22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    frederikbove

Batterij macbook pro

In juli heb ik een 15″ macbook pro gekocht via de apple store.

Maar nual kan is mijn batterij cappaciteit naar 80% van wat hij normaal kan opladen.

Hij kan nu nog maar voor max 4412mAh opladen i.p.v 5500 mAh

Valt dit nog onder garantie of is dit “normaal”

Bijdrager
    Esquare

Hoe ga je met die batterij om?

Bijdrager
    frederikbove

wat bedoel je?

Die steekt gewoon alijd in mijn macbook pro en ik laad die telkens op

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat lijkt me logisch Frederik:)

Maar als je hem al telkens oplaad als hij nog 30% batterijduur heeft, dan
    “behandel” je de batterij niet optimaal en kan hij eerder “moe” worden.

Bijdrager
    frederikbove

dus eigenlijk moet je best je batterij telkens zo leeg mogelijk laten gaan en dat terug opladen?

En als hij vol is mag hij dan in de stroom blijven steken of ook beter dan op batterij werken en leeg laten gaan en dan terug opladen?

wat is het beste voor een batterij

Geblokkeerd
    Anoniem

Nu ik erover nadenk, je MacBook Pro zou misschien best eens
    onder het “battery exchange program” zou kunnen vallen:
    https://support.apple.com/macbookpro15/batteryexchange/
    Kijk op die website even of jouw serienummer overeenkomt met
    wat hun daar hebben staan;)

Hier heb je overigens een “guide” hoe je het best met je batterij
    om kunt gaan. http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Bijdrager
    Vin

op die apple batteries pagina staat nergens dat je je batterij helemaal moet leeg laten lopen. er staat alleen dat je in de trein enzo op de batterij werkt en dan thuis of op t kantoor de batterij weer oplaadt. Moet nou dus de batterij telkens helemaal leeg of mag je m ook al opladen als ie bijv maar voor de helft leeg is??

Bijdrager
    frederikbove

Mijn laptop valt daar onder maar mijn batterij niet

Geblokkeerd
    Anoniem

Ehmm, dat lijkt me vreemd. Het klopt of niet… half half daar doen ze niet aan;)
    Als je batterij er niet onder valt, dan geldt deze actie niet voor jou helaas.

Sic-one;
    Je geeft het antwoord zelf al eigenlijk. Maar in de praktijk ligt het voor
    iedereen anders imho. Sommige mensen willen perse zo lang mogelijk
    op de batterij kunnen werken, terwijl anderen het gebruik op de batterij
    puur gebruiken om “even” een 10-minuten presentatie te kunnen doen.

Voor de groep mensen die er zo lang mogelijk op (op de batterij) wilt werken
    geldt dat het ’t beste is om de batterij eerst leeg te laten lopen totdat het
    systeem aangeeft dat de batterij leeg raakt en je de adapter moet aansluiten.
    Meestal is dat op 6% volgens mij. Dan laad je hem helemaal op zonder
    hem tussentijds van de adapter af te halen.

Voor de andere groep, die dus zo min mogelijk op de batterij werkt en af
    en toe eens een 10-minuten presentatie geeft zal het wat minder uitmaken.

Bijdrager
    Esquare
    ”sic-one”

Moet nou dus de batterij telkens helemaal leeg of mag je m ook al opladen als ie bijv maar voor de helft leeg is??

Dat is hier al vaker aan de orde gekomen (en staat ook in de Apple-guide): bij de nieuwste generaties batterijen is het juist niet de bedoeling om hem steeds helemaal leeg te maken. Gewoon gebruiken zoals het uitkomt, maar wel ongeveer één keer per maand van helemaal vol naar helemaal leeg gaan, zodat het ding opnieuw gekalibreerd kan worden.

Bijdrager
    G-Force
    ”joram”

Dat lijkt me logisch Frederik:)

Maar als je hem al telkens oplaad als hij nog 30% batterijduur heeft, dan
    “behandel” je de batterij niet optimaal en kan hij eerder “moe” worden.

Dat geldt alleen voor NiCad batterijen, elke Lithium battery (of het nu -Ion is of -Polymer) mag niet elke keer leeg lopen, dan wordt ‘ie juist zwak.:)

Bijdrager
    Buzz

Esquare heeft gelijk, joram niet helemaal.

En verder is het ook simpel: Zodra de situatie het toelaat om een stopcontact te gebruiken gebruik je de adapter, of je batterij nou vol is of niet. Dan wordt je batterij zo min mogelijk belast, maakt ie minder laad-cycli mee, en zal hij dus in de loop der jaren langer meegaan.

Als je het liefst vrijwel altijd alleen maar op de batterij werkt dan zal de capaciteit van je batterij natuurlijk ook sneller achteruit gaan en zal je misschien na een jaar of wat een nieuwe batterij moeten kopen. Daar kan je natuurlijk ook voor kiezen.

