17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    virusbeatbox

Batterij MBP reeds op lage capaciteit

Beste,

Ik heb begin maart van dit jaar een MBP 13″ gekocht (het 2.3ghz i5 dual core model van late 2011).
    Nu gebruik in deze laptop bijna dagelijks intensief wat met zich meebrengt dat de laptop enkele malen per dag moet worden opgeladen (ik laat dus nooit continue de laptop opladen).

Ik heb hiervoor dan CoconutBattery geïnstalleerd om de toestand van mijn batterij te bekijken en kwam ik op het volgende:

Zo staat de capaciteit reeds op 91% ,, is dit niet zorgwekkend? Is het misschien aangeraden om dit te melden aan de apple storen waar ik de MBP gekocht heb?
    Graag jullie idee├źn of suggesties.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    MacBeer2

Hoeveel laadcycli heeft je accu al gehad?

Bijdrager
    virusbeatbox

133 staat er op coconutbattery

Bijdrager
    wynand

Ik heb zeer grote twijfels bij zulk soort programma’s. In mijn beleving kunnen batterijen alleen maar slijten en niet groeien. Ik heb ook ooit met dit programma zitten experimenteren. Na herinstallatie van coconut werd er een hogere capaciteit aangegeven dan daarvoor. Ik vertrouw meer op de informatie die m’n Mac zelf geeft. Dus onder systeeminformatie en dan voeding.

Bijdrager
    virusbeatbox

Daar staat het volgende:

Informatie batterij:

Modelinformatie:
    Fabrikant: DP
    Apparaatnaam: bq20z451
    Pack Lot Code: 0
    PCB Lot Code: 0
    Firmwareversie: 201
    Hardwarerevisie: 2
    Celrevisie: 158
    Ladingsinformatie:
    Resterende lading (mAh): 4751
    Volledig opgeladen: Nee
    Bezig met opladen: Ja
    Volledige laadcapaciteit (mAh): 5306
    Statusinformatie:
    Aantal cycli: 133
    Conditie: Normaal
    Batterij geïnstalleerd: Ja
    Amp├Ęrage (mA): 1502
    Voltage (mV): 12512

Bijdrager
    wynand

Ik heb het ook ff geïnstalleerd en bij mij zegt hij dit

Bijdrager
    S1t1e1f1a1n1

Die accu programma’s zijn leuk:) getalletjes vindt iedereen geweldig:heart: Ik heb een Istat widget die mijn accu bijhoudt maar Ik ga me pas zorgen maken wanneer het in rap tempo daalt… en voor dat gebeurt ben je een paar jaartjes verder. Dan koop je een nieuwe accu en het probleem is opgelost!

Bijdrager
    pimoomen

Vgm haalt dit programma de data rechtstreeks vanuit de Instellingen->Voeding;)

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt.

virusbeatbox op 04 augustus 2012

Volledige laadcapaciteit (mAh): 5306

Laat dat nou net ook in je plaatje staan hierboven (eerste post) bij de huidige capaciteit. Dat is dus ongeveer 91% van de capaciteit die de batterij in nieuwstaat zou moeten hebben.

Per exemplaar een lichte afwijking is altijd mogelijk.

Wanneer je binnen 2 jaar na aanschaf al onder de 80% zit, is het eigenlijk onder de maat.

Bijdrager
    Ree
    virusbeatbox op 04 augustus 2012

(ik laat dus nooit continue de laptop opladen).

And there’s the cause.
    .
    Ik deed dat ook en na anderhalf jaar was mijn accu geheel dood.
    .
    In een lang vervlogen tijd van Windows laptops (oh, bestaan die nog steeds?? :P) was dat de juiste methode; leeg gebruiken, vol laden.
    .
    Met de nieuwe accus (zeg afgelopen 5 jaar) van Apple; geheel niet. Deze blijven het langst goed als je de MBP continue aan stroom hebt en eens per maand een complete cyclus doet; geheel ontladen tot de MB(P/A) vanzelf uit gaat, dan uit laten en opladen en een nacht ongestoord laten liggen.
    .
    Bron? Zoek maar op OMT.nl dan vind je genoeg posts die dat beamen, inclusief links naar Apple waar hetzelfde staat.
    .
    Wat helpt dat bij je huidige situatie?
    .
    Niets, maar je kunt de schade wel beperken door je werkwijze aan te passen.

Bijdrager
    Brainy

Dus de accu blijft het langst goed als je hem niet gebruik blijkbaar. Best handig zo’n apparaat met een accu erin die je beter niet gebruikt…

Bijdrager
    Ree

Tja, zelfde geld voor auto, kleding, fiets, bankstel… Alles wat je gebruikt slijt. Zo ook een MBP accu. Minder gebruiken = langere levensduur.

