4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    peterjanrens

Bedrijfstakanalyse

Dag forummers,

Ik ben voor school bezig met het maken van een bedrijfstakanalyse met Apple als onderwerp. We zijn onder meer op zoek naar de belangrijkste instituties en de invloeden hiervan op Apple (en vice versa). Daarnaast zoek ik veel informatie mbt tot bijvoorbeeld DESTEP-factoren en invloeden van en op de levensstijlen en arbeid. Nu is mijn probleem dat ik heel weinig informatie kan vinden over interne processen van Apple.

Weet iemand waar ik meer info kan vinden over de bedrijfsomgeving van Apple? Met name van belang voor mijn onderzoek zijn de ruime, directe- en indirecte omgeving. Dus aan bod komen o.a. leveranciers, afnemers, overheidsinvloed, culturele omgeving, sociale omgeving, conjuctuur, wisselkoersen, loonkosten enz.

Groeten,
    Peter Jan Rens (niet de echte, nostalgische en/of eventueel onsympathieke variant)

Bijdrager
    crazywarning

Altijd leuk, DESTEP analyses. Nog niet zo heel lang geleden was de overstroming in de HDD fabrieken een belangrijke factor. Nu waarschijnlijk de hoge euro, de lage dollar, en opkomende landen.

Begin eens met het jaarverslag. (Zie link) Daarin staat in elk geval behoorlijk veel informatie.

http://investor.apple.com/SECFilingNav.cfm?FilingID=1193125-13-416534&CIK=

Bijdrager
    mytecmaster

Wat crazywarning zegt is een goed begin, interne processen van een bedrijf ga je niet krijgen. Bij Apple nog minder dan bij andere bedrijven, maar die liggen niet zomaar voor het oprapen. Denk eens aan: In welke markten bevind apple zich? Waar produceren ze? Patent oorlog? Kinderarbeid/ China arbeid waar apple bij betrokken is? Je kan veel info vinden in nieuwsartikelen.

Bijdrager
    peterjanrens

Bedankt voor het jaarverslag, daar ga ik wel wat aan hebben denk ik! Ik heb inmiddels een heel deel kunnen invullen met info op gebied van innovatie maar ben bang dat het interne gedeelte knap lastig gaat worden. Helaas ondervonden dat Apple heel weinig loslaat. Erg knap voor een bedrijf van dat formaat, dat wel.

Bedankt voor de reacties, duw in de goede richting!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.