3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    h4a

Beeld beoordeling

Als je een beeld op je beeldscherm moet beoordelen aan de hand van een gedrukt exemplaar (ik weet dat dit niet aan te raden is, maar ik heb een beeld aangeleverd gekregen met een al reeds gedrukt exemplaar). Wordt het beeld van je scherm t.o.v. drukwerk altijd donkerder of lichter als je dit vergelijkt op je scherm?

Ik zie namelijk dat het gedrukte beeld lichter is dan wat ik op mijn scherm zie. Maar hoe beoordelen jullie dit zonder even af te gaan op proefdrukken? Dus puur schermbeoordeling ?
    (Is het beeld op je scherm “altijd” donkerder dan wat je in druk ziet?).

Bijdrager
    Freek.

Een moeilijke h4a… Maar één antwoord zal duidelijk zijn: ‘altijd’ bestaat niet. Er zijn te veel mitsen en maren. Is het drukwerk te licht of te donker, is je beeldscherm goed afgesteld, wat zijn de omgevingslichtomstandigheden en met welk licht beoordeel je je drukwerk naast de monitor. Daarnaast blijft er ALTIJD (jaja, nu kan het wel!) verschil zitten in het kijken naar een (lichtgevend) beeldscherm en een gedrukt stuk papier. Vergelijk het met een grote dia op een afgeschermde lichtbak die je met een loep bekijkt en een pagina in een tijdschrift. De briljantie van het beeldscherm zal normaal gesproken beter zijn dan het drukwerk.

Bijdrager
    Erik

Poeh, fijn vraagje h4a! 8)

Om maar gelijk even met een waarschuwing in huis te vallen:
    ’Je kunt nooit een goede softproof verkrijgen indien het CMYK profiel niet overeenkomt met de daadwerkelijke drukpers!'

Oftewel, Photoshop heeft een CMYK profiel nodig om de data uit je bestand naar je RGB beeldscherm te sturen. Als het CMYK profiel dat je daarvoor gebruikt niet EXACT overeenkomt met alle drukvariabelen (beginnen bij de pers/papier/ink/inktvolgorde/vochtwatertoevoegingen), zal je softproof nooit helemaal kunnen kloppen.

Maar stel, je hebt wel het juiste CMYK profiel.
    Dan heb je nog te maken met de grotere contrastomvang van je beeldscherm dan die van drukwerk. De technologische mogelijkheden binnen ICC colormanagement maken het helaas nog niet mogelijk om hier voor 100% rekening mee te houden in de praktijk. Wel kan je ongeveer tot op 90% komen.

Onderstaande afbeelding geeft aan hoe je een juiste softproof maakt in Pshop (in dit voorbeeld gebaseerd op het ISO Newspaper profiel). Het profiel van de afbeelding maakt in dit geval niets uit, vanwege de ‘Preserve Color Numbers’ optie:

Erik

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.