17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    .Arne

Batterij MacBook Air ('Service Battery'-melding)

Hallo allen,

Sinds kort (gisteren viel het me op) staat er bij de batterij ‘Service Battery’.

Als ik CoconutBattery draai, zie ik dat de capaciteit van mijn batterij nog maar op 74% ligt. Dat wil zeggen dat ik al 26% kwijt ben (!), hoewel mijn MBA nog maar 16 maanden oud is… :roll:

Dit lijkt me niet normaal? Wat moet ik doen? Ik kocht mijn MBA (16 maanden geleden dus) bij Saturn.

Bijdrager
    Napsju

26% lijkt mij heel normaal voor 16 maanden gebruik. Je hebt nog wel garantie, dus terug er mee!

Bijdrager
    Nikita

Even ter vergelijking: mijn 11″ MacBook Air heeft na 29 maanden nog 88% van z’n capaciteit over. Bij ‘normaal’ gebruik (nu 266 loadcycles volgens Coconut Battery)

Bijdrager
    A.M.Dekker

Mijn macbook white heeft na 4 jaar nog 82% over (344 cycles). Niet echt normaal dus dat het zo snel gaat.

Bijdrager
    Nikita

Maar even afgezien van de cijfers; heb je zelf het idee dat je accuduur er zo sterk op is achteruit gegaan?

Bijdrager
    .Arne

Batterijduur valt wel nog mee denk ik, lastig te zeggen.. Het is vooral vreemd dat ik de melding krijg ‘Service Battery’. Ik gebruik mijn laptop wel bijna dagelijks met de batterij, maar toch. Ik heb nog ‘maar’ 139 cycles en al zo’n afname in batterij. Daarvoor kan ik echter geen garantie aanspreken denk ik. Feit dat de MBA aangeeft dat er een probleem is (‘Service Battery’) zou dat – volgens mij – wel mogelijk moeten maken (?).

Bijdrager
    la1974

Heb je de accu al eens volledig leeg laten lopen. Het is belangrijk dit regelmatig te doen. De accu wordt dan gekalibreerd. Meer info over je accu staat hier.

Bijdrager
    Janjans

@.Arne Ik denk dat je inderdaad wel wat kan met garantie in combinatie met het feit dat de MBA zelf aangeeft dat er een probleem is. Maak hier voor de zekerheid even een screenshot van, je zal altijd zien dat je in de winkel staat en dat de MBA het dan net even niet aangeeft. Dat er een probleem is mag ook duidelijk zijn, wanneer je kijkt naar de verhouding van je % capaciteit, het aantal cycli en de leeftijd van de MBA.

Het risico met dit soort dingen is dat je ermee doorloopt en dat het dan in maand 25 echt mis gaat, en dan heb je geen garantie meer. Ook kan een probleem met de accu gevaarlijk zijn, krotsluiting, brand, enz. Ik zal er dus zeker mee terug gaan (en ook je poot stijf houden dat je wil dat ze het onderzoeken en niet laten je afschepen met een verkooppraatje, mochten ze dit gaan proberen).

Doch, volg eerst even de tip van @aandewiel op, wellicht verhelpt dat het probleem. Maar dan nog blijft het ook vreemd, vooral ook dat die melding gegeven wordt, en zou ik ‘m persoonlijk nog wel laten onderzoeken.

Bijdrager
    Nikita

Ik kalibreer ‘m inderdaad wel met enige regelmaat; wellicht dat dat inderdaad nog scheelt.

Bijdrager
    .Arne

Ik laat hem vanavond eens leeg lopen. De reeds sterke afname in batterij capaciteit zou wel sowieso een bummer zijn, zeker omdat het toestel nog maar 16 maanden oud is. Het gaat om een medio 2012 MBA; zit in die modellen geen zo’n batterij die 1000 cycles zou moeten meegaan of is dat pas in de latere toestellen?

