7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Batterij gaat niet meer zo lang mee na update

Hoi

Ik heb een ibook G4 en na 10.3.9 geupdate te hebben gaat mijn batterij niet meer zo lang mee (2u30 ipv 3u45). Lijkt me geen toeval. Wat moet ik doen?

Bijdrager
    J-roen

Hoi,

Hoe staan de energieinstellingen in je systeemvoorkeuren? Wellicht dat deze aangepast zijn bij het updaten. Dat zou invloed kunnen hebben op je batterijduur.

Bijdrager
    JanWeijers

Enne, heb je de tijden dat je batterij meegaat werkelijk gemeten? Of komt 2u30 en 3u45 uit wat aangegeven staat in je menubalk?

Die tijden in de menubalk zijn niet erg betrouwbaar.

Jan

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dat de tijden niet erg betrouwbaar zijn klopt. Heb toch de indruk dat de batterij minder lang meegaat. Ik zal eens de werkelijke tijd meten.
    In mijn voorkeuren staat alles zoals ik het wil. In ieder geval bedankt!

Have fun met de nieuwe Tiger!:x

Bijdrager
    TurkishDelight

zoiets had ik in panther ook meegemaakt…. maar dan komt er meestal een batteryupdate.dmg…
    ik denk dat je daar op moet wachten…:|

Bijdrager
    Festinger

De batterij duur die de indicator aangeeft in geschatte tijd is inderdaad heel onnauwkeurig. Het schijnt ook technisch lastig te zijn om de momentane capaciteit van een batterij te meten, vandaar.

Bij mij staat de teller bij een volle batterij ook nog wel eens op 7,5 uur!.:D Dat zakt daarna dan vrij snel in tot een pessimistische 3,5 uur. In praktijk kan ik er vaak zo’n 5,5 uur mee doen, mijn batterij is nog vrij nieuw, en het 12″ ibook is behoorlijk zuinig.:P

Ik vond ergens op internet een python script dat een tellertje laat lopen zolang het notebook op de batterij loopt. Daarmee is de daadwerkelijke duur dus wel nauwkeurig.

Zie bijvoorbeeld:
    http://dsandler.org/wp/archives/2005/03/07/battery-script-for-mac-portables

Is wel lastig natuurlijk, je moet het via de terminal starten. Ik kan me niet anders voorstellen dat dat mooier moet kunnen. Wellicht staat dat nog elders op internet.

Dat een software upgrade ervoor kan zorgen dat er meer energie wordt gebruikt kan ik me overigens wel voorstellen. Bij een update van 10.3.8 naar 10.3.9 zie ik daar de reden niet zo van in. Maar bij een upgrade van 10.3 naar 10.4 weer wel. Door spotlight wordt de harddisk volgens mij veel vaker aangesproken. De index waar zo’n zoektechnologie op gebaseerd is moet, zo lijkt me, zeer regelmatig bijgehouden worden. Dat gaat vast met meer energie gebruik gepaard.
    Ik heb 10.4 te kort uitgeprobeerd om er iets over te kunnen zeggen 8). Ik houd het nog even bij 10.3.8 voorlopig.

Edit: Er is nog veel meer over dit onderwerp op internet te vinden. Zie ook hier:
    http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030311220217671

Bijdrager
    microtje

ik merkte net op dat mijn batterij erop vooruitgegaan is met een merkbaar verschil:lol:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.