18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Tim95

Bas lager krijgen dmv van software

Ik zit met een probleempje mijn ouders klagen dat mijn muziek te hard staat, dit staat hij absoluut niet maar mijn bas dreunt ontzettend door, nou zit hier geen knop op om hem lager te zetten en was ik benieuwd of dit dmv van software alsnog kan worden gedaan?

Bijdrager
    DestroyOhBoy

Ik ben bang dat het alleen maar meer gaat doordreunen wanneer je software hebt gevonden die de bas lager kan maken:)

Je bedoelt zachter.
    Ik neem aan dat je iTunes gebruikt? Ik weet eerlijk gezegd niet eens of daar een equalizer in zit of niet, maar dat is de software die je zoekt.

Google daar maar even op.

Edit: Ja dus:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/optimale-itunes-equalizer-instellingen
    Gewoon de lage tonen iets naar beneden draaien…..doet wel afbreuk aan je muziek, maar als je de muziek niet zachter wilt zetten is het een optie.

Bijdrager
    e.abrahamse

Dit is een lastig fenomeen voor velen. Het dreunen heeft niet zo zeer met het algemene geluidsvolume te maken als wel met de energie die met de basspeaker opgewekt wordt. Zorg dat je speakers uit de hoeken van je kamer blijven. Zet ze niet op een resonerende ondergrond. Als het kan op spikes (vermindert het contactvlak) zetten. Als je hier even serieus aandacht aan besteed zal blijken dat de geluidskwaliteit ernstig toeneemt. Hoe zuiverder het klinkt, des te lager het volumeniveau ingesteld wordt. Het volumeniveau verder terug draaien is de derde mogelijkheid.

Ik zou niet met de iTunes equalizer de bassen terugdraaien. Dit verandert de muziek in z’n geheel en dat verknalt het effect van de hele muziek.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik zou niet met de iTunes equalizer de bassen terugdraaien. Dit verandert de muziek in z’n geheel en dat verknalt het effect van de hele muziek

Een equalizer (zoals die van iTunes) is juist bedoeld om het een en ander in evenwicht te brengen. Die van iTunes heeft 10 aparte regelaars dus kun je redelijk nauwkeurig de lage tonen verminderen zonder dat het hoog of midden wordt aangetast. Bij geluidsoverlast zijn het altijd de lage tonen die op iemands zenuwen werken… Dus een compromis is aanvaardbaar.

Bijdrager
    Faure

Afgaande op de nickname kunnen we gerust stellen dat het hier niet om een hifi-set gaat of meer dan mp3tjes (tenzij 15 jarigen tegenwoordig ook al 10.000euro uitgeven aan speaker sets, maar zelfs dan zal de kamer crap klinken als de buren het horen dus druk maken om de invloed van een EQ is echt overdreven) ;-).

De equalizer van iTunes zal perfect werken. Over het algemeen is het rond 80hz en 125hz die doordreunen. Als je een subwoofer op de grond heb staan kan je die er ook nog vanaf halen.

@hendrik, ik vermoed dat e.abrahamse het hier heeft over de fase-invloeden van een EQ, iets waar audiofielen helemaal gek van worden (vinden ze iig).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik bén zo’n audiofiel. Ik heb hier high-end apparatuur staan, maar ik weet wat geluidsoverlast kan veroorzaken. Mijn ex-benedenbuurman was een antiliaan met losse handjes (we hebben dus gevochten) die het hele pand liet dreunen met zijn veel te harde muziek op de meest ongepaste tijden. Ook als ik nachtdienst had gehad en dus overdag moest slapen waarvan ik hem dus op de hoogte hield. En op verjaardagen of oudejaarsavond ging het nog wat harder. Dit hier zijn oude woningen dus je hoort elkaar gauw. Zelf luister ik al jaren naar (zwaar) klassiek via een eveneens high-end hoofdtelefoon, dus bij mij staan de bassen juist wat sterker, maar daar heeft dus niemand last van….

Bijdrager
    Tim95

@iphonechilly Bedankt, hier was ik zelf ook al achter gekomen, helaas gebruik ik bijna altijd Spotify, maar niet alleen voor dit is het een probleem ook voor films kijken dmv VLC.

@e.abrahamse Het probleem is, mijn bureau staat in de hoek van de kamer waar ik 2 speakers langs het scherm heb 1tje er pal boven en 2 anderhalve meter achter me en dit wil ik zo houden.

@Faure Nou, ik heb een 5.1 Bose setje zou de naam zo niet weten, met daar aan nog 2 losse boxen van Sharp. Het is niet je van het maar het is wel geluid waar je U tegen zegt hoor. Owja hard werkende niet luie 15jarige kunnen dingen betalen hoor anders had ik echt geen Mac gehad.

