23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Moderator
    Lucas Raggers

Bandjes digitaliseren, waarmee?

Ik heb een aantal oude casettebandjes die ik wil digitaliseren. Probleem: ik heb al honderd jaar geen walkman of iets anders om deze af te spelen.

Wat is de beste speler om mijn bandjes te digitaliseren? Thanks

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Zelf ooit een ding gekocht maar nooit gebruikt. Ik kan hem niet meer vinden anders had ik hem gratis na je toegestuurd en kon je het proberen.

https://www.allekabels.nl/cassette-adapter/7221/1145041/cassettebandjes-digitaliseren.html?gclid=CNaY0sbcgtQCFQoz0wod78cGfw

Bijdrager
    KarelWillem

De beste speler is nog steeds gewoon de beste speler die er te koop is.
    Eentje die zo min mogelijk wow and flutter veroorzaakt.

En dat zijn zelden die portable spelertjes van een paar tientjes.
    Hoewel ik het daarmee ook gewoon heb gedaan, want die bandjes zijn meestal toch al halfdood.

Anyway; cassettedecks in overvloed te koop. En ook die portable dingen koop je nog op elke straathoek.

Bijdrager
    TheBigZ
    KarelWillem op 22 mei 2017

De beste speler is nog steeds gewoon de beste speler die er te koop is.

http://www.tonepublications.com/old-school/nakamichi-dragon/:-)

Bijdrager
    GoeieDag

Hebben al die apparaten, vanuit een ver verleden, dan een digitale uitgang?

Bijdrager
    KarelWillem

Geen van die apparaten zullen een digitale uitgang hebben nee.

Dat is in de meeste gevallen ook niet echt nodig.

Geblokkeerd
    SusanUSA

De reden dat er geen digitale uitgang is, is dat de muziek op cassette bandjes niet digitaal is vastgelegd. Dat gebeurde later wel op de dcc, de digitale compact cassette.

Bijdrager
    KarelWillem

De reden is vooral dat er nog geen digitale uitgang was (in ieder geval geen comsumenten-versie) ten tijde van de compact cassette hoogtijdagen.

Bijdrager
    GoeieDag

Dacht het al. Maar ‘in de meeste gevallen niet echt nodig’; hoe krijg je de tapes dan uiteindelijk digitaal?

Bijdrager
    shanna61

Geen cassette recorder met digitale uitgang.
    Maar er zijn er wel met een usb uitgang die rechtstreeks aangesloten kunnen worden op een computer

deck met usb

Weet alleen niet of dit iets is. Maar even google levert meerdere resultaten op.

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard. Al die goedkope dingetjes van 30 euro of minder die ze bij het Kruidvat verkopen hebben zo’n USB-aansuiting.

GoeieDag op 22 mei 2017

…hoe krijg je de tapes dan uiteindelijk digitaal?

Je steekt een analoog 3.5mm kabeltje in je Mac. Start vervolgens QuickTime, en neem op.

Die audio-in poorten zijn toch gewoon dual-audio (zowel digitaal als analoog)?

Bijdrager
    GoeieDag

Je neemt op van ‘een kabeltje’? Kabeltje wat? Met microfoon, of in de uitgang van de deck?
    Ik heb alleen een koptelefoon uitvoer als connectie, dus ‘hoe dan’?

Geblokkeerd
    Alison

Je hebt een kabeltje nodig dat aan de ene kant in het device kan waarmee je de cassette afspeelt en aan de andere kant in je Mac. Wat voor kabeltje dat is hangt af van de uitgang(en) op het device dat je gebruikt om de cassettes af te spelen.
    Er bestaan zo veel kabeltjes. Er zijn maar weinig aansluitingen die je niet met een kabeltje kan verbinden.

Alison

Bijdrager
    pruus

De oude cassettedecks hebben vaak een DIN aansluiting. Dat was toen gewoon. De mac gebruikt een 3,5 mm jackplug voor de microfoon. Dus jij hebt dan een kabel nodig met aan de ene zijde DIN en aan de andere kant 3,5 mm. Let er dan nog op of jouw denk stereo is of mono. Kijk hier maar eens: https://www.allekabels.nl/audio.html

Moderator
    Lucas Raggers

Dit is de setup geworden:
    – Sony Walkman DD9 Quartz
    – iRig

Hopelijk verlies ik niet tĂ© veel van de ‘kwaliteit’.

Bijdrager
    KR1275

Als de opname van goede kwaliteit moet zijn, koop dat een goed cassettedeck.

Bijdrager
    GoeieDag

Lucas, ik zie op de foto dat je de iRig in de koptelefoon uitgan hebt geprikt. Kan deze dan ook gebruikt worden als line-in?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is een gecombineerde input/output ja.

Bijdrager
    Hydræ

Voor het ‘monitoren’ van het audio-ingangssignaal gebruik ik LineIn.
    Of heeft de iRig al die mogelijkheid?

Bijdrager
    KarelWillem

In o.a. Garageband zit standaard een ‘monitor’-optie.

En op die iRig sluit je een hoofdtelefoon (of speaker als je dat wilt) aan.
    Dan heb je een monitor-functie.

Bijdrager
    KR1275

Mijn oplossing:

Bandje afspelen in Sony TC-KA5ES
    Output naar Sony DTC-ZA5ES
    Output van DTC-ZA5ES in digital input mac
    Beter gaat niet.

Bijdrager
    KR1275

Overigens een normaal cassettedeck zal op de lijnuitgang via de lijn-in van de mac beter klinken dan al die Chineze usb meuk. Dat jankt, mist hoog, ruist. Niet doen! Een deck van een paar tientjes op marktplaats klinkt al beter (let op dat de snaren nog goed zijn).

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.