10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Bedraad toetsenbord tekenset "@" niet meer juist

Mijn vrouw is overgegaan op Sierra en nu is de tekenset van haar Apple bedraad toetsenbord (met Num-pad) niet meer correct.
    Meer bepaald zijn de toetsen “# @” en “< >” verwisseld.
    Eigenaardig is dat bij mij met E.C. bij Systeemvoorkeuren-Toetsenbord-Invoerbron: Belgisch, ook dezelfde foutieve weergave wordt getoond, maar daar werken die toetsen wel correct.
    Iemand een idee hoe ik de fout bij mijn vrouw kan oplossen (Karabiner werkt nog altijd niet onder Sierra)?

Ik heb deze keyboard layout nog eens geprobeerd: tevergeefs.

Nummers op een azerty-toetsenbord gebruiken zonder shift-toets

Update: Als ik in het Invoermenu in de menubalk kies voor Toon Toetsenbordweergave,
    dan wordt wel de correcte layout getoond, zoals op bijgevoegde screen capture:

Ik heb ook nog eens de app Ukelele gebruikt, waarmee ik vroeger nog eens de komma op het num-pad veranderd had in een punt: ook daar wordt bij het kiezen van het actueel gebruikte toetsenbord de correcte layout getoond. Als je dit evenwel bewaart en dan als invoerbron kiest is de foute wisseling daar terug.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    cmug

Grappig, dat toetsenbord ziet er heel anders uit dan mijn NL toetsenbord. Bij mij zit @ als shift functie bij het getal 2.
    Is dit nu een Belgische toetsenbord ?
    Helaas heb ik geen hapklare oplossing voor je. Interessant probleem.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je beter kijkt zie je dat het een AZERTY is, dus gezien riji Nederlands schrijft is de meest waarschijnlijk conclusie inderdaad dat dit een Belgisch toetsenbord is …

Het wordt trouwens nog gekker: als ik m’n toetsenbord op Belgisch zet en de toetsenbordweergave aanzet, gebeurt er dit:

Zoek de verschillen …

En de toets onder Esc geeft een @-teken als ik erop druk. Maar hoe dit op te lossen is weet ik zo snel ook niet. Het valt me wel op dat de voorbeeldweergave van zo’n klein toetsenbord is, terwijl ik er eentje met numeriek blok heb.

Verder: wie weet hoe ik de toetsenbordweergave weer op de afmeting krijg zoals hierboven? Zo na het maken van die schermafbeelding verkleinde die ineens naar:

dus zeg maar de helft zo groot, en het lukt me niet meer om hem terug naar de oude afmeting te krijgen. Het groene bolletje zet het toetsenbord over de volle breedte van m’n scherm, dus veel te groot, of weer terug naar veel te klein.)

Bijdrager
    Franky Mac

Is het Frans numerieke toetsenbord niet bruikbaar? Zo te zien lijkt het op de foto.

Bijdrager
    riji

Ik heb eerst een herinstallatie van Sierra gedaan (met behoud van data): tevergeefs.
    Ik heb met de Ukelele app de toetsen “# @” en “< >” en “< >” omgewisseld van plaats en zo is het probleem opgelost.
    Het is toch wel eigenaardig dat ook in Ukelele als je de huidige toetsenbord layout opvraagt om te wijzigen, je een correcte layout krijgt:
    “# @” en “< >” bovenaan naast “& 1” en “< >” onderaan naast “w W”. Je moet die dan bewust foutief omwisselen omdat het goed zou komen.

Dit is de aangepaste keyboard layout in Ukelele:

En nu toont systeemvoorkeuren de correcte layout:

Er is nu wel een bijkomend nadeel, namelijk dat het lang drukken op een toets om alle mogelijke accentvormen e.d. te krijgen, niet meer werkt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    riji

@Franky

Is het Frans numerieke toetsenbord niet bruikbaar? Zo te zien lijkt het op de foto.

Ik had dit eerst geprobeerd, tevergeefs.
    Toch bedankt allemaal.

Bijdrager
    riji

@Jakko

Verder: wie weet hoe ik de toetsenbordweergave weer op de afmeting krijg zoals hierboven?

Als ik de afbeelding in de rechterbovenhoek met de muis vastklik kan in die vergroten.

Bijdrager
    riji

@Franky
    Keyboard Meastro kost wel 40 euro.
    Jammer dat Apple er weer eens voor gezorgd heeft (de vorige keer was het XtraFinder),
    dat zo’n waardevol gratis programma als Karabiner niet meer werkt met Sierra.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    Franky Mac

Ach ja, toetsenborden. Ik gebruik een VS international PC lay-out en heb dmv. Keyboard Meastro de

accent grave en ~ naar de toets naast 1-toets geremapped, ik gebruik de § en ± toch niet. Bij de PC-toetsenborden op mijn werk zitten de

accent grave en ~ daar.

—-
    Grappig, de forum software heeft problemen met twee accent grave tekens in een bericht.

Oeps, wou het bericht bewerken en drukte per ongeluk op wis.

Laatst was Keyboard Meastro te koop met een flinke korting, toen heb ik het maar aangeschaft, heel handige software.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Franky Mac.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    riji op 07 november 2016

Als ik de afbeelding in de rechterbovenhoek met de muis vastklik kan in die vergroten.

Aha, bedankt — ik had al geprobeerd om het venstertje bij de rand te pakken, maar dat lukte niet. Met de hoeken gaat het wel.

riji op 07 november 2016

Jammer dat Apple er weer eens voor gezorgd heeft (de vorige keer was het XtraFinder),
    dat zo’n waardevol gratis programma als Karabiner niet meer werkt met Sierra.

Ik denk dat dat een kwestie is van wachten tot de maker ervan het bijwerkt zodat het ’t wel weer doet.

Franky op 07 november 2016

Grappig, de forum software heeft problemen met twee accent grave tekens in een bericht.

Dat probleem heet Markdown. Daarin wordt tekst tussen twee `-tekens in, als voorbeeld van computercode beschouwd en daarom meestal in een niet-proportioneel lettertype getoond. Op het huidige forum komt daarbij dat het in een apart vak wordt geplaatst met een lichtgrijze achtergrond.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.