Trouwens, niet onbelangrijk: ik heb vaak het probleem dat mijn MBA vastloopt wanneer hij toegeklapt wordt of wanneer hij in slaapstand geplaatst wordt. De computer wordt dan heel erg warm en je hoort de fans heel erg hard blazen. Uit slaapstand geraken, lukt dan niet meer (scherm blijft zwart). Hard reset is dan het enige dat helpt (met power button de computer afleggen en weer inschakelen). Daarna werkt alles weer perfect normaal. Ik heb dit probleem nooit wanneer ik actief de laptop gebruik… Dit heeft er wellicht iets mee te maken? Tips daarvoor? OS X eens opnieuw installeren? Momenteel helaas echter geen tijd voor.

Weet iemand trouwens hoe dit precies zit wat garantie betreft? Ik woon in België en heb normaliter twee jaar recht op garantie wat elektronische toestellen betreft. Maar Apple geeft standaard maar 1 jaar… Heb de laptop dan wel weer bij Saturn gekocht: hanteren zij Apples garantietermijnen of gewoon de Belgische wet? Ga sowieso mijn poot stijf houden.

Bijdrager
    Nikita

Nee, die 1000 cycli claimde Apple al bij de Unibody MacBook Pro uit 2009 / 2010 waar je de accu niet zelf kon verwisselen.

Dat tweede is sowieso niet goed, en Saturn = Media Markt en daar hoor je heel wisselende berichten over;)

Bijdrager
    RobbieB

Op accu’s zit wettelijk maar 6 maanden garantie. Apple geeft je 1 jaar, maar daar zit je ook al overheen, dus dat kun je helaas vergeten.

Bijdrager
    .Arne

Hoezo op accu’s maar 6 maanden? Waar staat dit in de Europese richtlijn?

Ik weet wel dat je na 6 maanden in principe moet kunnen aantonen dat het gebrek in het product er al vanaf het begin was, hetgeen absoluut niet eenvoudig is. Ik vermoed overigens dat het probleem met de batterij misschien een gevolg is van het andere probleem (het vastlopen met de fans heel hard blazend): batterij kan namelijk snel achteruit gaan bij te hoge temperaturen, zo blijkt. En telkens mijn laptop dit probleem heeft, wordt hij heel erg warm. Ik ga sowieso eens terug naar Saturn met mijn garantiebewijs.

Bijdrager
    sjoerdrei

Ik heb apple care en mijn macbook gaf het zelfde aan. Dus ik apple care bellen en zij zijden als je nog niet het maximum aantal cycles overscheden hebt en je lading in minder dan 75% dan heb ik recht op vervanging. Ik weet niet of dit alleen met apple care is?

Ik heb een macbook pro 13inch uit 2011

Bijdrager
    Nikita

Met Apple Care koop je natuurlijk een hoop gezeik af. Wellicht kan je hetzelfde bereiken (vervanging) zonder aanvullende garantie, maar dan zal je er veel harder aan moeten trekken.

Bijdrager
    .Arne

Op nogmaals terug te komen op deze zaak: vrijdag (examens voorbij) ga ik met mijn MBA richting Media Markt. Aankoop gebeurde 1,5 jaar geleden. Volgens consumenten wetgeving in België heb ik 2 jaar garantie, doch wanneer een periode van 6 maanden voorbij is, kan de verkoper vragen dat je het bewijs voorlegt dat het om een fabricagefout gaat.
    Iemand enig idee hoe ik kan aantonen dat deze stervende batterij een fabricagefout is? Heb echt niets bijzonders gedaan met m’n MBA, maar zo’n negatief bewijs zullen ze wel niet aanvaarden..

Bijdrager
    SunKeeper

Bekijk eerst even wat de huidige status dan precies is.
    Via Battery health (gratis) in de Mac App Store:
    https://itunes.apple.com/nl/app/battery-health/id490192174?mt=12

Als je daar een screenshot van hebt, is het zo te zeggen wat de garantiekansen zijn.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.