26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Jello

Batterij iBook G4

Geachte,

Is het normaal dat een batterij van de kwaliteit iBook G4 slechts 15min. maar meegaat na 2 jaar?
    Ik vind dit een beetje ondermaats voor een computer die 1 500 euro gekost heeft.

Zelf schat de mac dat de batterij nog 1,5 u goed is, maar na 15min valt de iBook uit (sluimer), bij terug aanschakelen meld hij vervolgens dat de huidige batterij spanning 0% is (en oplaad).

Hoe kan hij zomaar van 80% naar 0% gaan?
    Waarom geeft hij geen melding meer dat de batterij bijna op is?

Dit duid volgens mij op een defecte batterij, die na zo’n relatieve korte tijd nog niet defect zou mogen zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

M.v.g. Jelle,
    een klant van IT PRO te gent,

Hallo,

Laptop batterijen zijn gemaakt om een aantal cycli mee te gaan. Bij intensief gebruik is het goed mogelijk dat de batterij na twee jaar aan vervanging toe is. (ik heb net hetzelfde voor met mijn eigen ibook…)
    Een nieuwe batterij komt op 129 euro in.btw.

Met vriendelijke groet,

Wat vinden jullie van een batterij van 2jaar?
    Ik vind het relatief niet echt correct dat zo’n batterij al na 2 jaar ‘peut’ zegt.
    Die moet toch nog bedrijfsbekwaam zijn, of niet?

Bijdrager
    Vin

mijn batterij van mijn oude iBook (2 jaar oud) is ook heel erg slecht. dat je computer zomaar in sluimerstand valt kan je verhelpen door de PMU even te resetten (zie apple support pagina daarvoor). Mijn iBook batterij ging na 2 jaar ook nog maar 25 minuten mee….

Bijdrager
    Jello

ah, dus het is normaal dat een batterij na 2 jaar peut zegt?
    Dan zal ik maar schoontjes zoals de rest eventjes 130€ ophoesten, het is het einde van de wereld niet… maar toch niet echt handig:P

Mensen die het tegendeel hebben? of dit bevestigen?

Bijdrager
    Vin
    ”Jello”

ah, dus het is normaal dat een batterij na 2 jaar peut zegt?
    Dan zal ik maar schoontjes zoals de rest eventjes 130€ ophoesten, het is het einde van de wereld niet… maar toch niet echt handig:P

Mensen die het tegendeel hebben? of dit bevestigen?

Nou echt normaal is het natuurlijk niet. maar het is ook zeker geen uitzondering!

Bijdrager
    MacAanZee

De levensduur van je batterij hangt vooral af van de manier waarop je hem hebt gebruikt. Als je je laptop heel vaak op het lichtnet aangesloten hebt en de batterij zelden helemaal leeg gebruikt, dan gaat hij niet lang mee. Een batterij moet je in het begin een aantal keren steeds helemaal opgebruiken en daarna minstens 2x per maand helemaal leeg gebruiken. Als je ‘m steeds alweer oplaadt als hij nog (lang) niet leeg is, wordt hij steeds luier en bekort het de levensduur enorm. De batterij van mijn powerbook G4 is al zes jaar oud en gaat ook niet erg lang mee, maar zeker toch wel drie kwartier.

Bijdrager
    Marius1976

Dat klopt niet helemaal MacAanZee.

Jij beschrijft eerder hoe je met een Nikkel-Cadmium cel moet omgaan dan met een Li-Ion.

De iBook laptops zijn van het laatste model, en hebben er een hekel aan om juist helemaal leeg opgebruikt te worden. Wat je zegt van 1 of 2 keer per maand is meer van toepassing als de batterij weinig tot niet wordt gebruikt, om te garanderen dat de ‘juice’ toch nog enigszins in beweging blijft.

Apple zelf adviseert om ‘onderweg’ in de trein bijvoorbeeld de accu gewoon te gebruiken, maar bij thuiskomst, of op kantoor de iBook op de lader aan te sluiten.

En dat is ook de aanbevolen richtlijn dus voor Li-Ion accu’s in het algemeen.

Het lijkt wel of een complete generatie mensen een soort collectief trauma heeft opgelopen door het gebruik van Nikkel Cadmium cellen en iedereen nu nog steeds met angst in z’n hart rondloopt om mogelijk een bepaald ‘geheugeneffect’ te creeeren. Daarmee niet wetende dat juist helemaal leegtrekken van een li-ion cel het slechts is wat je kunt doen.

