23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    lori90

Batterij laadt langzaam op. Nieuwe accu of adapter helpen niet!

Hallo allemaal,

mijn Macbook Pro van Medio 2009 heeft nu sinds een jaar problemen met de batterij. Eerst gaf de Macbook aan dat de batterij spoedig aan vervanging toe was. Nu merk ik sinds een paar maanden dat deze melding niet meer wordt weergegeven maar de Macbook aangeeft dat “de batterij niet wordt opgeladen”. Ik moet de Macbook 5 (!) dagen volledig aan de stroomverzorging hangen voordat hij weer tot 100% geladen is. Het lampje van de LED brand wel lichtjes groen (nooit rood).

Volgende heb ik al geprobeerd, maar wil jammer genoeg niet helpen:
    – Accu er uit halen en opnieuw erin
    – PREM (of PRAM?) resetten nadat ik gelezen had dat dit het probleem vaak oplost…
    – Nieuwe batterij hielp niet en heb ik dus teruggestuurd
    – Andere / nieuwe adapter aan de Macbook gehangen
    – Accupoort aan de Macbook met tandenstoker en wattenstaafjes schoongemaakt

Heb dus al erg veel geprobeerd en weet nu echt niet meer waar aan het ligt. Zou erg fijn zijn als iemand me met dit probleem kan helpen! Ik heb de Macbook hard nodig voor mijn studie die nog 1,5 duurt en kan me op het moment geen nieuwe veroorloven.

Bedankt voor de hulp!

Groet
    Lori

Bijdrager
    Buzz

Vreemd dat je de SMC-reset nog niet hebt geprobeerd:
    http://support.apple.com/en-us/HT201295

Nog vreemder dat een nieuwe batterij niet helpt, want het is gewoon een oud beestje. Wat zegt System Information, onder Power, over de batterij?

Bijdrager
    lori90

Zal ik eens proberen zodra ik de schroevendraaiers bij de hand heb.
    Ben overigens geen kenner dus heb altijd alleen maar gegoogeld en zo mogelijke oplossingen gevonden;)

Bedankt voor de tips!

System information zegt volgende over mijn batterij (geen idee wat ik daaruit af kan lezen).

Bijdrager
    Gekelderd

Hallo! Medio 2009 MacBook Pro batterijen moeten na een keer of 1000 opladen pas serieus merkbaar levensduurdegradatie krijgen. Die van jou is 1025 keer opgeladen. Net over het randje. Maar de degradatie is enorm in jouw geval. Er bestaat dus een kans dat je batterij stuk is in plaats van versleten.

Als je nog garantie hebt (bijv AppleCare Protection Plan) dan zou als ik jouw was Apple bellen om te kijken wat er nog mogelijk is. Als je geen garantie meer hebt moet je betalen of het nou een defect is of niet.

Bijdrager
    lori90

@gekelderd: ik had een nieuwe batterij besteld en deze ook in de laptop geplaatst. De melding “batterij wordt niet opgeladen” bleef alleen hetzelfde…

Garantie heb ik niet meer. Vind het ook niet erg een nieuwe batterij te moeten kopen, maar daarmee was het probleem niet opgelost…

Bijdrager
    Buzz

De conditie van je batterij wordt ook als “normaal” aangegeven. Als een nieuwe batterij en lader niet helpen zit het probleem dus in je MacBook. Heb je de SMC reset nu al geprobeerd?

De melding “batterij wordt niet opgeladen” betekent vaak dat de computer (bijna) evenveel stroom verbruikt als de voeding kan leveren, zodat er geen stroom overblijft om tegelijkertijd op te laden. Je krijgt die melding bijvoorbeeld als je een 15″ MacBook Pro aan het werk zit, terwijl deze op de voeding van een 11″ MacBook Air is aangesloten. Als je de computer uitzet of laat slapen moet er dan wel altijd kunnen worden opgeladen.

Het zou dus kunnen dat je MacBook om een of andere reden veel stroom verbruikt. Je zou eens naar energieverbruik in activiteitenweergave kunnen kijken, maar ik denk niet dat dat het is. Het zou ook om een defect of fout kunnen gaan waardoor er minder stroom binnenkomt of meer verbruikt wordt dan normaal. Als dit een softwarematig iets is dan zou een SMC reset moeten kunnen helpen.

Bijdrager
    lori90

Dankjulliewel voor de tips!

Ik ben nu bij mijn ouders thuis en die hebben geen schroevendraaiers. Kan volgende week woensdag de macbook pas open maken en dus een SMC reset doen. Laat wel even weten of het wat geholpen heeft!

Bijdrager
    Buzz

Voor een SMC reset heb je nooit een schroevendraaier nodig en hoef je nooit je Mac open te maken!

