11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Tempest

Batterij doet vreemd

Mijn 15″ MacBook Pro uit 2008 doet tegenwoordig enorm raar.
    Als hij in het stopcontact steekt werkt hij perfect, maar als ik hem eruit haal, valt hij na een kwartiertje gewoon uit.
    Hij gaat niet in sluimerstand of zo, hij valt gewoon uit. Herstarten gaat dan niet, tenzij je de stroomadapter terug insteekt.
    Wat vreemd is, is dat de batterij nog steeds zo’n 75-80% is opgeladen als hij uitvalt.
    Er staan 416 cycles op, maar het zou toch niet mogen dat hij stomweg uitvalt?

We hebben een tijdje geleden wel een kortsluiting gehad, waardoor ineens mijn hele batterij was leeggetrokken (hoe kan dit?) en hij gewoon uitviel. Dan heeft hij nog even vrij goed gewerkt en sinds kort valt hij na iets meer dan een kwartier gewoon uit, zonder in sluimerstand te geraken.

Wat nog vreemd is, dat wanneer ik het scherm dichtklap, zonder de stroomadapter, dat hij gewoon rustig doet wat hij hoort te doen. Als ik hem heel lang laat staan, gaat de batterij leeg geraken (logisch), maar dan valt hij niet stil. Ik kan hem openklappen, even werken en dan valt hij weer stil.

Heeft er nog iemand dit probleem gehad en wat zou de oplossing hiervoor kunnen zijn?

Bijdrager
    stavos

Bij kortsluiting krijgt het het stroomnetwerk in huis zo’n enorme klap dat het (uit veiligheid) er uit knalt. Je hebt best kans dat de klap doorgetrokken is naar je MacBook en daarmee de ‘inhoud’ leeg getrokken wordt wanneer de klap weer wegtrekt. Ik zou verwachten dat de adapter deze klap deels op zou moeten vangen, maar schijnbaar dus niet genoeg. En het is goed mogelijk dat er nu dus intern schade is opgetreden, waardoor je batterij kuren vertoont. Je hebt dus best kans dat je batterij vervangen zou moeten worden. Misschien dat ze bij een APR het een en ander kunnen doormeten?

Bijdrager
    Xentro

Heb dit ook gehad, een PRAM reset hielp bij mij. Maar nu durft hij nog op 9 minuten uitvallen, terwijl er effectief nog stroom op die batterij moet zitten ..

Bijdrager
    Tempest

Bedankt voor de reacties.
    Ik zal die PRAM reset eens proberen.

Bijdrager
    Vinhelper

Kun je niet beter de batterij kalibreren?

En een PRAM-reset kun je doen, maar voor de batterij maakt dat weinig of niets uit. Doe dan beter een SMC-reset.

En bekijk de instellingen eens, in Systeemvoorkeuren>Energiestand. Staan deze correct, en volgt de machine ze ook op?

Ikzelf heb daar een tool voor moeten installeren, want zonder dat programmatje zou mijn Mac nooit de sluimerstand inschakelen, op geen enkel moment.

Maar voordat het zover is, bekijk eerst de opties aan het begin van deze post.

Bijdrager
    Xentro
    Vinhelper op 27 januari 2011

Kun je niet beter de batterij kalibreren?

En een PRAM-reset kun je doen, maar voor de batterij maakt dat weinig of niets uit. Doe dan beter een SMC-reset.

En bekijk de instellingen eens, in Systeemvoorkeuren>Energiestand. Staan deze correct, en volgt de machine ze ook op?

Ikzelf heb daar een tool voor moeten installeren, want zonder dat programmatje zou mijn Mac nooit de sluimerstand inschakelen, op geen enkel moment.

Maar voordat het zover is, bekijk eerst de opties aan het begin van deze post.

Juist dat was het een SMC-reset, geen PRAM. My Bad

Bijdrager
    iep

Dat klinkt als een defecte accu. Als een SMC-reset en een accu calibratie geen soelaas bieden dan zul je helaas echt je accu moeten gaan vervangen.

Bijdrager
    nebilem

Vervang gewoon je accu 416 cycles is erg veel dit is alleen maar uitstellen.

Bijdrager
    Tempest

Hoe weet je of een SMC reset gelukt is?
    Ik heb deze handleiding gevolgd, maar het geeft absoluut geen melding of wat dan ook…

Bijdrager
    piddy4888

Je krijgt geen melding, je moet er maar van uit gaan dat het gelukt is.

Bijdrager
    Vinhelper

Als je slim genoeg bent om van 1 naar 5 te tellen, lijkt me het wel gelukt. Houd er desnoods een klokje naast.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.