8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    ouassim95

Barcode App ontwikkelen

Ik wil graag een barcode app ontwikkelen maar bestaat er een officiële EAN en/of UPS barcode database die bijv door de overheid of fabrikant wordt bijgehouden of moet je echt elke fabrikant contacteren om te vragen of je toegang mag tot hun database, ik weet dat je lijsten kan downloaden van internet maar ik maak liever contact met een database van de overheid of fabrikant aangezien die meestal wat beter up to date zijn waarna mijn web-based website de gegevens download en door stuurt naar de app.

Voor niet weet wat EAN en/of UPS is dat zijn:
    EAN (Europese artikelnummering) is een streepjescode (ook wel “barcode”) die wereldwijd wordt toegepast als artikelcodering in winkels ten behoeve van kassa-afhandeling en voorraadadministratie.

UPS is het zelfde maar die heeft 1 code minder in de barcode en wordt in Amerika gebruikt.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    ouassim95

@ TheBigZ

Die ken ik al maar bedankt, die laat alleen maar zien welke fabrikant het product heeft gemaakt en laat geen verdere info zien zoals een foto of ingrediënten lijst van het product.

Inactief
    Anoniem

Staat hier misschien wat bij voor je: http://zbar.sourceforge.net/iphone/sdkdoc/ ?

Bijdrager
    ouassim95

@ koen

het heeft me wel al op weg geholpen maar ik weet al hoe ik het moet maken ik weet alleen nog niet waar ik de beste barcode informatie vandaan kan halen.

Bijdrager
    bartvanderveer

ben je wel of niet op de hoogte hoe een barcode opgebouwd is en hoe de ‘CRC’ check op de Barcode werkt ?

Bijdrager
    Verwijder

Om precies te zijn: het is EAN-13 en UPC.

Bijdrager
    janvanes

Je bedoelt natuurlijk UPC, niet UPS…

Er ís helemaal geen “centrale database”. Elk land heeft zijn eigen begincijfers (“systeemcode”, voor Nederland bijv. 87); Als fabrikant/marketeer schrijf je je in bij de organisatie van je land (vroeger heette dat hier Stichting EAN, nu GS1 Nederland), dan krijg je (met een jaarlijks abonnement) een “aansluitcode” van 4 of 5 cijfers die volgt op de land/systeemcode, en als bedrijf krijg je dan de vrijheid om naar eigen inzicht de 4 of 5 cijfers die daarop volgen te gebruiken. Het laatste getal is een “checksum”, een controlegetal dat volgt uit de eerste 12 cijfers.

Kortom, je kunt bij de landenorganisaties (hier) best terugvinden van welk bedrijf een barcode (product) komt, maar welke artikelcodes er allemaal per bedrijf worden aangemaakt, wordt niet centraal bijgehouden. Dat zou ook een enorme administratie vergen, er komen per aansluitcode soms dagelijks nieuwe producten bij. Er schijnen in Nederland zo’n 6.400 aansluitcodes te zijn.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.