12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Marco85

Batterij MacBook pro

Mijn macbook pro geeft aan dat de batterij onderhoud vereist.
    Kan ik hier zelf iets aan doen of moet ik echt zoals het uitroepteken aangeeft een afspraak maken bij de apple store.
    Het is een macbook pro mid 2012 OSX 10.9

Bijdrager
    SunKeeper

Download Battery Health even uit de Mac App Store (gratis) en post daar een screenshot van. Kunnen we even zien hoe het er precies mee gesteld is.

https://itunes.apple.com/nl/app/battery-health/id490192174?mt=12

Bijdrager
    Marco85

Bijdrager
    SunKeeper

Ah, je krijgt die waarschuwing omdat de huidige capaciteit nog maar 78,7% van de originele capaciteit is.

Verder heb je de batterij wel erg weinig gebruikt. 32 keer maar ontladen en opgeladen. Apple gaat ervan uit dat je binnen drie jaar dat 1000x zal doen en dat de batterij dan nog boven de 80% van die originele capaciteit is.

Ik zou ermee teruggaan en proberen garantie te claimen. Al kunnen ze wel zeggen dat je geen garantie hebt omdat je de batterij te weinig hebt gebruikt. Apple raadt namelijk aan om voor een goede batterijgezondheid de batterij minimaal een paar keer per week te gebruiken. Lange tijd achtereen de batterij niet gebruiken terwijl deze 100% geladen is doet er geen goed aan.

Bijdrager
    Verdult

Op de site van apple staat ook een pagina met tips om je batterij langer mee te laten gaan.
    Wat je kan doen, is je macbook helemaal leeg laten lopen, dan even leeg te laten om hem vervolgens een nacht op te laden. dan “reset” je de accu en heb je kans dat hij het weer normaal doet.

Bijdrager
    Verdult

Even ter vergelijking, mijn batterij heeft een health van 93% na 751 cycles.

Bijdrager
    Marco85

@SunKeeper,

Ik gebruik mijn macbook elke dag niet uren achter elkaar, staat eigenlijk nooit op te laden.
    De batterij ging altijd best lang mee en ineens kwam de melding.
    Vanochtend had ik de melding nog, nu niet meer maar ik zie de batterij wel aardig snel leeglopen.

Bijdrager
    SunKeeper

Is die 78,7% momenteel weer hoger?

Zo ja, kan het nuttig zijn om de uitleg hierboven van @Verdult te volgen.
    Daarna moet de gezondheid weer een beetje stabiel blijven, mocht het daarna nog steeds met grote stappen op en neer gaan dan is er mogelijk iets mis met de batterij.

Bijdrager
    Marco85

Bijdrager
    Marco85

ik ga het toch even proberen om hem te “resetten”.

Bijdrager
    Marco85

Ik ben afgelopen weekend in amsterdam geweest en ze hebben voor garantie mijn batterij vervangen.
    Wel heb ik het advies mee gekregen om hem vaker helemaal leeg te laten lopen.

Bijdrager
    SunKeeper

OK, netjes.(y)

Helemaal leeg hoeft dan ook weer niet iedere keer.
    Je kunt op ieder moment besluiten weer opnieuw op te laden. Dat is nog het beste voor dit type batterij, gewoon gebruiken zoals het je uitkomt. Zolang die maar regelmatig uit het stopcontact gaat. (minimaal een paar keer per week)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.