10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBeer

Basislijn in Word

Ik ben een formulier aan het opmaken in Word… Ja ik weet het, dat gaat veel beter in Indesign of Quark. Het is voor een vriendin die het nodig heeft voor haar werk op de uni. Ze hebben geen ID of Quark, alleen Word.

Heeft Word ook een basislijn-functie zoals ID of Quark? het gaat om een vrij ingewikkeld invulformulier dat ik moet maken. Veel invulvakjes en ja/nee vragen. Het document dat ik van haar heb gekregen staat vol tabs. daar valt niet mee te werken. Toevallig zag ik dat Word ook tekstkaders heeft waar ik tekst in kan tikken. Maar ik wil wel de tekst netjes op basislijnstramien zetten. Kan dat überhaubt in Word?

Bijdrager
    i2

Wat is een basislijn?

Voor een invulformulier kun je het beste een tabel maken, en dan van borders voorzien.

Bijdrager
    i2

En er is een functie om een blok tekst automatisch in een tabel om te zetten, waarbij hij bv. de tab automatisch als scheidingsteken voor nieuwe tabelcellen ziet (staat in de menubalk, het tabelmenu).

Bijdrager
    Dick de Roos

Het maken van formulieren gaat volgens mij het beste binnen tabel-vormen. Je creert het handigste invulvakjes en verschillende trappen met bullets enz.
    Alles zit dan op gelijke lijn en vertikaal uitgelijnd.
    De tabelllijnen onzichtbaar maken en klaar!

Maar jouw vraag was de basislijn.
    In de hoop dat ik het snap: een lijn die over de hele pagina loopt?
    Dat kan met de “outsite border” die dan alleen de onderste lijn genereert.
    Als die outsite border in de knoppenbalk staat is een (1) klik voldoende.

Staat de outsite border niet in de knoppenbalk?
    doe: View >> toolbars>> Customize… >> Commands en het object slepen naar de knoppenbalk.
    Dat geldt dus voor alle knoppen.

Maar misschien bedoel je heel iets anders. 8)

Bijdrager
    Harryman

Je kunt de functie ‘Table > Convert > Convert text to table’ in jouw geval volgens mij heel goed gebruiken. Maar dan moet je wel eerst alle dubbele tabs omzetten in enkele (met zoek en vervang; tab is ^t), want Word gaat met elke tab naar een volgende kolom. Tenzij er kolommen overgeslagen moeten worden, natuurlijk.

Bijdrager
    MacBeer

Oke, tabellen is de oplossing. Ik ga hier eens verder mee spelen.

Een basislijnfunctie komt voor in DTP-paketten. Een letter staat altijd op een basislijn. Je kan een opmaakpakket de opdracht geven om tekst ‘vast op basislijnstramien’ te zetten. Hierdoor staat alle tekst in iedere kolom netjes op één lijn.
    Bij tekst die gedrukt wordt op papier dat ‘doorschijnend’ is kun je op die manier voorkomen dat je de tekst van de vorige pagina ziet door de ruimte tussen twee regels in. Dat kan soms erg vervelend zijn met lezen. Je zorgt met een basislijnstramien er dus ook voor dat tekst aan de voor- en achterzijde van het blad tegen elkaar staat.

Maar in dit document is het puur voor de overzichtelijkheid. Maar dat doe ik dus beter met tabellen.

Dank voor de reakties

Bijdrager
    MacBeer

Oke… tabellen elimineert in ieder geval het gebruik van (veel) tabs… da’s fijn.
    Maar de regels lijnen nog steeds niet netjes op de basislijn. In de afbeelding zien jullie wat ik bedoel. Hoe zorg ik ervoor dat deze woorden allemaal netjes op de rode (basis)lijn staan?
    (De hele tekst staat in dezelfde lettergrootte en hebben dezelfde regelafstand, dus daar kan het niet aan liggen)

Bijdrager
    fistkikker

Dat gaat dus niet in Word. Absoluut onmogelijk. Het is een tekstverwerker, geen opmaakprogramma, dat zie je maar weer.
    Een hack is om de regel(s) boven waar je bezig bent aan te passen in regelhoogte. Dit gaat automatisch als je het lettertype groter of kleiner kiest. Dan schuift je tekst dus omhoog en naar beneden.
    Een andere, nettere work-around is om die ja/nee vakjes in een tekstvak te plaatsen, zonder kader, zonder vulling en die dan precies te plaatsen waar je ‘m hebben wilt. Met de optie ‘move with text’ kan je zorgen dat als je hoger in de tekst iets verandert, de ja/nee meeschuift met de tekst waar die bij hoort. Je moet dan zorgen dat de anchor bij de tekst staat waar die bij hoort natuurlijk en ‘lock achor aanvinken als je niet wilt dat je vak aan de wandel gaat. Word toont hierin overmatig initiatief.

Als je iedere vraag op een neiuwe regel van de tabel plaatst, in plaats van meer dan 1 vraag in een cel, dan staat in ieder geval de bovenste regel gelijk. Is dat een optie?

Het blijft behelpen……

Bijdrager
    MacBeer

Yep, basislijn is onmogelijk…… brrrr.

Ik heb de tabel er uitgeknikkerd en tekstkaders aangemaakt. De ‘ja – nee’ vlakjes waren 1 punt kleiner dan de rest van de tekst zag ik net…. dus dan blijft het aanmodderen. Nu gaat het goed.

Bijdrager
    trabant

Mijn Trabantje haalt 105 kmh. Wil ik harder rijden, moet ik van auto wisselen. Punt.

Makkelijk praten hier vanaf de zijlijn, maar je had eigenlijk nee moeten verkopen. Die vriendin vraagt iets wat zo niet kan. Willen ze later nog eens wijzigingen aanbrengen zonder er een puinzooi van te maken, dan komen ze niet onder de aanschaf van een fatsoenlijk pakket uit.

Maar laat ze maar even spartelen, bij mij valt het kwartje ook niet altijd op afroep. Leergeld heet dat.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.