16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    iJort

batterij probleem

hallo,

ik heb een tweedehandse Macbook Pro 15 inch gekocht uit 2008 volgens mij en de batterij hiervan ging nog dik 2 uur mee maar gister was ik bezig met grafische programma´s en toen moest ik hem vaak bij laden, ´s avonds stond er “staat: vervang nu”. Ik had hem nog vol opgeladen en toen aan laten staan todat hij vanzelf uitging maar nu, de volgende ochtend, gaat de macbook niet meer aan. Het eerste lampje knipperd nog terwijl hij al een halfuur aan het opladen is.

Gister ook nog even gekeken naar iStat die gaf iets van 930 laadcycles’ aan (iets in die richting) en battery health 34%. Ik denk dat ik dus een nieuw batterij moet kopen, klopt dat?

zo ja, ik las dat de orginele Apple batterijen erg duur zijn en vaak relatief niet veel beter dan de goedkopere dus ik zoek eigenlijk een goedkopere die wel werkt met mijn macbook laat maar zeggen.

MVG

Bijdrager
    iJort

update: hij gaat weer aan. geduld is een schone zaak, haha, blijkbaar laadde hij toch op.
    iStat zegt:
    health: 34%
    laadcyclus: 934
    charge: 34%
    remaining: 1:44

in de menu balk staat er nog steeds vervang nu dus ik denk dat ik binnenkort toch een nieuwe moet kopen, heb de orginele van apple gevonden voor 100 euro.

Bijdrager
    JJmac

Je zou kunnen proberen om de batterij te kunnen resetten.

Bijdrager
    iJort

bedankt voor je reactie, ik zal straks even kijken hoe dat moet dat resetten

heb hem net verder opgeladen, bij 72 procent haal ik de stekker eruit en staat hij ineens op 92 procent met 2:22 resterend totdat de batterij leeg is in dit geval. Het vervang nu is opeens weg.

iStat zegt ineens health 96 procent en laadcyclus nog gewoon 934

ik snap het niet meer

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Zoek in de Help van Finder naar kalibreren.
    Dat moet je toch wel eens in de 2 maanden doen, zodat er juiste info van de batterij wordt weergegeven en je niet voor dit soort raadsels komt te staan.

Een nieuwe batterij kan je ook via eBay kopen of bij een internetwinkel. Let dan wel goed op welke batterij je dan moet hebben (specificaties van je MBP heb je hiervoor nodig).

Bijdrager
    SunKeeper
    iJort op 11 april 2011

ik snap het niet meer

Sterk wisselende waardes geeft aan dat de computer geen idee meer heeft van hoe vol de batterij nu werkelijk is, en hoe vol die nog kan.

En met kalibreren los je dat op:

Bijdrager
    Hansi2124

Dat zeg ik:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Heb ik gelezen. Alleen is het soms even zoeken naar een goede kalibratie-instructie, dus die even als aanvulling geplaatst.

Beter 2 keer gezegd dan helemaal niet.:smile:

Bijdrager
    G-Force

Het kan zijn dat je in dit geval meerdere malen achter elkaar moet kalibreren, want als hij te vroeg uitvalt heb je kans dat je nog niet een volledige kalibratie hebt afgerond. Dat probleem had ik helaas ook op mijn MacBook. Na een keer of 3 werd de batterij weer nauwkeuriger.

Ik weet niet of dit een Unibody model is, maar 930 cycles zijn er overigens wel heel veel. Ik zou wel rekening houden met een nieuwe batterij als je weer langer wilt werken en van dat uitval gedoe af wilt zijn.

Bijdrager
    KingAchille

De nieuwste batterijen kunnen volgens Apple tot 1000 keer opgeladen worden. Goed voor ongeveer 3 jaar. Vanaf dan beginnen ze aanzienlijk aan performance te verliezen. Dus ik vrees dat je batterij van je oudere MacBook Pro niet meer lang zal meegaan…
    Kalibreren of overgaan tot de aankoop van een nieuw exemplaar kunnen je wellicht helpen.

Bijdrager
    Afroman

Ja dat geld alleen voor MacBooks met ingebouwde accu’s. En dat is niet het geval bij een MacBook (Pro) uit 2008

Bijdrager
    nebilem

Waarom koop je een laptop van 3 jaar oud? Dat is toch zonde of ben ik nou zo vreemd.

naja

Bijdrager
    Afroman

Misschien is geld wel een issue.

Bijdrager
    nebilem

Dan koop je geen Apple als je geen geld hebt.

Bijdrager
    G-Force

Omdat 3 jaar oude laptops tegenwoordig nog snel zat zijn en goedkoper natuurlijk. Batterij blijft helaas een issue bij tweedehands laptops.

Bijdrager
    iJort

Bedankt voor de reactie’s! Excuses voor mijn late reactie.
    Op dit moment doet de batterij het weer goed en geeft hij het naar mijn idee goed weer, maar ik zal hem regelmatig kalibreren.

Ik heb deze macbook gekocht omdat het me heel veel geld scheelde en dat ik hiermee kan doen wat ik ermee wil, de grafische programma’s lopen er tot nu toe perfect op en ik heb niet dat hetgene tussen m’n oren van ik moet altijd het nieuwste van het nieuwste hebben.
    Het nieuwe is snel weer oud. Tuurlijk wist ik bij de koop dat de batterij vervangen moet worden, heb ik rekening mee gehouden. Mijn iPhone heb ik ook tweedehands, 3gs niks mis mee.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.