Marius

Bijdrager
    Vin
    ”MacAanZee”

De levensduur van je batterij hangt vooral af van de manier waarop je hem hebt gebruikt. Als je je laptop heel vaak op het lichtnet aangesloten hebt en de batterij zelden helemaal leeg gebruikt, dan gaat hij niet lang mee. Een batterij moet je in het begin een aantal keren steeds helemaal opgebruiken en daarna minstens 2x per maand helemaal leeg gebruiken. Als je ‘m steeds alweer oplaadt als hij nog (lang) niet leeg is, wordt hij steeds luier en bekort het de levensduur enorm. De batterij van mijn powerbook G4 is al zes jaar oud en gaat ook niet erg lang mee, maar zeker toch wel drie kwartier.

dat is niet waar macaanzee. dat is alleen bij de oudere batterijen. Ik heb m’n macbook pro nu ook altijd aan het lichtnet zitten. in de veronderstelling dat dat absoluut niet slecht is….

EDIT: zoals marius dus ook al zei… had z’n post niet gezien…..

Bijdrager
    MacAanZee

Er zijn toch al jaaaaren Li-ion batterijen – ook bijvoorbeeld in telefoons en mijn ervaring is toch dat je ze een beetje aan het werk moet houden. Ik ben wel benieuwd hoe de vraagsteller zelf zijn batterij heeft gebruikt??!!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Mijn ervaring is dat hoe je je batterij ook gebruikt het totaal geen garantie is of ie nu lang meegaat of niet.
    Ik ken een hoop mensen met een ibook, macbook of powerbook die hem helemaal niet gebruiken zoals het moet.
    Ik daarentegen heb altijd gedaan wat Macaanzee vertelt en mijn batterij is na 29 maanden en 729 laadcycli nog 31 % .
    Mijn vriendin bv. zit nog aan 80 % en die van haar is 26 maanden oud (ibook G4)
    Een vriend van mij heeft helemaal niks meer over na 31 maanden… (powerbook G4)

Kwestie van geluk hebben dus. Dat is met alle batterijen zo. Daar kan niemand iets aan doen, ook Apple niet.

Bijdrager
    Ken

De batterij van mijn iBook is eveneens 2 jaar oud, ik werk zowel op de batterij als op netspanning, en heeft nog 8% van zijn capaciteit.
    Een twintig minuten, zeg maar.

Niks aan te doen, vrees ik… Tijd voor een nieuwe.

Bijdrager
    passenger

Marius, je vergelijking gaat enigszins mank. De vergelijking met NiCad klopt namelijk niet wat betreft het belasten van de accu. Heel veel mensen pluggen hun adapter tussentijds vaak in en da’s dus niet zo goed. Maak je de laadcyclus af, dan is de schade beperkt. Het is voor een accu beter hem te gebruiken tot-ie begint te zeuren dat-ie leeg gaat. Hou je je daaraan, dan moet je accu ook na 2 jaar goed blijven. Zo zat mijn Powerbookje (met foute accu) na anderhalf jaar nog op 93%.

De garantie op accu’s is zeer beperkt, omdat niet teachterhalen is of ze ‘goed’ behandeld zijn. Hard maar logisch, vind ik.

Bijdrager
    Festinger

Over dit onderwerp zijn al veel dingen gezegd. Zeker ook op dit forum. Ik raad je in ieder geval aan om het volgende draadje eens geheel te lezen:

Het Grote Apple Laptop Accu Topic:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=671544&highlight=accu+topic#671544

Algemeen:
    – Een li-ion accu is een zeer complex apparaat. .
    – Er zijn veel klok-klepel verhalen over geheugen-effecten, ‘lui’ worden, geheel ontladen of niet etc etc.
    – Een accu is een relatieve zwakke schakel in hedendaagse consumenten apparaten. Dit kan zijn oorzaak hebben in het ontwerp van de technologie, en het kan zijn oorzaak hebben in het gebruik van de technologie.

Er veel over lezen maakt je waarschijnlijk wel wijzer.

Bijdrager
    Vin
    ”passenger”

Marius, je vergelijking gaat enigszins mank. De vergelijking met NiCad klopt namelijk niet wat betreft het belasten van de accu. Heel veel mensen pluggen hun adapter tussentijds vaak in en da’s dus niet zo goed. Maak je de laadcyclus af, dan is de schade beperkt. Het is voor een accu beter hem te gebruiken tot-ie begint te zeuren dat-ie leeg gaat. Hou je je daaraan, dan moet je accu ook na 2 jaar goed blijven. Zo zat mijn Powerbookje (met foute accu) na anderhalf jaar nog op 93%.

De garantie op accu’s is zeer beperkt, omdat niet teachterhalen is of ze ‘goed’ behandeld zijn. Hard maar logisch, vind ik.

maar dan laat je je batterij dus wel helemaal leeg gaan. en dat schijnt niet zo goed te zijn… had je dus gelijk met zo’n lange levensduur van je batterij of heb je hem goed behandeld?

