9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Retyro

Batterij z.g.a. dood

Beste OMT’ers

De batterij van mijn MBP 13″ mid 2009 (a1322 accu) heeft er na 4,5 jaar ruim 1500 cycles geen zin meer in. Batterijhealth was al een tijdje laag maar is in de afgelopen weken van ergens halverwege de 60% gedaald naar 29%. Deze is dus in principe dringend aan vervanging toe.

Nou begint hij de afgelopen 2 dagen ook telkens spontaan uit te vallen en wil dan pas weer aan als ik hem in het stopcontact steek. Lege batterij zou je zeggen maar de batterij zit vaak zat ook nog behoorlijk vol. Het lijkt mij hier dus inderdaad om een slecht werkende batterij te gaan dus een extra reden om hem nu wel heel snel te (laten) vervangen.

Hoe kan ik dit het beste doen?

– Ik kan naar een iCentre in de buurt. Iemand enig idee hoeveel dit gaat kosten en hoe lang ik hem dan kwijt ben? Ik heb wel eens gehoord dat je hem dan 2 dagen kwijt bent maar voor een reparatie die in een kwartiertje uit te voeren is vind ik dit erg lang.

– Ik kan ook een tripje naar de Apple store in Amsterdam maken. Weet iemand hoe veel het me daar (ongeveer) gaat kosten een of ik er dan op kan wachten?

– Ik ben zelf ook wel een beetje handig en kan het ook prima zelf doen. Ik ben alleen helaas niet in het bezit van de juiste schroevendraaier. Op ebay kan ik batterijen vinden waarbij schroevendraaiers worden meegeleverd met prijzen variĆ«rend van zo’n 50 tot 80 euro. Maar het blijft maar de vraag of dit originele/kwalitatieve accu’s zijn. Dus weet iemand een goede aanbieder of webshop die goede, niet al te dure accu’s verkoopt?

Het liefst zou ik hem laten vervangen bij de apple store of een apr omdat ik dan zeker weet dat ik er een goede batterij voor terug krijg. Ik ben ook best bereid hier wat meer voor te betalen (100 tot 150 euro) maar als dit betekent dat ik hem lang kwijt ben dan kijk ik toch liever uit naar zelf vervangen wat sneller en goedkoper is.

Ik hoop dat iemand mij hier wat informatie en advies over kan verschaffen.

Bij voorbaat dank

Bijdrager
    SunKeeper

Het snelst lijkt mij om even te bellen of langs te gaan bij een APR (of Apple Store).

Ze zullen allebei wel aan de batterij kunnen komen, maar verwacht niet dat die meteen op voorraad ligt. Dus aan de hand van de levertijd zul je een afspraak kunnen plannen wanneer die erin gezet kan worden als je het niet zelf wilt doen.

Het is niet zo lastig, zolang je inderdaad maar een geschikt schroevendraaiertje hebt.

Handleiding > http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2009+Battery+Replacement/1332

Bijdrager
    macpro

Je kunt bij een APR altijd proberen om af te spraken dat je na de diagnose je Mac weer mee neemt.
    Zij bestellen de onderdelen en als die binnen zijn worden ze geplaatst.
    Heb ik vaker gedaan en werkte tot nu toe prima.

Maar… er zijn APRs die tegenwoordig met een centrale reparatie afdeling werken.
    Dus of het nog steeds kan? Dat moet je navragen.

Bijdrager
    MacMartino

Kiese een geschikte, liefst originele batterij, koop een speciaal schroevendraaiertje (ook wel nintendo-kop, drie gleufjes a la Mercedes ster) voor 2,50 en een kleine kruiskop, dan heb je binnen een half uur de nieuwe batterij er uit en er in. Heb het laatst met een 15″ MBP gedaan.

Succes

Bijdrager
    Retyro
    MacMartino op 23 april 2014

Kiese een geschikte, liefst originele batterij, koop een speciaal schroevendraaiertje (ook wel nintendo-kop, drie gleufjes a la Mercedes ster) voor 2,50 en een kleine kruiskop, dan heb je binnen een half uur de nieuwe batterij er uit en er in. Heb het laatst met een 15″ MBP gedaan.

Succes

Inderdaad, hiervan was ik zelf ook al op de hoogte. Mijn grootste bezwaar tegen deze optie is echter dat ik geen flauw idee heb waar ik een goede batterij kan krijgen, als hij het over een half jaar weer begeeft is goedkoop uiteindelijk duurkoop. Waar heb jij de batterij vandaan gehaald?

Moderator
    Mac Daddy

Gewoon bij Apple toch?
    Ik dacht dat deze voor de unibody modellen bedoeld waren namelijk.

Bijdrager
    SunKeeper

@Mac Daddy: Dat is even oppassen, want de batterij die je daar aangeeft past misschien wel (niet zeker) maar heeft minder capaciteit dan de batterij die in de MacBook Pro hoort. (onderste screenshot) Dat zie je terug in de cyclussen en in de batterijtijd.

Wat jij daar hebt in de link is een MacBook batterij. (bovenste screenshot)

Bron Mactracker:

Moderator
    Mac Daddy

Aha. Dus in deze zit echt een ingebouwde. Kon het niet zo snel vinden, maar dan kan je vergeten wat ik heb gezegd.
    Apple verkoopt dus geen losse accu’s meer voor nieuwe MacBooks (Pro). Dat is wel jammer.

Goed. Waar je hem dan kan kopen? Iig via iFixit zelf. Die bieden naast instructies ook vaak de benodigdheden aan. Klik maar op de link van SunKeeper.

Bijdrager
    Blik

Ik heb pas geleden ook mijn accu van mijn MB Pro vervangen.
    Is een uitermate simpel klusje, binnen 10 minuten gepiept.

Ik heb mijn accu + schroevendraaiers besteld via Macbook Adapter.
    De batterij die ik kreeg geleverd is identiek aan diegene die ik eruit haalde,

Groet, Nick

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.