9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    EKM

Batterij Macbook Pro slecht

Hallo allemaal, mijn nieuwe macbook pro (mid 2012) is nu pas 2-3 dagen in gebruik en na 1 uur gebruik (skype en internet) op 50% helderheid, staat mijn accu nog maar op 60%. Dit is toch niet normaal lijkt me?

Bijdrager
    iMarvin

Beste EKM,

De eerste paar keren kan het zijn dat de accu van de MacBook korter meegaat dan “zou horen”.
    Nieuwe accu’s moeten soms “even opstarten” als het ware.
    Is de software van Mac OSX en andere programma’s up-to-date?

Probeer anders het volgende even (accu kalibreren):

– Laadt de MacBook volledig op (100%)
    – Gebruik de MacBook zoals je wilt. Op een gegeven moment zal deze een melding geven dat er nog 20% batterij over is. Zorg dat je niet met belangrijke zaken bezig bent (ga even film kijken o.i.d.) maar sluit de MacBook niet op de adapter aan. De MacBook zal vanzelf uitgaan als de accu helemaal leeg is; dit is de bedoeling.
    – Laat de MacBook minimaal vijf uur met een lege accu liggen.
    – Na deze minimale vijf uur kun je de MacBook weer helemaal opladen (beste niet tegelijkertijd gebruiken, maar uit laten).

Als de accu weer helemaal vol is kun je de MacBook weer gebruiken zoals jij wilt of gewend bent. De accu is nu gekalibreerd. Op een Apple Support-pagina heb ik gelezen dat het aangeraden wordt deze stappen eens in de twee, drie maanden te herhalen.
    Neem overigens ook wel mee, dat het gebruik van de iSight-camera (webcam) erg veel stroom vreet !!

Ik hoop dat bovenstaande je helpt! Mocht de accu nog steeds een dermate korte cyclus blijven vertonen, zoek dan een Apple Store of Apple Premium Reseller op.

Gr. Marvin

Bijdrager
    EKM

Bedankt voor je uitgebreide reactie!:-D Ik ga het meteen doen! Overigens: is het slecht voor je macbook om hem te gebruiken als ie helemaal volledig is opgeladen en je hem gewoon blijft gebruiken terwijl hij nog steeds aan de adapter zit?

Bijdrager
    MacAnarie

Daarnaast vergt Skype ook wel erg veel van je accu hoor. Mijn MBP uit 2011 heeft dat ook.

Bijdrager
    iMarvin

Beste EKM,

Ik gebruik mijn MacBook Pro gewoon “zoals ik wil”. Nu op de zaak staat hij eigenlijk altijd aangesloten op de adapter (ook nu, terwijl de accu al helemaal vol is). Straks moet ik nog even de deur uit en werk ik uiteraard op de accu. Thuis wissel ik het af; zit ik aan het bureau gaat de MBP ook vaak aan de lader, op de bank heb ik geen stopcontact in de buurt dus werk ik weer op de accu.
    Het maakt in principe niet heel veel uit hoe je je MBP gebruikt, ik doe gewoon eens in de één/twee maanden een kalibratie zoals hierboven beschreven en mijn accu staat na 225 laadcycli (en 1 1/4 jaar oud) nog op 98,3% capaciteit.

Is je probleem trouwens verholpen door de kalibratie??

Bijdrager
    EKM

Hoi iMarvin, bedankt voor je reactie! Mijn probleem is inderdaad verholpen door het kalibreren…heb het een paar keren gedaan, want ik had ergens ook gelezen dat je dat de eerste week na aankoop moest doen en nu loopt ie perfect! Maar nu heb ik hem ook gewoon aan de oplader hangen, maar las daar weer verschillende reacties over alhoewel er nooit bij werd verteld hoeveel capaciteit er na x aantal maanden/jaren overbleef. Dus heel fijn dat je wederom een uitgebreide reactie hebt geplaatst, want wil toch heel wat jaartjes met dit fijne macbookje doen!

Bijdrager
    EKM

“Een paar keer” natuurlijk;)

Bijdrager
    angieangsangie

Wat ik doe is als volgt: zoveel mogelijk met de adapter werken, en maximaal 5 keer per maand volledig laten leeglopen.
    Ik heb dit ook zo gedaan met mijn vorige laptop, en die ging heel lang mee qua batterij.

Bijdrager
    iMarvin

Goed om te horen !
    Als je gewoon “met je gezonde verstand” met je MacBook omgaat moet hij zeker een paar jaar mee kunnen! Ik wens je nog veel plezier toe met je Maccie !

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.