Bijdrager
    lori90

@Buzz_D op de apple Support website staat vermeld dat macbooks met een batterij die je er zelf uit mag halen, er bij de SMC reset uitgehaald moeten worden. Ik heb de truc net na jouw tip zonder het verwijderen van de batterij gedaan en mijn mac net weer opgestart. De melding “batterij laadt niet op” is er alleen nog steeds en de Macbook laadt nog net zo langzaam op…

Bijdrager
    Buzz

Goed, als je batterij er uit kan, dan moet je dat doen voor de reset, maar daar heb je geen schroevendraaier voor nodig.

Bijdrager
    lori90

Zou niet weten hoe ik die achterste klep er zonder schroevendraaiers af zou moeten krijgen;)

Bijdrager
    G-Force

Als je de klep er af moet schroeven valt je Mac onder de categorie “niet-verwijderbare batterij”. Van de Unibody MacBook Pro’s heeft enkel de Late 2008 een verwijderbare batterij.

Was die batterij die je had besteld een originele of een namaak? Je huidige batterij is hoe dan ook wel een beetje op, 1000 cycli is veel. Het kan best zijn dat de nieuwe batterij pas optimaal werkt na een SMC-reset.

Bijdrager
    Buzz

Bedankt G-Force, dat bedoelde ik inderdaad.

lori90: De juiste procedure voor de SMC reset van jouw machine staat dus onder het kopje: “Resetting the SMC on portables with a battery you should not remove on your own”, onder de eerder genoemde link.

Als je dat hebt gedaan en het heeft niet geholpen dan kan je dat in ieder geval van je lijstje strepen. De oorzaak en oplossing blijven dan voor mij raadselachtig.

Als je de procedure met 5 seconde de aan/uit knop ingedrukt houden hebt geprobeerd te volgen dan was dat dus niet de juiste procedure, en is het logisch dat het geen resultaat heeft gehad. Je moet dan nog even de juiste SMC reset procedure uitproberen.

Bijdrager
    wwgnr

Dank voor de SMC-reset tip. Ik heb net een nieuwe batterij in m’n macbook unibody gezet, met hetzelfde probleem. Na de SMC-reset werkt alles weer naar behoren.

Bijdrager
    Naej

Uhm. Is het meest voor de hand-liggende hier niet gewoon het geval? Gevalletje overbrenging-stroom-naar-adapter-is-kaduuk? Dat ding heet de DC-in Board en is vrij eenvoudig te vervangen.

Bijdrager
    Buzz

Naej: Ja, als de SMC reset niet werkt denk ik dat dat de volgende stap is om te (laten) onderzoeken.

Bijdrager
    lori90

Zo, hier even een update: ik heb de SMC reset (“Resetting the SMC on portables with a battery you should not remove on your own”) uitgevoerd en merkte na het opnieuw opstarten al meteen dat het niet werkte. De Macbook laadt nog steeds langzaam op en geeft de melding “batterij wordt niet opgeladen”.

Afgelopen weekend heeft mijn vriend (ITer) de nieuwe DC-in board ingebouwd. Dit was nog best een werkje aangezien het motherboard er daarvoor uitgehaald moest worden… Daarna de laptop nieuw opgestart, maar zelfs dit nieuwe onderdeel helpt niet!

Ik ben ondertussen ten einde raad en weet niet meer waar het aan zou kunnen liggen. Denk dat ik me maar gewoon bij het feit neer moet leggen dat de laptop oud is en dus gebreken heeft…

Bijdrager
    Naej

Misschien gek idee, maar heb je eraan gedacht dat de defecte DC-In je accu heeft vernacheld en je nu dus een nieuwe accu erin moet zetten?

Bijdrager
    lori90

Zou ik natuurlijk uit kunnen proberen voordat ik een nieuwe accu koop:)
    Zal een vriend met dezelfde laptop eens navragen, goed idee!

Bijdrager
    Naej

Let us know!

Bijdrager
    lori90

Zo… ik heb er een nieuw probleem bij want van de week is de macbook batterij tot 0% gekomen en nu wil de laptop niet meer opstarten. Ook niet als hij aan de stroom hangt! Iemand met verglijkbare batterij ken ik niet, dus heb ik er een besteld. Die wilden we er gisteren inzetten, maar nu blijken de kleine schroefjes aan de batterij helemaal kapot gedraaid te zijn waardoor ik ze zelfs met de juiste schroevendraaier niet meer uit krijg!

Wie heeft er een tip?! Sterke secondenlijm heb ik al geprobeerd, maar wilde niet baten..

Bijdrager
    jjoerii

Hallo Lori90 en anderen,

Heb je ondertussen al een oplossing gevonden? Ik kamp namelijk met hetzelfde probleem.
    Mijn macbook air 2011 herkent de netvoeding wel (led brand een klein beetje groen) batterij nog 19% maar laadt niet meer op.

Wat heb ik geprobeerd:
    – Andere Magsafe geprobeerd.
    – SMC reset
    – PRAM reset

Batterij heeft nog maar 159 cycli gehad en wordt gewoon herkend. Wat kan ik doen?

Bijdrager
    bjorngra

Waar moet ik een nieuwe Macbook Air (eind 2010) A1369 batterij (merk) kopen? Zijn er betrouwbare aftermarket parts?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.