23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Giele

Batterij MacBook Pro 17" zwelt op?

Sinds enkele dagen echt een lastig probleem met mijn MBP 17″.

Deze valt bij batterij gebruik gewoon willekeurig uit, zonder waarschuwing of melding. Er zit nochtans nog steeds genoeg lading in de batterij volgens MacOSX en iStatPro. Sinds gisteren merkte ik dat mijn touchpadknop minder goed functioneerde en kwam ik tot de constatatie dat de batterij bol begint te staan. Mijn Macbook steunt nu ook op de batterij ipv de rubberen onderpootjes in de hoeken.

Batterij heeft nochtans nog maar 220 cyclussen en werd onderhouden zoals apple het voorschrijft (dus geen desktop gebruik!)

Garantie is er niet meer op maar ik meen mij te herinneren dat er ooit een Recall was bij MBP 15 batterijen, was dit ook het geval bij de 17″ modellen? Dit duidt echter duidelijk op fabricagefouten!

Inactief
    Anoniem

Welk model van de MBP is het ? (Unibody, Alu)

Bijdrager
    Giele

Ow nog van de oude stempel, Alu:) A1189 batterij

Bijdrager
    dionysos

Volgens apple betekend dit dat de batterij versleten is en vervangen moet worden. Als dit binnen de twee jaar van je batterij gebeurd is er een kans dat je die omgeruild krijgt anders niet. Er zal niets anders opzitten dan een nieuwe te kopen. Zoiezo mag je de batterij niet meer gebruiken (kan je toestel beschadigen!!!!!!).

Lid
    lEl

doe eens een alt+shift op het batterij-ikoontje, dan zou je wat meer info moeten zien zoals dit:

Bijdrager
    Giele

Net genomen

Bijdrager
    dionysos

Dit zegt ook niets… Dit kijkt gewoon naar het aantal cycli en maakt hieruit een conclusie of de staat goed is of niet.

Bijdrager
    Giele

Kon er nog steeds 3 a 4uur mee werken..

Versleten, kan toch niet?

Bijdrager
    Pieterr

Heb ik ook gehad. Je zult een nieuwe batterij moeten kopen.

Bijdrager
    Chorro

Dit zegt wel degelijk wat, het kijkt niet naar de cyclus maar naar de capaciteit van de batterij ten opzichte van hoe deze in nieuwstaat is.

Ik moet wel zeggen dat het dan erg hard is gegaan. Ik heb een MBP unibody (net geen jaar oud), 226 cycli op de teller en een health van 94%. Batterij werkt ook nog super, gaat met schermverlichting op hoog en WiFi aan nog een uur of 5 mee.

Overleg het eens met een APR in je buurt, kijken wat die zegt. Ik vind het niet gebruikelijk gezien je zoals je aangeeft ‘m niet als desktop gebruikt.

Bijdrager
    Giele

Even 140 Euro voor een batterij zie ik net, Jezus!

Toch eens langsgaan bij een Apple Store!

Bijdrager
    dionysos

Ik geef je zeer weinig kans dat het lukt maar je kan natuurlijk altijd proberen.

Bijdrager
    Chorro

Jaa, het is vrij prijzig. Ik hoop voor je dat zij ook zullen inzien dat dit niet helemaal normaal is. Laat je het nog even weten?

Bijdrager
    dionysos

Ik vind dit ook helemaal niet normaal maar heb jaar geleden eens voor een klant hiervoor naar apple getelefoneerd. Daar vertelde een vrouw dat dit betekend dat de batterij versleten is :s Daarom dat ik je weinig kans geef:)

Bijdrager
    Chorro

Tuurlijk kan een batterij versleten zijn, maar de cycli is aantoonbaar en er vanuit gaande dat Giele hier voor 100% de waarheid spreekt en de MBP dus niet als desktop gebruikt is het niet normaal dat de batterij er op dit moment in deze status mee ophoudt.

Bijdrager
    Thoomas

Mocht je de batterij niet gratis van Apple kunnen krijgen, kan je hier een goedkopere kopen (waarschijnlijk niet gemaakt door Apple, maar wel dezelfde capiciteit):
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35004
    Kost je maar iets meer dan 40 euro.

Bijdrager
    Ree

Ik had daar enkele maanden geleden ook last van; mijn batterij had inmiddels ruim 600 charge-cycles en daarmee viel de accu buiten enkele vorm van coulance.
    Een nieuwe accu dus moeten kopen en ja, die zijn inderdaad 140 euro.

Als ik mij goed herinner hanteert Apple de richtlijn dat bij 300 cycles minstens 80% capaciteit moet zijn.
    Kijk met de iStat Dashboard Widget wat de staat is van jou accu.

Tot slot;

Kijk uit met die batterij; ik heb de mijne op mijn bureau gelegd en in de twee weken dat-ie daar gelegen heeft is de accu steeds verder en verder open gegaan tot met een behoorlijke klap de hele deksel los kwam.

Bijdrager
    Giele

Net bij een ASP binnen geweest, ik moest eerst zelf contact opnemen met Apple zelf (daar het buiten garantie is) via het 070-nummer (België). In sommige situaties worden de batterijen wel vervangen buiten garantie maar dan moet Apple een casenummer aanmaken zodat ASP een nieuwe batterij mag leveren.

Ik ga dus morgen bellen!

Thx voor de link Macosxachist! Geeft wat vertrouwen in de apple service;-)

Bijdrager
    Giele

Pff, geraakte vandaag gewoon niet binnen op die Telefoonlijn!

Bijdrager
    Giele

Zo, daarstax binnengeraakt, heeft 30min geduurt.

De standaard tests werden gedaan (PRAM reset) en moest dan alle gegevens van de battrij geven (aantal cycli, capaciteit,…). Ze stuurde me naar een ASP met een referantienummer en dit heb ik gedaan. ben mijn batterij nu even kwijt. Deze week weet ik meer..

Volgens de telefonist was dat zwellen een ‘beveiliging’ tegen ontploffen.

Lets hope on good news!

btw, toen ik de mac met alleen de batterij opstartte vóór de pram reset gaf mijn ‘Over deze mac >> Meer info…’ weer dat er geen batterij aanwezig was en alle capaciteiten en cycli op 0! Aardig foutje:P

Bijdrager
    Vinhelper

Aha, nu dus even afwachten.

Goed dat je ons op de hoogte houd.:thumbsup:

Bijdrager
    Giele

Ik kan haast NIET geloven dat Apple me geen nieuwe batterij geeft… Mijn standaard, 4 jaar oude batterij, werkt nog steeds. Maar een nieuwere (jaartje oud) 2de batterij met maar 223 cycles en die op ontploffen staat valt niet binnen garantie?!

Dit vind ik echt grote zever… Wel meteen een andere batterij aansmeren want ze zijn op voorraad…

Pfff, morgen mijn beklag laten horen bij de ASP!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.