Bijdrager
    Vin
    ”Esquare”
    ”sic-one”

Moet nou dus de batterij telkens helemaal leeg of mag je m ook al opladen als ie bijv maar voor de helft leeg is??

Dat is hier al vaker aan de orde gekomen (en staat ook in de Apple-guide): bij de nieuwste generaties batterijen is het juist niet de bedoeling om hem steeds helemaal leeg te maken. Gewoon gebruiken zoals het uitkomt, maar wel ongeveer één keer per maand van helemaal vol naar helemaal leeg gaan, zodat het ding opnieuw gekalibreerd kan worden.

dan doe ik het goed. wel hangt mijn batterij vaak voor wat langere tijd aan de netstroom. vaak de hele avond ofzo….

Bijdrager
    Buzz

Ik gebruik mijn PowerBook elke dag de hele dag op het werk op de netstroom, en thuis hangt hij ook bijna altijd aan het stopcontact. Ik gebruik dus de batterij alleen als het echt nodig is (onderweg bijvoorbeeld), en daardoor gaat hij het langste mee.

Bijdrager
    steve78

batterijproblemen.
    ik heb deze:

heb sinds 3 maanden een Macbook Pro 15 inch. zelf ben ik een ervaren macgebruiker (± 3 jaar werk en prive).

in september 2006 meegedaan aan het exchange/replacement programme voor de batterij van deze Macbook. Sindsdien ben ik niet echt tevreden.

Deze week is het volgende aan de hand:
    1. bij het opladen haalt ‘ie idd de 100% niet.
    2. bij ‘normaal’ gebruik (bv. itunes aan en e-mailen) op de batterij gaat hij al na 10 minuten naar ± 70%.
    3. rond de 60% schiet de MBP in de slaapstand (zonder waarschuwing) en is de batterij he-le-maal leeg. (ook gechecked met de LED’s op de batterij zelf).
    4. bij het WEER opladen van de batterij geeft ie dan aan dat het zo’n 20minuten duurt tot ie vol is. daar geloof ik niet zoveel van.

10 tot 15 minuten en een lege batterij… dit ritueel is me nu zo’n 15 keer overkomen. op netstroom werkt de MBP verder perfect.

maandag deed ie het wel weer normaal…en vandaag weer niet…wordt er een beetje gek van.

iemand tips??

Bijdrager
    Buzz
    ”steve78″

batterijproblemen.
    […]
    iemand tips??

Eén tip: Apple bellen.

Uiteraard mag je Apple aanspreken op de problemen die gekomen zijn sinds je de nieuwe batterij hebt gekregen. Bovendien valt je MacBook Pro nog gewoon onder garantie.

Bijdrager
    Vin
    ”Buzz_D”

Tip: Apple bellen.

nee. je moet even je PMU resetten. hoe dat moet kan je vinden op de apple site. gewoon ff zoeken daar op PMU.

Bijdrager
    steve78

check…PMU én PRAM reset gedaan…afgelopen weekend al.
    denk dat ik zeker Apple even ga bellen.
    batterij voelt ook ‘koud’ aan bij opladen en gebruik.

Bijdrager
    Brimme

mijn batterij doet ook heel raar sinds een paar dagen, heb hem ook omgeruild in september.
    batterij health is nog maar 65 procent terwijl ik hem pas 60 keer heb opgeladen.

hij doet nu helemaal niks meer, hij laad wel op en zegt ook dat hij vol is maar als ik de lader er af haal valt hij uit.

wordt dus apple bellen maar weet niet of het mijn batterij of macbook pro is

Bijdrager
    Buzz
    ”Brimme”

wordt dus apple bellen maar weet niet of het mijn batterij of macbook pro is

Dat soort dingen kunnen ze bij Apple dus als het goed is prima voor je uitzoeken.

Bijdrager
    steve78

heb met Apple gebeld. flink op mijn strepen gaan staan en binnen 1 dag een verse batterij in de bus.

ik vroeg ‘herkennen jullie het probleem…?’ jawel. daar krijgen ze veel klachten over, gaven ze uiteindelijk toe.

ik weet verder niet 100% of het wel aan de batterij ligt, maar deze week lijkt ie het aardig te doen.

denk een beetje dat Apple z’n populariteit niet aan kan…wat een hoop gezeur over die Macbooks de laatste tijd zeg….maar dit terzijde.

in de gaten houden dus!

Bijdrager
    steve78

heb met Apple gebeld. flink op mijn strepen gaan staan en binnen 1 dag een verse batterij in de bus.

ik vroeg ‘herkennen jullie het probleem…?’ jawel. daar krijgen ze veel klachten over, gaven ze uiteindelijk toe.

ik weet verder niet 100% of het wel aan de batterij ligt, maar deze week lijkt ie het aardig te doen.

denk een beetje dat Apple z’n populariteit niet aan kan…wat een hoop gezeur over die Macbooks de laatste tijd zeg….maar dit terzijde.

in de gaten houden dus!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.