26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisMax

Batterijleven MB(P)

Hallo,

Even een vraag over de accu’s van de MacBook series. Binnenkort krijg ik dan mijn eerste MBP binnen. Is het dan verstandig als ik hem gelijk uit de verpakking aan het stroom hang of juist niet en wachten tot dat de accu leeg? En is het dus ook beter voor de accu om hem elke keer pas op te laden als deze helemaal leeg is of bijna leeg.. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn batterij het langst mee gaat? Heeft iemand tips, ze zijn welkom:)
    Bedankt.

Bijdrager
    sven-
    Bijdrager
    iJoost

Precies! Deze er dan nog bij en dan ben je helemaal op de hoogte. En uit de eerste hand ook nog eens.;-)

http://www.apple.com/batteries/

Bijdrager
    ChrisMax

Dus nu wel gelijk aan het stroom aansluiten als ik hem uit pak of wachten tot dat die eerst leeg is en dan volledig opladen?

Bijdrager
    iJoost

LEES!

Bijdrager
    sven-

Zo duidelijk staat het er niet hoor iJoost:

Be sure to fully charge your portable when you plug it in for the first time

Bedoelen ze dan: gelijk opladen na het uitpakken, of volledig opladen als je voor de eerste keer de MagSafe connector aansluit?

Bijdrager
    ChrisMax

Dat vroeg ik me dus ook af maar ik trek zelf maar de conclusie er uit dat je hem pas volledig moet opladen nadat die leeg is voor de eerst keer.

Bijdrager
    Josebo.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik de site van iJoost nog nooit heb doorgelezen. Maar de health staat na 114 cycles nog steeds op 100%. En dan moet ik erbij vermelden dat ik m’n MB regelmatig van de stroom af haal, als ik daar zin in heb. Kortom, de batterij van de MB is erg sterk!

Bijdrager
    jermain

hier op mijn macbook 184 cycles ook nog 100%:D

Bijdrager
    ChrisMax

En doen jullie het dan zo dat als je accu leeg is dat je hem dan pas aansluit op het lichtnet of juist niet?

Bijdrager
    Picazi

Misschien een hele stomme vraag maar wat zijn Cyles dan precies? Mijn MBP hangt 90 % van de tijd aan stroom en ik heb 16 cycles en 99% health lees ik vanaf die widget die dit allemaal bijhoudt.

Bijdrager
    Josebo.
    ”ChrisMax”

En doen jullie het dan zo dat als je accu leeg is dat je hem dan pas aansluit op het lichtnet of juist niet?

Neen, gewoon wanneer het me uitkomt! Als ik achter m’n bureau zit, hangt-ie altijd aan de stroom. Zit ik ergens anders, gewoon op de batterij. Nooit problemen. Kan nog steeds probleemloos 3 uur op de bank zitten en er gewoon alles mee doen…

Bijdrager
    jermain
    ”ChrisMax”

ik wel als hij de melding geeft zoals nu:o :innocent: De batterij is vrijwel leeg:P dan laat ik hem pas op

Bijdrager
    themacs
    ”Picazi”

Misschien een hele stomme vraag maar wat zijn Cyles dan precies? Mijn MBP hangt 90 % van de tijd aan stroom en ik heb 16 cycles en 99% health lees ik vanaf die widget die dit allemaal bijhoudt.

Ik dacht hier op het forum eens gelezen te hebben dat er cycli wordt geteld zodra de batterij onder 50% gaat.
    Kan dus best kloppen met jouw status.

Bijdrager
    macosxfreaky

best gewoon opladen

en niet teveel helemaal leeg laten gaan
    af en toe is leegtrekken om de baterij te calibreren.

Bijdrager
    Macbooker
    ”jermain”

hier op mijn macbook 184 cycles ook nog 100%:D

Mijn Macbook met 650 cycles geeft zelfs nog 100% aan:)

En hij is 21 maanden oud:)

Dat noem ik nog eens lang mee gaan:)

Bijdrager
    Falc

Mijn MBP geeft met 49 cycles 99% aan, ik ben dan zeker een uitzondering :cry:

Bijdrager
    Daan86

Tot een paar weken terug gaf mijn batterij ook 100% aan. Even later ineens stuk.

Bijdrager
    –help

Hier met 166 cycles nog op een capacity van 90% ! Ik vind het niet echt denderent allemaal. De PowerBook die ik hiervoor had zat met 300 cycles nog steeds op 99% ! Moet zeggen dat de cellen van de MBP wel van mindere kwaliteit zijn als de PowerBook’s uit het G4 tijdperk. Ook als ik om mij heen kijk wordt dit helaas bevestigd:(

Bijdrager
    CedricH

Toen ik de mijne kocht hebben ze me verteld dat het best is dat je je adapter enkel insteekt als hij moet opladen, permanent met je lader inzitten zou slecht zijn voor de batterij.
    Ik heb hem nu al meer dan een jaar (14 maanden) bijna steeds zo gebruikt (steeds laten leeglopen tot 3 à 4%) en dan weer volledig opladen en hij heeft nu na meer dan 603 cycles nog steeds de volledige 100%.

Om een antwoord op je vraag van in het begin te geven: ik heb hem zelf onmiddellijk in de stekker gestopt toen ik hem voor de eerste keer aanstak en nooit nadelige gevolgen gehad. Normaal is de batterij 50% opgeladen als je hem uit de doos haalt. Volgens mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je hem eerst een eindje laat leeglopen of onmiddellijk erin steekt, de batterij moet toch een aantal cycli doorlopen voor hij optimaal werkt.

Bijdrager
    RickDeRaaf

Je MB is een gebruiksvoorwerp(wel een hele mooie), Dus gewoon opladen wanneer jouw dat uitkomt!:wink:

Bijdrager
    –help
    ”RickDeRaaf”

Je MB is een gebruiksvoorwerp(wel een hele mooie), Dus gewoon opladen wanneer jouw dat uitkomt!:wink:

u gaat door voor de koelkast ! :D

Bijdrager
    Ledda

ik heb ook wel eens gelezen dat je , wanneer je je laptop constant als desktop gebruikt, je de accu dan best gewoon er uit haalt, en in een droge, koele plaats moet bewaren?

Inactief
    Anoniem
    ”themacs”
    ”Picazi”

Ik dacht hier op het forum eens gelezen te hebben dat er cycli wordt geteld zodra de batterij onder 50% gaat.
    Kan dus best kloppen met jouw status.

Als je accu voor 70 procent geladen is en je hangt hem aan het stroom laad hij netjes 30 procent op en doe je dit steeds op deze manier ben je 1 cyclus verder na iets meer dan 3 keer opladen. Kom je bij een accu die 49 procent vol zit dan krijg je meteen al een cyclus erbij. Geleerd om dus altijd boven de 50 procent te blijven of hem helemaal leeg te laten lopen. Of het iets uit maakt voor de kwaliteit van de accu weet ik niet maar apple kijkt wel na de garantie op de accu binnen zoveel keer opladen.

Verder 99% health na 29 keer opladen dus dat zegt niet zo heel veel. soms is het 98 procent en soms ook weer 100.

Bijdrager
    Picazi
    ”Picazi”

zo nog geen maandje verder en nu 18 cycles en 94% health! Da’s toch weird?

Bijdrager
    iJoost

Voor de mensen die het echt willen weten in plaats van sprookjes uit te wisselen, hier zijn de links waar je uit eerste hand kunt leren hoe het zit:

http://www.apple.com/batteries/

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

(Geen dank. Kleine moeite graag voor de tweehonderdenzevenendertigste keer gedaan. Veel plezier ermee.;-)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.