8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    senadra

Bad blocks

Hey,

Ik heb een Macbook Pro (late 2011) met een 750GB HDD en recentelijk heb ik hier ook een 250 GB Samsung EVO SSD bijgeplaatst. Vervolgens heb ik de twee harde schijven samengevoegd tot een Logische partitie, ook gekend als Fusion Drive. De 750 GB schijf gaf voor de upgrade al regelmatig meldingen over zogenaamde ‘bad blocks’. Dit probleem bleek verholpen na de Fusion drive. Nu vandaag liet ik Schijfhulpprogramma nog eens lopen en nu krijg ik weer de melding omtrent de ‘bad blocks’.

Na enig opzoekingswerk blijkt dat het dan eerder om een hardwaregerelateerd probleem gaat dan softwaregerelateerd. Door de Fusion weet ik wel niet welke schijf juist corrupt is, de HDD of de SSD. Het volume ID wordt wel vermeld maar dit is het ID van de volledige logische partitie volgens het terminalcommando ‘diskutil cs list’.

Heeft er iemand reeds ervaring met dit probleem?

Groetjes

/uploads/community/3a79cb246a6f9fa87ce796be23d7c10c86170ae9_79684.png

Bijdrager
    MrBelloNLD

mocht je nog twijfelen, (want dat kan eigenlijk allen de HDD 750 gb zijn) gebruik smart utility, deze ziet de disks nog als “losse” fysieke apparaten

Bijdrager
    senadra

SSD’s hebben niet te maken met ‘bad blocks’, ofwel?

Bijdrager
    senadra

MrBelloNLD 1 uur geleden #
    mocht je nog twijfelen, (want dat kan eigenlijk allen de HDD 750 gb zijn) gebruik smart utility, deze ziet de disks nog als “losse” fysieke apparaten

Ik heb SMARTutility eventjes geïnstalleerd en dit zijn de resultaten. De situatie is als volgt. Ik heb een 750 GB HDD en een 250 GB SSD. De twee zijn op Mac OSX samengesmolten tot de logische partitie ‘Fusion’. Hierbovenop heb ik ook nog een Bootcamp partitie die volgens mij niet ‘logisch’ functioneert en volledig op mijn HDD staat. Ben ik hierin correct.

Bijdrager
    GoeieDag
    senadra op 27 december 2013

Ben ik hierin correct.

“Ben ik hierin correct.” òf “Ben ik hierin correct?”
    Wat een leesteken vermag te doen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    senadra op 27 december 2013

SSD’s hebben niet te maken met ‘bad blocks’, ofwel?

Elke harde schijf heeft een aantal reserve sectors die actief worden als er teveel van de originele sectors onbetrouwbaar zijn geworden. Omdat ook een SSD aan een zekere slijtage onderhevig is kennen we ook daar het begrip ‘bad sector’.

SMART Utility laat echter geen grote aantallen van bad sectors zien (er staan allemaal nullen), maar er zijn wel een hoop fouten gevonden.

Bijdrager
    k-the-ripper

Dus je bent doodleuk verder gaan rotzooien met een HD die al regelmatig aangaf dat ie niet helemaal jofel meer was ?
    Ik kijk er dus helemaal niet van op dat je nu in de problemen zit, ga er maar gerust van uit dat de nieuwe meldingen over bad blocks op dezelfde rotte schijf staan.

Bij de eerste de beste melding over bad blocks ga je proberen alles te redden wat er te redden valt en vervolgens flikker je die schijf in de vuilcontainer.
    Dat ding transformeren tot een fusion drive is dus juist wat je nooit had moeten doen.

Ik zou proberen alle gegevens op een andere HD te zetten en daarna die 750GB aan je ergste vijand te schenken met de boodschap ‘omdat het kerst is’
    Alle tips gaan uitproberen die nu gegeven worden en dan denken dat je misschien probleemloos verder kan werken leiden tot alleen maar tot meer ellende.

Bijdrager
    senadra

Ik ben reeds bij Switch geweest en daar hebben ze gewoon de twee schijven geformateerd en ‘geherfusioneerd voor de uurprijs van 85 euro.

Best terug gaan en een nieuwe HDD vragen dus?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.