10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    SeaTrue

Backupschijf, raid of niet?

beste,
    ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een backupharde schijf en nu ik er eindelijk geld voor heb ben ik dus van plan deze redelijk snel te kopen. Alleen de vraag: ik heb hier keuze tussen 2 schijven van 500gb (lacie). Allebei met firewire en usb (firewire is must).

het verschil is €30. Nog een verschil is dat de ene 2 harde schijven van 250 gekoppeld via raid 0 is, en de andere is een harde schijf van 500gb.

welke kan ik dan best nemen.

Nu vragen jullie je misschien af wat dit doet in het video forum. Wel: later plan ik deze harde schijf te gaan gebruiken om video op te bewerken.

Nu heb ik begrepen dat raid 0 sneller is (je kan beide schijven tegelijk aanspreken) maar is dat zoveel sneller bij firewire 400? Is het hierbij ook niet dat als 1 schijf kapot gaat, alles weg is dus dubbel zoveel risico. Anderzijds, als 1 schijf kapot gaat heb je nogaltijd een schijf van 250gb over… HELP ME KIEZEN!!

-Sam Heijens

Bijdrager
    computer space

Het is een backup, dus je hebt je origineel ook nog. Dan zijn 2 schijven denk ik handiger. De bandbreedte van Firewire wordt door 2 schijven nooit slechter benut en hoogstwaarschijnlijk juist beter, en één schijf die volledig FW 400 benut is utopie denk ik, zeker bij kleinere bestanden. Ook kun je altijd nog een schijf vervangen door een grotere.

Bijdrager
    SeaTrue

dan zal ik voor de 30€ goedkopere raid versie gaan…

Of zijn er nog belangrijke tegenargumenten

Bijdrager
    Annunaki

Let er wel op dat een Raid 0 niet echt een raid is he. M.a.w. als een van de twee schijven het begeeft van die raid, dan ben je niks meer met de data op de andere schijf ook.

Voor zover ik weet is een Raid 0 eigenlijk niks meer dan dat de data verdeeld zal worden over de 2 schijven. Dus als 1 van de twee het begeeft dan heb je niks meer over.

Groeten,

Stefaan

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou kijken of je een Triple Interface Lacie kunt krijgen. Dan heb je USB2, FW400 en FW800.

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

G-Tech schijven zijn veel betrouwbaarder dan LaCie. En hebben een veel lagere uitval. De reputatie van LaCie is niet helemaal correct. Er is enorm veel uitval bij zwaar belaste schijven. En video editing is een zware belasting voor schijven.

http://www.g-technology.com/

Bijdrager
    inberlin

Lacie als backup, nou nee, ik ben er al 2 helemaal vol met data kwijt geraakt. Ze bieden zelf overigens nu complete RAID systemen aan, met 5 interne en “hotswappable” discs. Je krijgt dan nog een zacht prijsje voor je ouwe meuk bij inruilen terug.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”~;-)”

Ik zou kijken of je een Triple Interface Lacie kunt krijgen. Dan heb je USB2, FW400 en FW800.

dit was ik zoiso van plan. Wil firewire voor mijn mac (moet firewire 400 zijn want heb iMac) en heb ook usb nodig voor d egevallen waar ik er mee aan een pc moet.

”Conker

G-Tech schijven zijn veel betrouwbaarder dan LaCie. En hebben een veel lagere uitval. De reputatie van LaCie is niet helemaal correct. Er is enorm veel uitval bij zwaar belaste schijven. En video editing is een zware belasting voor schijven.

http://www.g-technology.com/

hmm, ik zal eens kijken daarnaar

hmm die zien er volgens hun eigen marketingverkooppraatjes toch een stuk zekerder uit. Was van plan om een 500gb en 250gb te kopen (250 gb voor video, 500gb voor backup van video en iMac), maar als ik het zo bekijk is het goedkoper om gewoon 3 van 250 te kopen…

Bijdrager
    kevkoptel

Als je kan zeker voor FW800 gaan. Boekt serieuze snelheidswinst.

Bijdrager
    Ronnie Oktober

Wat dacht je van 2x Lacie 250 met een software RAID?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.