17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

Batterij aan z’n eind? Of toch iets anders?

Mijn iBookje doet het de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar als ie an het lichtnet hangt. Als ik onderweg werk, dan houdt ie het soms nog geen kwartier vol en dat met een volle accu. De meter geeft aan dat er dan nog genoeg inzit en ineens wordt alles zwart en is ie niet weer wakker te krijgen, totdat je de stekker in een stopcontact steekt.
    Coconut Battery geeft aan dat de batterij nog 62% van z’n vermogen zou moeten hebben. Dan kan je er toch wel langer dan een kwartier mee werken?
    Een nieuwe accu kost maar liefst 130 euro. Toch maar doen? Of is er wat anders aan de hand?
    Aan het lichtnet heb ik geen enkel probleem, behalve dat af en toe het scherm wat flikkert (bekabeling binnenin?), maar dat is op dit moment wel okee. Het is een 14″ dus komt ie niet in aanmerking voor een gratis nieuwe batterij.

Bijdrager
    ibook2fast

Ik had ook een iBook G4, de 12″ versie, die een maand of drie geleden ook rare kuren gaf: ineens uitvallen terwijl deze nog aangaf dat de accu nog voldoende vol was. Heb er toen voor gekozen een nieuwe accu te kopen, en heb er nu veel plezier van… het voelt weer als toen ik m’n iBook kocht! Denk dus dat het inderdaad aan je accu ligt…

Bijdrager
    vogel

Dus dat programmaatje Coconut Battery geeft eigenlijk onzin aan? Mmm, dan moet het misschien maar. Wil nu nog geen nieuwe laptop kopen. Teveel klachten over de eerste lichting en 10.5 komt over een half jaar uit.
    Maar toch, 130 euro voor een batterijtje…

Bijdrager
    ibook2fast

Dat Coconut Battery onzin aangeeft wil ik niet zeggen… ik geloof dat-ie bij mij toen aangaf nog maar 20-30% van z’n maximale kracht te hebben. Een nieuwe accu heeft (even uit m’n hoofd gezegd) 4400 mAh. En blijkbaar kan de iBook dan niet meer betrouwbaar zeggen wanneer de accu leeg is. Heb namelijk toen alles geprobeerd om ‘m opnieuw te calibreren en zo… uiteindelijk was een nieuwe accu de beste oplossing. Als je de (financiele) mogelijkheid hebt om een nieuwe MacBook te kopen zou ik daar ook zeker voor kiezen! Anders is die 130 euro ook de moeite waard. Ik vind dat de snelheid van ‘m iBook zeker nog acceptabel is voor hetgeen wat ik ermee doe… succes met je keuze:)

Bijdrager
    iDuck

Coconut Battery haalt zijn informatie uit OSX zelf, in systeemprofiel kan je deze data ook aflezen onder voeding.
    Als deze nog 62% aangeeft zal ik hem voordat je besluit tot aankoop van een nieuwe accu eerst het zaakje eens kalibreren. Want hier klopt toch iets niet?… De iBook mag niet op zwart gaan, maar in de sluimer schieten bij 3% of minder accu lading.

Bijdrager
    vogel

Maar hoe kan ik ‘m kalibreren als ie bij waarden van 41% of 59% al in de slaapstand schiet? Heb ik al eens geprobeerd en hij geeft dan best snel weer aan dat ie vol is. Het groene LEDje gaat dan branden.
    Maar goed, ik zal het eens proberen.
    Een waarschuwing komt er ook niet eens. Het is gewoon pats, zwart.

Bijdrager
    Marius1976

Wat geeft de accu ZELF aan met de lichtjes (testknopje indrukken) nadat alles op ‘zwart’ is gegaan?

Marius

Bijdrager
    Marius1976
    ”johie”

Coconut Battery haalt zijn informatie uit OSX zelf, in systeemprofiel kan je deze data ook aflezen onder voeding.

Toch vraag ik me af of dat helemaal goed beredeneerd is.

Volgens mij houdt de accu zelf (in de electronica van de accu) bij hoe hij er voor staat. De info in die accu wordt idd uitgelezen door OS X. Het is echter niet zo dat de info dus een ‘verzinsel’ is van OS X ofzo. Het is realtime info die uit de accu zelf komt. Als je namelijk de accu verwisselt en daarna bijvoorbeeld in een ‘verse’ iBook zou zetten, dan is die info precies hetzelfde. Dat geeft aan dat de accu uitgelezen wordt, en niet dat het iets is waar OS X zelf iets bij zou houden.

Marius

Bijdrager
    iDuck

Klopt Marius, wou alleen aangeven dat Coconut Battery niks anders uitleest dan OSX doet.

@vogel
    , inderdaad kan je zo niet kalibreren. Probeer eens een PMU reset, ben even kwijt hoe (iets van batterij eruit en de on/off knop 5 seconden inhouden) … even zoeken.

hiero

Bijdrager
    vogel

PMU is gereset. Ik dacht dat m’n iBook op ging stijgen, maar het valt allemaal mee. En nou maar kijken wanneer ie op zwart gaat en dan maar kalibreren.

”Marius1976″

Wat geeft de accu ZELF aan met de lichtjes (testknopje indrukken) nadat alles op ‘zwart’ is gegaan?

Marius

Zit dat testknopje op de batterij zelf en zo ja, waar?

Bijdrager
    iDuck

Statusknopje (grijs) van de accu zit onderop de accu zelf. Deze hoef je dus niet te verwijderen. Het aantal groene ledjes (max 4) geeft aan hoe vol de accu nog is.

Bijdrager
    vogel

Geeft drie LEDjes aan bij 51% (na PMU reset). Dit lijkt me gezond. Ik ben er ook nog steeds mee aan het werk, dus die reset zou weleens gewerkt kunnen hebben.

Bijdrager
    iDuck

Klopt:
    geen LED -> euhh :sealed:
    1 LED -> 0 t/m 25%
    2 LED -> 26 t/m 50%
    etc…

Maak de accu maar leeg tot de sluimer… als het lukt zal je weer uren kunnen werken ermee (na volledig opladen;) )

Ben benieuwd

Bijdrager
    vogel

Nou, het lijkt er inderdaad op dat dit gewerkt heeft. Normaal zou ie allang op zwart zijn gegaan. Bedankt! 8)
    En kalibreren maar…
    @johie, ik zie een klein misverstand. Met op zwart gaan bedoelde ik veel te vroeg in de sluimerstand gaan, maar dan nog gebeurde dat veel te vroeg.

Bijdrager
    iDuck
    ”vogel”

…@johie, ik zie een klein misverstand. Met op zwart gaan bedoelde ik veel te vroeg in de sluimerstand gaan, maar dan nog gebeurde dat veel te vroeg.

Had al zo’n vermoeden na een tijdje;) Maakt ook eigenlijk niet uit in dit geval.

Bijdrager
    vogel

iBook net gekalibreerd. Het enige jammere is, dat Coconut nu vrolijk aangeeft dat de batterij nog maar 56% capaciteit heeft.

Bijdrager
    vogel

PMU reset heeft niet geholpen, een nieuwe batterij wel. De ouwe was gewoon gaar. Ik zit nu al uren op de batterij te werken en te wachten totdat ie in slaap valt. Dan kan de batterij gekalibreerd worden en ben ik weer helemaal happy.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.