Een Equalizer over het hele systeem heb ik eigenlijk nodig waar ik gewoon de lage tonnen wat naar beneden kan trekken zodat het nog wel klinkt maar mijn ouders / buren er minder last van hebben.

Bijdrager
    Sascha

VLC heeft ook een equalizer hoor. Te vinden in het menu onder ‘venster’ of shift+command+e.

Bijdrager
    Sascha

En misschien kan je met het programma Audio Hijack Pro het geluid doorsturen naar je boxen, en via een effect instellen dat de bassen lager moeten. Maar hoe je dat allemaal moet doen weet ik niet… Ik gebruik dat programma gewoon om iedere week automatisch een radioshow via iTunes en een zelfgeschreven script op te nemen.

Bijdrager
    Tim95

Dat lost 1 van de dingen op maar bij langen na niet alles en het is ook niet echt handig om xx equalizers te moeten verstellen vaak zijn ze allemaal ook nog is anders ook.

Spotify heeft bijvoorbeeld geen equalizer ook Vimeo en Youtube zal de bas te hard door blijven dreunen.

Edit; ik ga dat Audio hijack is proberen

Bijdrager
    Tim95

Helaas, Audio hijack is iets te hoog gegrepen zie ik wel ik kan het niet voor elkaar krijgen en.

Bijdrager
    rogerpaolo

kun je het volume van je .1 speaker (je subwoofer) niet apart regelen?

Bijdrager
    Sascha
    timmie95 op 23 maart 2011

Ik zit met een probleempje mijn ouders klagen dat mijn muziek te hard staat, dit staat hij absoluut niet maar mijn bas dreunt ontzettend door, nou zit hier geen knop op om hem lager te zetten en was ik benieuwd of dit dmv van software alsnog kan worden gedaan?

Nee dus.

Bijdrager
    Faure
    timmie95 op 24 maart 2011

@iphonechilly Bedankt, hier was ik zelf ook al achter gekomen, helaas gebruik ik bijna altijd Spotify, maar niet alleen voor dit is het een probleem ook voor films kijken dmv VLC.

@e.abrahamse Het probleem is, mijn bureau staat in de hoek van de kamer waar ik 2 speakers langs het scherm heb 1tje er pal boven en 2 anderhalve meter achter me en dit wil ik zo houden.

@Faure Nou, ik heb een 5.1 Bose setje zou de naam zo niet weten, met daar aan nog 2 losse boxen van Sharp. Het is niet je van het maar het is wel geluid waar je U tegen zegt hoor. Owja hard werkende niet luie 15jarige kunnen dingen betalen hoor anders had ik echt geen Mac gehad.

Een Equalizer over het hele systeem heb ik eigenlijk nodig waar ik gewoon de lage tonnen wat naar beneden kan trekken zodat het nog wel klinkt maar mijn ouders / buren er minder last van hebben.
    Ik beweer nergens dat je geen dingen kan betalen. Maar je gaat met jouw setup in jouw kamer niet het negatieve effect van een (software) equalizer horen :-). Dat was mijn punt ;-).
    En heb je al je subwoofer van de grond gehaald? Het gaat vermoedelijk vooral over het doordreunen van de trillingen die dat ding met zichzelf creëert. De vloer trilt dan gewoon vrolijk mee, wat het geluid lekker goed meedraagt.

Bijdrager
    rogerpaolo
    Sascha op 24 maart 2011
    timmie95 op 23 maart 2011

Nee dus.

missed that one.

ok, dan eerst in een paar elastieken onder je buro hangen (al denk ik dat niet veel uit gaat maken, je speaker zla minder trillen maar de hoeveelheid energie in lage frequenties verandert niet), of genoemde opties. 80 en 120 Hz met 3dB omlaag, dat zou moeten schelen.

Bijdrager
    Tim95

@Faure Ah zo, dat ding is bijna een meter lang, die kan ik moeilijk op mijn bureau of dergelijke zetten.

@rogerpaolo dat ding is loei zwaar en zoals hierboven al zij een meter lang dan heb ik geen beenruimte meer over, ik neem aan dat ik voor deze opties een equalizer nodig heb over het helen systeem en dat is nou precies wat ik zoek.

Bijdrager
    Faure

Dan zou ik me toch verdiepen in audio hijack en daar een simpele routing aanpassen door een EQ heen. Hoe dan ook zal je een stuk software moeten gebruiken die diep in OS X nestelt zodat hij alle output reguleert. En dan kan je denk ik beter audio hijack gebruiken wat inmiddels vrij bekend is, dan een of andere software waar niemand van gehoord heeft.

Bijdrager
    rogerpaolo

een meter lang en loeizwaar… wat heb jij op je kamer, een Function One club set?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.