13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Nic

Batterij MBP

Als mijn batterij volledig is geladen sluit ik mijn Macbook Pro wel eens aan op het lichtnet, de batterij haal ik er dan niet uit. Maakt het uit of de batterij in de Macbook zit als deze aangesloten is op het lichtnet? Ik doe dit eigenlijk alleen als ik de batterij moet laden (logisch) en als de batterij al helemaal vol is.

Bij voorbaat dank!

Nic

Moderator
    unSOUND

Nee, het maakt voor de batterij niks uit. De huidige batterijen die Apple gebruikt hoeven niet elke keer helemaal leeg en helemaal vol te gaan…

Bijdrager
    HJR

let er wel op dat de accu niet gaat druppelladen. dus als de led op je laadplug groen is, wordt er niet geladen. en als tie oranje is wel… daalt het percentage van de capaciteit onder de 95% dan gaat hij bijladen (ledje oranje).

mijn advies: gewoon lekker op lichtnet werken tot de capaciteit onder de 95% zakt en daarna de lader los en werken op de accu. bij een procent of 10-20 gewoon weer de lader erin en werken op lichtnet en af en toe de batterij (1x per maand ofzo) helemaal leeg laten lopen om hem opnieuw te kalibreren.

deze manier van batterijgebruik is voor mij zeer gunstig en de max capaciteit is niet benoemenswaardig gedaald na 1 jaar gebruik.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    ”HJR”

let er wel op dat de accu niet gaat druppelladen. dus als de led op je laadplug groen is, wordt er niet geladen. en als tie oranje is wel… daalt het percentage van de capaciteit onder de 95% dan gaat hij bijladen (ledje oranje).

mijn advies: gewoon lekker op lichtnet werken tot de capaciteit onder de 95% zakt en daarna de lader los en werken op de accu. bij een procent of 10-20 gewoon weer de lader erin en werken op lichtnet en af en toe de batterij (1x per maand ofzo) helemaal leeg laten lopen om hem opnieuw te kalibreren.

deze manier van batterijgebruik is voor mij zeer gunstig en de max capaciteit is niet benoemenswaardig gedaald na 1 jaar gebruik.

Ik moet je gelijk geven. Ik hou het al een hele tijd in de gaten bij mijzelf en bij mijn vrienden. Mijn conclusie is dat als je je batterij intensief gebruikt (veel op en afladen, dus veel cycli) hij ook sneller verslijt.
    Ik volgde de raadgevingen van iemand die mij wist te vertellen dat je je batterij veel moest gebruiken , ook al kon je hem op dat moment aansluiten op het lichtnet.
    Resultaat: 2 jaar later was mijn batterij helemaal naar de kl*ten.
    Een langere levensduur dan drie jaar ben ik wel nog niet tegengekomen.
    Meestal zit je dan aan 10% of minder.

Bijdrager
    Nic

Bedankt!

Moderator
    unSOUND
    ”MoNdO

(veel op en afladen, dus veel cycli)

Nou, zo werkt het niet. 2 keer opladen terwijl hij half vol was telt maar als 1 cyclus, niet als 2. Dus vaker aan de lader hangen geeft niet perse meer cycli. Mensen die meer cycli hebben, hebben hem dus gewoon veel intensiever gebruikt… Dat heeft dus meer te maken met hoeveel uur per dag je je machine gebruikt, en hoe zwaar…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dat weet ik Unsound.

Maar als je je batterij veel op-en aflaad heb je dus na verloop van tijd veel laadcycli.

Synchroon aan de op-en aflaadbeurten loopt dat natuurlijk niet maar als je dat iedere keer moet uitleggen gaat het punt helemaal verloren.

Zoals nu dus.

Moderator
    unSOUND
    ”MoNdO

Maar als je je batterij veel op-en aflaad heb je dus na verloop van tijd veel laadcycli.

Maar dat heb je dus altijd als je je machine veel gebruikt… En of je hem dus 1000 keer een beetje oplaad, of 50 keer helemaal, in beide gevallen resulteert het in 50 cycli, en evenveel slijtage…

”MoNdO

Synchroon aan de op-en aflaadbeurten loopt dat natuurlijk niet maar als je dat iedere keer moet uitleggen gaat het punt helemaal verloren.

Sterker nog: er is dus helemaal geen punt. De enige manier om je laadcycli te verkleinen is de accu eruit halen, of de laptop niet gebruiken. De manier van opladen die je gebruikt heeft geen enkele invloed.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Als je hem aan de stekker hangt komen er toch geen laadcycli bij. Of wel?

Volgens mij niet en dat resulteert dus in minder slijtage.

Moderator
    unSOUND
    ”MoNdO

Als je hem aan de stekker hangt komen er toch geen laadcycli bij. Of wel?

Jawel. Enige manier om er geen laadcycli bij te krijgen is om zoals gezegd de accu eruit te halen. Maar dat resulteert weer in stilstaande chemicaliƫn, die weliswaar geen extra cyclus opleveren, maar wel een lager amperage.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Ok dat verandert de zaak.

Hoe kan het dan dat mijn vorige batterij sneller versleten was dan die van de anderen die net dezelfde computer hadden maar die hem meer aan de stekker hadden hangen? (met batterij in de computer)

De mijne was ruim een jaar vroeger versleten.

Puur toeval?

Moderator
    unSOUND

Dat valt helaas onder de noemer pech… Koop maar eens 10 oplaadbare batterijen van hetzelfde merk en type… er zitten er altijd wel 2 tussen die eerder de geest geven dan de rest, zo gaat dat.

Bijdrager
    HJR

je theorie klopt helemaal unsound. de praktijk is alleen anders….:-)
    in theorie moet een li-ion batterij gebruikt worden om slijtage te verminderen, maar veel werken van de accu resulteert dus in meer slijtage, meer laadcycli….

mijn manier, lader los als onder de 95% zakt resulteert in minder laadcycli en dus minder slijtage, omdat ik dan de batterij gewoon gebruik, wordt deze toch niet ‘lui’ (=minder amperage)

waarom geeft bij mij coconut battery dan de volgende info?
    current battery charge: 5418 mAh
    maximum battery charge: 5430 mAh

current battery capacity: 5430 mAh
    original battery capacity: 5200 mAh

battery loadcycles: 35
    age of your mac: 11 months

gaat dus om een macbook core2duo
    ik heb hem volgende maand inderdaad een jaar en gebruik hem dus dageijks.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.