14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Cherrymac

Beeld kwaliteit

Ik heb een Sony FX1 HDV
    Waarmee behaal ik het beste beeld kwaliteit na bewerking , met iMovie HD of FCP ??

BVD.

Moderator
    unSOUND

Dat heeft weinig met het programma te maken, want ze gebruiken beide QuickTime voor het rekenwerk. Het belangrijkste is welke codering je gebruikt.

Bijdrager
    Cherrymac

Ik heb geen idee wat is het beste ? het is voor een dvd.

Moderator
    unSOUND

Als je er een DVD van gaat maken moet je niet tussendoor comprimeren, maar gewoon rechtstreeks vanuit iMovie of FCP exporten als DVD.

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

Wat moet je maken? Je kan inladen 10bit RGB 444 maar dan praat je over een data rate van 880mb per sec (in SQ mode). Heel mooi en soms nuttig.

Maar als je voor de AVRO iets maakt en bv SD moet afleveren op Digi Beta dan zou je het kunnen capturen als 10 bit 422?

Dus laat maar even weten wat het eind product is dan kunnen we gerichter een antwoord geven.

Bijdrager
    Cherrymac

Het is een jaar overzicht voor een Partybar met HD film materiaal en fotoslides en wat reclame logo’s.
    Deze DVD word continue herhaald volgende zomer in de club op 32″ HD ready LCD’s .

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

Dan zou ik in HD werken. Zelf werk in in DVCproHD codec (met decklink of aja drivers, want de dvcproHD codec in FCP zelf is niet 25p) anders in HDV werken.

Bijdrager
    inberlin

Terugkomend op je vraag, ik zou altijd in FCP of in FCE werken. Ben je een stuk flexibeler in je bewerking dan bij imovie.

Bijdrager
    Djmichel

FCP5 is inderdaad aan te raden als je met HD gaat werken. Tenminste als je wel garant wilt staan voor goede kwaliteit in en output. Welk HD formaat heb je. Je camera is een Sony dus denk ik dat het 1080i zal zijn. Als je het gaat capturen is het beste om de AIC codec te gebruiken (Apple Intermediate Codec) Native.

Als je de film gemonteerd hebt kan je met compressor hem terug zetten naar SD (zolang blueray nog even geen optie is;) ) De kwaliteit zal op deze manier (broadcast) hoog blijven. Vergeet niet in compressor de instellingen goed te zetten voor progressive en 16:9 formaat. De rest kan je nauurlijk authoren in het programma DVD studio Pro 4. Builden en branden maar:)

Bijdrager
    MacBlade

In FCP zitten ook HDV codecs, waarom toch de Apple Intermediate codec gebruiken bij het capturen?

Bijdrager
    Djmichel

Als je de AIC codec gebruik word hij minder gecompressed. Dit heeft als voordeel dat je beeldmateriaal minder snel achteruit hobbelt. Deze codec heeft ook voordelen bij het monteren zelf en met color correction gaat het beeld ook minder snel kapot. De ervaring leert het…

EDIT: ik heb de echte specifieke technische details maar even achterwege gelaten;)

Bijdrager
    Cherrymac

Is FC pro noodzakelijk voor eeen beginner of is FC express voldoende ??
    en al deze codecs die hier beschreven worden zitten die alleen in Pr of ook in Express ??

BVD

Bijdrager
    Djmichel

Ik werk zelf altijd op FCP5. Hoe het zit met FCE weet ik niet precies. Ik weet wel dat FCE heel veel vergelijkingen vertoont met FCP, en dat je er ongetwijfeld ook HD mee kan bewerken. Ik zou eerst alles na lopen en overwegen hoe je het gaat capturen enzo.

Stap 1: Zorgen dat alle instellingen op elkaar ingesteld staan. Dus concequent alles op dezelfde codec, in dit geval als je 1080i gebruikt met AIC.

Stap 2: Monteren, altijd leuk om te doen;)

Stap 3: Exporteren naar quicktime (deze blijft automatisch AIC)

Stap 4: Compressor gebruiken om de HD Quicktime clip terug te brengen naar SD 16:9
    Mode: Two pass VBR best

Avarage Bit Rate: 6,5
    Maximum Bit Rate: 8,0
    (de bitrate hangt er vanaf hoe lang je film is. Als je een dvd5 wilt gebruiken en 1 uur film zou ik de bitrate wat lager doen.)
    Motion estimation: Best

Stap 5: DVDstudio Pro voor de authoring of iDVD als je simpel en snel een menu wilt maken.

Ik hoop dat je enigszins wat aan de info hebt.

Groetjes
    Michel

Bijdrager
    Cherrymac

THNX DJmichael !!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.