11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Jean Er

Batterij 90% binnen 8 maanden

Beste OMT’ers

Ik heb een Macbook Pro 13″ (mid 2012) model.
    Ik gebruik mijn mac regelmatig, maar niet absurd veel.
    Ik laad de batterij op als batterij lager is dan 10%, alleen nu zie ik via cocunutbattery dat mijn batterij nog maar 90% van haar capaciteit heeft. De macbook van een vriend die op dezelfde manier oplaadt heeft 97% terwijl die 11 maanden oud is.

Hebben jullie tips wat ik hiermee kan doen, bijvoorbeeld langs gaan bij Apple in Amsterdam?

Moderator
    Pete.Z

90% procent na 8 maanden is niet uitzonderlijk, het verschilt ook nog eens per batterij, maar slecht is het niet.

Bijdrager
    Sweebee

Niet druk om maken, mijne is ook zo’n 8 maanden oud en zegt dat de maximale lading 83% van het origineel is. Maar een paar dagen later kan het ook weer ineens 87 procent zijn.

Bijdrager
    JohnLokerse

Heb hetzelfde scenario als @Sweebee. Geen zorgen om maken.
    Het blijft immers een gebruiksvoorwerp hè!;)

Apple heeft ook een tip op de support pagina geplaatst om je batterij in conditie te houden door te kalibreren.

http://support.apple.com/kb/ht1490

Bijdrager
    johnkeates

Apple heeft ook een tip op de support pagina geplaatst om je batterij in conditie te houden door te kalibreren.

Je weet dat kalibreren niks te maken heeft met ‘je batterij in conditie houden’? Wat het doet, is een verse set meetgegevens over je batterij klaarmaken zodat je management hardware en firmware goed weet hoe vol, leeg, en wat de capaciteit is. Over tijd worden die gegevens automatisch wel bijgewerkt, maar als je het kalibreert kan je er dus van uit gaan dat je betere resultaten krijgt. NIET dat je accu opeens een grotere capaciteit krijgt.

Het beste resultaat wat je er van krijgt is dat je metertje accurater is. Dat 10% bijvoorbeeld ook echt 10% is en niet 5%, dat 1 uur resterend ook echt 1 uur resterend is, etc.

Daarnaast is het helemaal niet gek dat een accu na 8 maanden op 90% zit. Gezien de management hardware en software is dit ook niet iets wat je zelf kan sturen. Je hebt altijd extreemen, stel dat je hem bijvoorbeeld elke dag een paar keer maximaal oplaad, en dan maximaal leeg laat gaan door maximale belasting, hem dan weer volledig gaat opladen en die cyclus 8 maanden lang doet, dan gaat ie wel sneller stuk ja. Maar bij normaal gebruik heb je dat niet. Stel dat je hem snachts aan de lader laat en overdag 1 of 2 keer moet bijladen, dan zit je gewoon in het ‘doorsnee’ segment qua gebruik. Daarnaast beslist je computer zelf of er ook daadwerkelijk opgeladen gaat worden als de stekker er in gaat, want als ie op 95% vol zit en niet echt iets te doen heeft, dan gaat ie niet voor die laatste 5% keihard bijladen.

Bijdrager
    Jean Er

De klantenservice (telefonisch) heeft bij mijn serienummer toegevoegd dat de batterij op kosten van Apple vervangen kan/zal worden. Kunnen ze hier in Amsterdam alsnog moeilijk over doen?

Bedankt voor de reacties btw:)

Bijdrager
    baziel

Ik heb blijkbaar geluk met mijn batterij:) na 3 jaar weinig slijtage

Bijdrager
    Jean Er

Batterij is vervangen door Apple in Amsterdam:)

Bijdrager
    Ree

@Baziel Heel indrukwekkend, 91% bij 526 cycles.

Bijdrager
    Haike

Dat kan je wel stellen ja, die van jou is bijna een jaar ouder dan de mijne

Bijdrager
    Haike
    Jean op 22 juni 2013

Batterij is vervangen door Apple in Amsterdam:)

Lijkt me ook wel terecht, wat je liet zien ging wel heel hard….

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.