25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    JR88

Batterij nieuwe MacBook veel minder dan beloofd

Ik heb een spliksplinternieuwe Macbook Pro 13″ en ben tot de onaangename verrassing gekomen dat de batterij maar maximaal 3 uur meegaat ipv de beloofde >10 uur. Moet ik iets installeren/kalibreren of is er gewoon een fout en heb ik recht op een nieuwe batterij? Complicerende factor is wel dat ik ‘m in de NL Apple Online store heb gekocht maar nu in België zit! Ik kan mijn computer eigenlijk niet missen vanwege studie dus ik heb het liefste een nieuwe batterij die ik direct zelf kan installeren..

Bijdrager
    Wiki Post

-Dit is een foutje-

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Het duurt even voordat de batterij op gang is… Laat hem ook eens helemaal leeglopen, en dan een 1 keer helemaal laten opladen.

Bijdrager
    Thibaut

OffTopic: heb per ongeluk op wiki post geklikt. Zie geen optie op dit ongedaan te maken. Kan een Mod dit doen?

Bijdrager
    Afroman

Ligt er ook aan wat voor processen je draait. Als je constant loopt te gamen, bluetooth/wifi aan, helderheid van het scherm/audio op de allerhoogste stand dan haalt die inderdaad geen 10 uur(hoewel ik ook geloof dat 10 uur optimistisch is maar 7 uur moet haalbaar zijn)

Bijdrager
    kosters.mathijs

Ligt er inderdaad heel erg aan wat je doet, als ik gewoon internet bv. en de helderheid op de helft dan haal ik de 10 uur wel, maar zo gauw ik ga gamen loopt het terug naar ongeveer 3 uur…..

Bijdrager
    intense megavis

Test de accuduur eens met:
    – wifi uit
    – bluetooth uit
    – schermhelderheid laag
    – maximaal een of twee programma’s open

Hoe lang doet ‘ie het dan? Wanneer je ‘normaal’ werkt (dus met i-net, normale helderheid en aantal programma’s open etc) zou die nieuwe MacBook het wel zeker 6 a 7 uur minimaal moeten volhouden..

Bijdrager
    Afroman

Je moet wel realisitsch blijven hoor. 2 programma’s maar? Wifi uit?

Bijdrager
    intense megavis
    Afroman op 16 september 2010

Je moet wel realisitsch blijven hoor. 2 programma\’s maar? Wifi uit?

Gewoon om te testen hoe lang ‘ie het dan doet. Dan zou ‘ie zeker aan de 10u moeten komen namelijk.

Bijdrager
    Afroman

Ja, maar dan haal ik ook de 6 uur met mijn witte Mac van 3 jaar.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, zet meteen de 2e processor-core uit. Dan haal ik nog wel meer…

Bijdrager
    Vinhelper

Idd, zoals Afroman al zegt, dan kan ik ook 7 uur halen met mijn MacBook van iets meer dan 2 jaar oud.

Maar Apple rekent de 10 uur met half geluid, half helderheid en WiFi aan en Bluetooth uit, internetten met Safari, elke 4 min. een pagina laden van gemiddelde grootte.

Wat zegt coconutBattery over de gezondheid van je batterij?

Naar de onderste balk kijken..:wink:

Bijdrager
    JR88

Coconut zegt 96%. De drie uur haal ik als ik de helderheid op de laagste stand zet, bluetooth uit, wifi aan, en geen enkel programma draai. What’s happening???

Bijdrager
    Afroman

Check eens de activity monitor.

Bijdrager
    JR88

Ik weet niet goed waar ik bij Activity Monitor moet kijken maar bij Over deze Mac staat conditie batterij: normaal (en dus niet goed!!).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat daar normaal staat is normaal.
    Uit Mac Help:

Mac

De batterijstaat
    De batterijstaat geeft aan of de batterij naar behoren functioneert en tot hoe ver de batterij ongeveer nog kan worden opgeladen.

