12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    thomth

batterij macbook air

ik heb zaterdag een macbook air demo model gekocht. Dit model is 11 maanden oud. De batterij staat nu volgens CocoNut op 92% Toen ik de macbook kocht was het 95%. Kan de batterij echt in 4 dagen tijd 3% afnemen? Er zij 205 laadcyclussen geweest. Kan het zijn dat de batterij nog moet kaliberen ofzo?

En wat is nou beter? de batterij helemaal leeg maken of op 7-10% aan de lader legge ?

Bijdrager
    iep

Die weergave is nogal onnauwkeurig. Hij kan zelfs van uur tot uur wisselen (95%, uur later 92%, dan weer 99%, enz.).

Bijdrager
    thomth

en heeft kalibreren zin? Of is dat vrij nutteloos?

Moderator
    unSOUND

De batterij leeg trekken is in ieder geval zo’n beetje het slechtste wat je kunt doen bij een Li-ion accu. Gewoon aan de lader hangen als je er eentje in de buurt hebt, en los koppelen als je hem mee neemt. Gewoon mee werken, het is geen overschotel die je angstvallig in de gaten moet houden…

Bijdrager
    thomth

dus als ik thuis ga werken gewoon aan de lader leggen?

Maar zou ik de batterij ook nog moeten kalibreren? heeft dat zin?

Bijdrager
    iep

Kalibreren heeft totaal geen zin bij dit type Mac. De accu wordt aangestuurd door een microcontroller die de cellen nauwlettend in de gaten houdt en zorgt dat deze juist geladen worden. Apple raadt het daarom ook af. Dat kalibreren was alleen van toepassing op de oude Mac notebooks waarvan je de accu kon verwisselen. Sinds het unibody model geldt dat niet meer. Het enige wat je nog wel kunt doen is het resetten van de SMC. Dit systeem gaat namelijk wel over de stroomvoorziening en de powerbutton en kun je met zo’n reset weer in het gareel krijgen. Dat wil vaak nog wel eens helpen wanneer je problemen hebt met de powerbutton, accuduurweergave, enz.

Het leegtrekken van de accu wordt bij li-ion alleen aangeraden als je de accu voor lange tijd niet gaat gebruiken. Voor de rest doet het meer kwaad dan goed.

Bijdrager
    thomth

dus als ik naar bed ga, en mn de batterij staat op 40% bijv., gewoon aan de lader leggen voor de nacht. Of kan ik de macbook dan beter in de slaap stand zetten

Bijdrager
    Hansi2124

Aan de lader leggen en met klep dicht laten slapen…….

Bijdrager
    thomth

ik dacht altijd dat batterijen dan lui werden. Mn vader zegt altijd leegtrekken en weer helemaal vol maken

Bijdrager
    Hansi2124

Lees de posting van unSound hierboven dan nog even. En dan speciaal de eerste zin…..

Bijdrager
    jobz

apple.com/batteries

Moderator
    unSOUND
    thomth op 28 augustus 2012

ik dacht altijd dat batterijen dan lui werden. Mn vader zegt altijd leegtrekken en weer helemaal vol maken

Dat was eerder het geval bij NiCd en NiMH accu’s. Niet bij Li-ion accu’s.

“avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life, other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery once in a while”

Bron: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.