Bijdrager
    MacAanZee

@ Marius en Sic One:

Apple adviseert op zijn eigen site wel degelijk dat het ook voor Li-ion batterijen beter is ze helemaal te gebruiken totdat ze leeg zijn. Zie het volgende citaat van Apple.nl:

Lithium-ionbatterijen
    Laad lithium-ionbatterijen opnieuw op wanneer deze leeg raken. Hoewel bij dit type batterijen het “geheugeneffect” niet optreedt, wordt u toch aangeraden de batterij volledig te ontladen voordat u deze opnieuw oplaadt.

Bijdrager
    Vin
    ”MacAanZee”

@ Marius en Sic One:

Apple adviseert op zijn eigen site wel degelijk dat het ook voor Li-ion batterijen beter is ze helemaal te gebruiken totdat ze leeg zijn. Zie het volgende citaat van Apple.nl:

Lithium-ionbatterijen
    Laad lithium-ionbatterijen opnieuw op wanneer deze leeg raken. Hoewel bij dit type batterijen het “geheugeneffect” niet optreedt, wordt u toch aangeraden de batterij volledig te ontladen voordat u deze opnieuw oplaadt.

en hier staat het tegenovergestelde:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Bijdrager
    Vin
    ”MacAanZee”

@ Marius en Sic One:

Lithium-ionbatterijen

en hier staat het tegenovergestelde:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

ps. lees het stukje helemaal onderaan ff

Bijdrager
    MacAanZee

Staan een aantal nuttige tips in – zoals verwijderen van batterij bij lange tijd via lichtnet gebruiken en de temperatuur van de batterij, maar het blijft denk ik dat je de batterij toch regelmatig helemaal moet gebruiken. Dus ik volg het advies van Apple daaroverm maar op. Dat werkt bij mijn telefoons ook altijd prima.

Bijdrager
    Vin
    ”MacAanZee”

Staan een aantal nuttige tips in – zoals verwijderen van batterij bij lange tijd via lichtnet gebruiken en de temperatuur van de batterij, maar het blijft denk ik dat je de batterij toch regelmatig helemaal moet gebruiken. Dus ik volg het advies van Apple daaroverm maar op. Dat werkt bij mijn telefoons ook altijd prima.

ja maar ik laad m’n telefoon ook heel vaak op als de batterij nog helemaal niet leeg is. ik heb dat ding al 1,5 jaar en de batterij gaat nog een week mee ofzo…. dus…

Bijdrager
    Apple X

Jup, ik ken dit tafareel ook. Deze iBook is in 2004 gekocht, en nu gaat de batterij ook nog maar anderhalf uur mee. Helaas erg jammer.. Maarja, word toch nog eens een keer nieuwe batterij kopen..

Bijdrager
    macpro

Mijn iBook is nu bijna 3 jaar oud en de batterij staat volgens Coconut Battery nog op 104%!!
    Hangt altijd aan de stroom en vrijwel niet op batterij.

Bijdrager
    MacAanZee

Tja…als ie aan de stroom hangt kan ie wel 104% staan – maar haal ‘m eens los!

Bijdrager
    macpro

Dan ook.

Bijdrager
    Eehhm…

Mensen, check als je batterij raar doet altijd eerst het nummer van je batterij en je iBook of PowerBook bij Apple!

Klik hier (Apple support battery exchange program) en vul rechts je serienummers in.

Waarschijnlijk doet ie het niet goed omdat ie niet goed is. Had ik ook, en ik kreeg meteen een spinternieuwe batterij!

Bijdrager
    vogel

Staat er niet bij, deed toch raar.
    Dat programma geldt voor batterijen die te heet kunnen worden. Mijn 14′ iBook G4 komt daar niet voor in aanmerking, maar kapte er ook na een kwartier mee. iBookje is nu bijna drie jaar oud.
    En je kon kalibreren wat je wilde, maar het bleef sukkelen. De PMU reset heeft ‘m in ieder geval een goeie opkikker gegeven. Dus als hij echt niet lang meer meegaat en ermee stopt, terwijl de meter nog 50 of 60% aangeeft, even resetten en opnieuw kalibreren. Geen centje pijn en het scheelt je voorlopig 130 euro.

Bijdrager
    murcielago

download coconutbattery en je weet de status van je batterij
    een batterij wordt alleen vervangen onder garantie als deze binnen een jaar of bij 300 laadcycli minder dan 50% laadcapaciteit over heeft

Bijdrager
    vogel

Coconut zegt wat over de batterij, maar je hebt er niks aan als je pwermanagement niet goed zit. Dan geeft ie aan dat je nog 60% vermogen hebt en toch flikkert ie na een kwartier in de sluimerstand. Na een reset moet het, als het goed is, wel overeenkomen met wat Coconut aangeeft.

Resetten lijkt me alleen zinnig als je laptop voortijdig in de sluimerstand schiet.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.