valt het verschil tussen 1280 x 1024 (de native resolutie) en 1024 x 768 al een heel stuk minder op. Maar verder heb ik nog geen enkel TFT scherm gezien dat bij een lagere resolutie van de native variant écht goed scherp was.

Bijdrager
    Ralphie

LEXY: Dat is goed nieuws! :)
    Nikita: Ik heb een 19” niet breedbeeld-sherm. Dus het zal daar door wel komen.

Bedankt iedereen.

Bijdrager
    Ralphie

Leopard heeft helaas geen uitkomst geboden aangezien het nog steeds een stuk minder scherp word als ik de resolutie verlaag.:(

Bijdrager
    strigoi

Heb het inderdaad ook met Leopard geprobeerd op mijn 15inch MBP, zonder scherp resultaat. Helaas..

Bijdrager
    MauZ

is het niet makkelijker om de tekst en iconen te vergroten?
    misschien een beetje gekke vraag

Bijdrager
    Nikita
    ”strigoi”

Heb het inderdaad ook met Leopard geprobeerd op mijn 15inch MBP, zonder scherp resultaat. Helaas..

Nee duh… Da’s hardwarematig, heeft niks met software van doen :?

Bijdrager
    Pieterr

Zie ook dit draadje

Bijdrager
    Nietzman
    ”LEXY”

Misschien biedt ‘Leopard’ dan uitkomst voor jou want:

Ja, wie weet, ooit. Als ze het eens aan gaan zetten, want op het moment staat het standaard uit in Leopard. Pas als er meer programmatuur op voor is bereid zullen ze het waarschijnlijk aanzetten.Dat kan nog wel een paar updates duren.

Bijdrager
    Ralphie

Oke, het dus gewoon een kwestie van geduld

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.