De verschillende waarden voor de batterijstaat zijn:

Normaal: De batterij werkt naar behoren.
    Vervang spoedig: De batterij werkt naar behoren, maar kan minder ver worden opgeladen dan een nieuwe batterij.
    Vervang nu: De batterij werkt naar behoren, maar kan aanzienlijk minder ver worden opgeladen dan een nieuwe batterij. U kunt de batterij gewoon blijven gebruiken totdat u deze vervangt zonder schade aan de computer toe te brengen.
    Onderhoud vereist: De batterij werkt niet naar behoren en u merkt al dan niet een verandering in de werking van de batterij of dat de batterij minder ver kan worden opgeladen. Laat uw computer controleren door een door Apple erkende serviceprovider. Totdat u uw computer laat controleren, kunt u de batterij gewoon blijven gebruiken zonder schade aan de computer toe te brengen.

Bijdrager
    Hansi2124
    JR88 op 16 september 2010

Moet ik iets installeren/kalibreren

Ja, de batterij. Heb je dat al gedaan? Zie Help in Finder.

Bijdrager
    Afroman

Ik weet niet goed waar ik bij Activity Monitor moet kijken maar bij Over deze Mac staat conditie batterij: normaal (en dus niet goed!!).

Check eens welke processen het meest van je CPU vreten.

Bijdrager
    casperrrrrrr
    Afroman op 16 september 2010

Ja, maar dan haal ik ook de 6 uur met mijn witte Mac van 3 jaar.

De verhalen worden steeds mooier.

Bijdrager
    Yost

Activiteitenweergave vind je op je harde schijf onder Programma’s > Hulpprogramma’s. Als je het programma hebt gestart, zie je onderin het venster een rij met 5 knoppen: klik op de meest linker, CPU. Je krijgt nu een overzicht van de processen die draaien en hoeveel CPU gebruikt wordt. Klik op de kolomkop waar “% CPU” op staat zodat het proces met de zwaarste CPU belasting bovenaan komt te staan. Kijk of daar iets geks gebeurt, zoals de Flash plug-in van Safari die continue 60% CPU vreet.

Edit: ik heb een MacBook Pro 13″ (mid 2009) en haal makkelijk 5 tot 7 uur op een accu.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Mijn batterij (MBP 15inch 2010) deed het in het begin ook niet goed, tot ik er achter kwam dat een simpel preference pane in mijn systeemvoorkeuren (genaamd warp-je kan daarmee gemakkelijk switchen tussen spaces door tegen de zijkant van je scherm te duwen) ervoor zorgde dat mijn zwaarste processor de hele tijd draaide (hiermee kan je controleren welke processor aanstaat).

Mijn tip: zet eens al je “tweaks” en extra (meestal gratis) tooltjes uit of verwijder ze even en kijk dan nog eens opnieuw.

Bijdrager
    Trat

Ik kan mijn computer eigenlijk niet missen vanwege studie dus ik heb het liefste een nieuwe batterij die ik direct zelf kan installeren..

Hehe, wat? Dat zeggen ze allemaal…

Bijdrager
    Afroman

Het is geven of nemen. Wat het argument van de reparateurs zijn is dat je een tweede computer moet hebben.(logisch, want als je echt afhankelijk bent van computers dan zorg je voor een backup)

@Casper.

Als ik mijn scherm op donker zet, wifi uit, geen applicaties draai en de bluetooth uit heb staan en verder niets doe met mijn Mac dan haal ik de 7 uur wel hoor. Of je er wat aan hebt is nog maar de vraag.

Bijdrager
    casperrrrrrr

Akkoord. Maar dan zou je hem net zo goed dicht kunnen klappen en laten sluimeren…

Bijdrager
    Trat

Volgens mij testen ze dit gewoon met helderheid op de middelste stand en browsen ze een beetje in safari. Dan zou je die 10uur wel moeten halen. Zodra je ook maar iets intensiefs veranderd het verhaal al aanzienlijk.

Apple is redelijk conservatief met hun batterijtesten. Als je echt denkt dat je machine veel minder lang meegaat kun je het beste naar de winkel gaan waar je hem hebt gekocht, alvorens allerlei truukjes uit te geen halen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.