Bijdrager
    Maverick9898

Bron? Zoek maar op OMT.nl dan vind je genoeg posts die dat beamen, inclusief links naar Apple waar hetzelfde staat.

Je vindt ook een enorme hoop ervaringen die het tegendeel bewijzen. Hoe vaak ik niet mensen heb gehad die deze methode uitvoerden en dan alsnog met een verknalde batterij zitten. De batterij eens in de zoveel tijd kalibreren is prima, maar altijd aan de lader houden is echt kul. Dat als je de computer niet gebruikt, dat ie dan niet slijt lijkt mij logisch, maar de TS zegt dat ie ‘m juist w├ęl gebruikt. Daar sluit de accu gewoon van, juist als je ‘m steeds aan de lader houdt.

Tevens doe je net alsof Apple accu’s significant verschillen van die in een Windows computer. Ze hebben allebei lithium-ion waarbij al jaren wordt geclaimd dat die niet slijten als je ze permanent oplaadt. OS X heeft alleen een beter accumanagement en Apple installeert vaak relatief grote accu’s voor hoe groot de computer is (de MacBook Air bijv), waardoor de accuduur lang is en goedkopere Windows laptops hebben goedkopere accu’s met een kleinere laadcapaciteit. Maar in essentie zijn die batterijen gewoon dezelfde techniek (lithium-ion). Dat een accu anders is bij een Windows computer, dan bij een Mac klopt gewoon niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Eeuwige-dicussie-alert…:innocent:

Bijdrager
    Ree

jup, en daarom sluit ik af met de volgende 3 opmerkingen;

1. Apple heeft die spullen gemaakt, dus Apple zal het het beste weten. Apple adviseert tegen een drain-fill-cycle. Doe ermee wat je wil.
    2. Als je googlet kom je inderdaad genoeg posts als deze (http://apple.stackexchange.com/questions/17303/what-are-the-best-practices-for-battery-longevity) tegen. Lees ze door en trek je eigen conclusie
    3. Mijn eigen persoonlijke ervaring heeft mij geleerd om niet een drain-fill-cycle aan te houden maar een waarbij de accu – op eens in de maand na – zo goed als vol blijft. Mijn eerste accu (met drain-fill-cycle) leefde anderhalf jaar, de tweede zat na 2 jaar op een sustainable 99% health. Harde feiten.

Oh, en over die windows laptops, kom op, herken je echt geen grap als je het ziet?? Overigens wel waar want het laadcircuit wat Apple in de MBP’s propt is vele malen intelligenter dan die van de meeste non-mac-merken. Er zijn uitzonderingen, klopt, maar met de gemiddelde Dell, PB of HP is binnen een half jaar je accu rot als je geen drain-fill-cycle toepast. En ja, ook dat is een lering uit de praktijk.

@VirusBeatbox; succes met je accu.

Ree signing off.

Bijdrager
    Maverick9898

Mijn eerste accu (met drain-fill-cycle) leefde anderhalf jaar, de tweede zat na 2 jaar op een sustainable 99% health. Harde feiten.

Dan is je accu gewoon slecht. Na zeer veel MacBooks te hebben gebruikt hebben we daar nooit een probleem mee en blijven wij ook in de 90 procent. Overigens ook na jaren gebruik en niet na anderhalf of twee jaar.

Oh, en over die windows laptops, kom op, herken je echt geen grap als je het ziet?? Overigens wel waar want het laadcircuit wat Apple in de MBP’s propt is vele malen intelligenter dan die van de meeste non-mac-merken. Er zijn uitzonderingen, klopt, maar met de gemiddelde Dell, PB of HP is binnen een half jaar je accu rot als je geen drain-fill-cycle toepast. En ja, ook dat is een lering uit de praktijk.

Nou ja kennelijk herken ik die prima, want je bent het serieus van mening;). Dan heb ik het toch goed ingeschat?

Tuurlijk zijn die er, maar wat voor accu doen ze daar in en over welke type laptops heb je ‘t? Zoals ik al zei heeft OS X een beter accumanagement, maar dat is niet alles.
    Als je een fatsoenlijke Windows laptop koopt, dan gaat ie prima mee. En ja ook dat is een lering uit de praktijk, om jou te citeren;)!

Bijdrager
    Maverick9898

Overigens @TS: ik zou me geen zorgen maken. Die waardes fluctueren ook nog weleens. Coconutbattery is niet heilig;)! Verder een prima tool om enigszins een indicatie te krijgen. 91 procent is fine, geen zorgen!!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.